Wywiady

Wywiad z Markiem Wojtyną, Prezesem Zarządu DANONE Sp. z o.o., Dyrektorem Rynku Polska i Kraje Bałtyckie

Wtorek, 28 sierpnia 2018 HURT & DETAL Nr 08/150. Sierpień 2018
O polskim rynku mleczarskim, trendach prozdrowotnych i innowacyjnych produktach rozmawiamy z Markiem Wojtyną, Prezesem Zarządu DANONE Sp. z o.o., Dyrektorem Rynku Polska i Kraje Bałtyckie.
Jak zmiany na rynku mleczarskim w Europie wpływają na polski rynek?

Od kilku już lat obserwujemy, że trendy konsumenckie i związane z nimi innowacje produktowe, rozwijają się niemal równolegle w różnych częściach Europy. Oznacza to, że Polskę coraz więcej łączy z innymi rynkami na kontynencie. Z drugiej jednak strony lokalne uwarunkowania mają i będą miały duże znaczenie. Szczególnie dotyczy to takich aspektów, jak zwyczaje żywieniowe, związane z kulturą danego kraju, czy lokalne preferencje smakowe. Dlatego w naszej ofercie obecne są zarówno marki doskonale rozpoznawalne, niemal w całej Europie, jak i produkty stworzone specjalnie na rynek polski. Doskonałym tego przykładem jest serek Danio, produkt nr 1 w swojej kategorii. Ostatnio dostępny również w sezonowych, typowo polskich smakach, jak rabarbar czy porzeczka.

Jak ważnym rynkiem dla DANONE jest Polska?

Bardzo ważnym, wręcz strategicznym. DANONE od wielu lat stawia na Polskę, która jest jednym z najprężniej rozwijających się rynków w Europie. Dlatego jedna z największych fabryk serków i jogurtów w Europie  została zlokalizowana w Bieruniu. Zakład ten jest nieustannie rozwijany, co pozwala nam dostarczać produkty mleczne do milionów konsumentów w Polsce i 20 innych krajach w Europie oraz do USA. Tworząc wszystkie te produkty korzystamy z mleka dostarczanego przez polskich rolników, z którymi łączy nas wieloletnia współpraca i silne relacje. W Polsce zlokalizowane są zakłady produkcyjne innych spółek DANONE – Żywiec Zdrój prowadzi aż cztery zakłady rozlewnicze, a NUTRICIA, której zakłady znajdują się w Opolu i Krotoszynie, tworzy i eksportuje swoje produkty aż do przeszło 80 krajów na 5 kontynentach.

Grupę spółek DANONE łączy misja niesienia zdrowia przez żywność, jaki ma to związek z obecnymi trendami prozdrowotnymi?

Jednym z wiodących trendów konsumenckich jest właśnie trend zdrowotny, co silnie wiąże się z przyświecającą nam od lat misją niesienia zdrowia przez żywność. W myśl tej misji nieustannie doskonalimy nasze portfolio produktów, dbając o ich wyjątkowy smak oraz wartości odżywcze. Jednocześnie stawiamy na edukację, którą prowadzimy poprzez takie programy, jak „Śniadanie daje moc” czy „Dan Edu”. Wierzymy, że dzięki połączeniu właśnie tych dwóch elementów, czyli dostępności wartościowych produktów i wiedzy żywieniowej, możemy inspirować miliony konsumentów do podejmowania lepszych wyborów na co dzień. Dlatego cieszę się, że coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na aspekty zdrowotne i sięga po produkty mleczne, które eksperci do spraw żywienia rekomendują w codziennej diecie – dwie porcje osobom dorosłym oraz trzy-cztery – dzieciom.

Nowości na rynku – to m.in. Activia z siemieniem lnianym. Czy to prawda, że „zwykły” jogurt z owocami to już za mało dla coraz bardziej wymagającego polskiego konsumenta?

Rzeczywiście, polscy konsumenci są bardzo wymagający: oczekują wysokiej jakości produktu i są skłonni tę jakość docenić. Nowa Activia z siemieniem lnianym to produkt, który jest odpowiedzią na dwa trendy. Pierwszym z nich jest wzrost zainteresowania produktami, umożliwiającymi wygodną konsumpcję poza domem, co przekłada się na poszukiwanie produktów, które łatwo można spożyć w drodze do pracy czy na uczelnię. Polacy stale też poszukują nowości, w tym szczególnie nowych smaków czy składników. Właśnie dlatego na wiosnę tego roku wprowadzaliśmy na rynek oryginalne warianty smakowe Actimela, m.in. z kurkumą czy korzeniem maca.

Jak rozwijają się pozostałe marki? Jakie są przewidywane nowości? Czy na polskim rynku jest miejsce na innowacyjne produkty?

Na polskim rynku zdecydowanie jest miejsce na innowacyjne produkty – to właśnie innowacje oraz nowe warianty produktów już obecnych na rynku, wpływają na rozwój kategorii. Przykładem może być Danio o smaku czekoladowo-orzechowym, które wygenerowało 23% wzrostu całej  kategorii serków homogenizowanych. Nowy produkt lub smak to jeden z kluczowych czynników wyboru produktu, tuż obok dobrej ceny, wyjątkowej oferty oraz ulubionej marki. Stale rozwijamy naszą ofertę produktów, a w kolejnych miesiącach planujemy wprowadzenie nowych smaków Actimela – znów będą to oryginalne połączenia z wykorzystaniem niestandardowych składników. Przewidujemy również nowości w ofercie Fantasii, które jak zwykle zwracają na siebie uwagę zarówno smakiem, jak i designem opakowań.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka



tagi: Marek Wojtyna, DANONE Sp. z o.o.,