Wiadomości

Sieci handlowe a małe niezależne sklepy

Czwartek, 13 września 2018
Polacy cenią małe niesieciowe sklepy osiedlowe za sprawną i miłą obsługę, smaczne pieczywo oraz jako miejsca, w których można zrobić zakupy „po drodze”. Z kolei sieci handlowe wyróżniają się, zdaniem Polaków, innymi cechami: Biedronka oferuje najlepsze ceny i najbardziej atrakcyjne promocje, na duże zakupy spożywczo-przemysłowe najlepiej jest wybrać się do Auchan, a Tesco i Kaufland wyróżniają się szerokim wyborem produktów i kategorii. Siecią, która ma zdecydowanie najwięcej promotorów wśród klientów jest Lidl – wynika z Monitora sieci handlowych ARC Rynek i Opinia.
W Polsce funkcjonuje wiele sieci handlowych w różny sposób postrzeganych przez klientów. Są sieci kojarzone ze smacznym pieczywem czy doskonałą ofertą świeżych owoców i warzyw, jak również takie, gdzie doceniana jest nowoczesność rozwiązań czy intuicyjne rozmieszczenie produktów w sklepie. W niektórych kategoriach na pierwsze miejsce wysuwają się małe osiedlowe, niesieciowe placówki.

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG
Polski rynek handlu detalicznego jest bardzo konkurencyjny – przecięty shopper zna 16 różnych marek sieci handlowych, a w przeciągu ostatnich 30 dni skorzystał z aż 5 różnych sieci. Nic dziwnego, że sieci walczą o konsumenta nie tylko dopieszczając go różnymi promocjami, ale też dbając o wyrazisty, wyróżnialny na tle konkurentów wizerunek.  W naszym badaniu skupiliśmy się właśnie na poznaniu kupujących – jakich kupujących można spotkać w jakich sieciach oraz jaki jest wizerunek używanych sieci. Poznanie klientów różnych sieci pozwoliło poznać ich zwyczaje zakupowe, jak współkorzystają z różnych sklepów, często realizując w nich różne misje zakupowe np. robią regularne, codzienne zakupy w Biedronce, ale szukają nowości i „ciekawostek” w Lidlu. Badając wizerunek nie zapomnieliśmy też o takich aspektach jak: nowoczesność, postrzeganie jako atrakcyjnego cenowo, o szerokim asortymencie dla kilku różnych kategorii, o intuicyjnym układzie, czy oferowaniu dobrego pieczywa i posiadaniu miłej obsługi. Tymi ostatnimi, nadal często pożądanymi cechami, bardzo silnie walczą małe, osiedlowe sklepy spożywcze nie zrzeszone w żadnej sieci. Poznanie opinii konsumentów i zestawienie ich z opiniami na temat sieci konkurencyjnych może być bardzo inspirujące w tworzeniu strategii komunikacji i strategii biznesowej sieci – komentuje Filip Owczarek, badacz z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online) wśród mieszkańców miejscowości powyżej 5 tysięcy mieszkańców, próba N=2554. Wywiady przeprowadzono z osobami wieku 18+, odpowiedzialnymi za decyzje zakupowe oraz wybór marki sklepu, w którym dokonywane są zakupy spożywczo-przemysłowe. Termin realizacji badania: lipiec 2018.


ARC Rynek i Opinia już od ponad 25 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u. http://www.arc.com.pl


tagi: sieci handlowe, niezależne sklepy,