Wywiady

Wywiad z Hrvoje Puhalo, Prezesem Zarządu Podravka Polska

Poniedziałek, 27 sierpnia 2018 HURT & DETAL Nr 08/150. Sierpień 2018
O sukcesie chorwackich piłkarzy, zamiłowaniu Polaków do kuchni śródziemnomorskiej oraz o genezie nazwy firmy i jej portfolio rozmawiamy z Hrvoje Puhalo, Prezesem Zarządu Podravka Polska.
Drugie miejsce drużyny Chorwacji na Mundialu, a dla Luka Modrica  tytuł najlepszego piłkarza Mistrzostw w Rosji – to duży sukces. Jakie są Pana odczucia po zakończonym Mundialu?

Chorwacja to mały kraj, w którym mieszka ponad 4 miliony osób. Dla tak niewielkiego państwa, tegoroczne mundialowe osiągnięcie jest ogromnym sukcesem, które na stałe zapisze się w naszej historii. W końcu zdobyliśmy tytuł wicemistrza świata w piłce nożnej! To już drugi raz w ciągu ostatnich 20 lat, gdy nasza drużyna znalazła się wśród czterech najlepszych zespołów świata. Tegoroczny tytuł najlepszego piłkarza mistrzostw świata dla Luka Modricia był prawdziwym dopełnieniem naszego szczęścia. Radość opanowała cały kraj. Dosłownie! W każdym mieście odbywały się różnego rodzaju imprezy, podczas których wspólnie świętowaliśmy sukces naszej drużyny. Tylko w samym Zagrzebiu w dniu przyjazdu naszych piłkarzy, na ulicach i miejskich placach zgromadziło się ponad 550 tysięcy osób. Każdy chciał przywitać mundialowych bohaterów! Pokonanie 10-kilometrowej trasy z lotniska do centrum zajęło piłkarzom aż 6 godzin! To była największa impreza powitalna w historii Chorwacji.

Reprezentacja Chorwacji skradła serca kibiców na całym świecie, a podczas finału – chyba wszyscy Polacy kibicowali tej drużynie?

Polska i Chorwacja to bardzo bliskie sobie kraje. Łączy nas aspekt turystyczny, historyczny, a także biznesowy. Polscy turyści co roku bardzo chętnie przyjeżdżają nad wybrzeże adriatyckie, a nasz kraj stał się dla nich jedną z najpopularniejszych, letnich destynacji. Właśnie dlatego wierzę, że sympatia Polaków do naszego kraju znalazła swoje odzwierciedlenie także podczas mundialowych rozgrywek. W trakcie mistrzostw świata otrzymywałem bardzo wiele wyrazów sympatii i gratulacji od polskich kibiców. Myślę też, że chorwacka drużyna zdobyła uznanie wśród fanów piłki nożnej ze względu na doskonałą grę zespołową. Każdy mecz pokazywał, jak bardzo chorwaccy piłkarze są zjednoczeni w walce o zwycięstwo. Dzięki temu nasz sukces smakował jeszcze lepiej!

Polacy lubią także śródziemnomorskie wakacje w Chorwacji – to jeden z najchętniej wybieranych kierunków przez polskich turystów. Czy wiąże się to również z miłością do śródziemnomorskich smaków?

Jak wspomniałem, Chorwacja to dla polskich turystów jedna z najpopularniejszych wakacyjnych destynacji.  Nic w tym dziwnego. Chorwacja słynie ze słonecznej pogody, pięknego wybrzeża, urokliwych wysp oraz oczywiście z pysznego jedzenia. Śródziemnomorska kuchnia, w tym chorwacka, jest lubiana przez Polaków. Wszystko za sprawą jej doskonałego, naturalnego smaku, pełnego aromatycznych, dojrzewających w słońcu warzyw. Swoją popularność zawdzięcza także temu, że stanowi odpowiedź na światowy trend związany ze zdrowym odżywianiem. Kuchnia śródziemnomorska opiera się na naturalnych, świeżych składnikach, a sposób przygotowywania dań jest prosty i nie wymaga wiele czasu. Wszystko to sprawia, że Polacy chętnie samodzielnie przygotowują dania tej kuchni i odwiedzają restauracje oferujące śródziemnomorskie przysmaki.

Przypomnijmy naszym Czytelnikom – że nazwa firmy Podravka – wywodzi się od nazwy regionu Podravina w Chorwacji, gdzie mieści się siedziba spółki. Proszę opowiedzieć o historii powstania firmy…

Swoją nazwę Podravka zawdzięcza nazwie chorwackiego regionu Podravina, skąd pochodzi nasza firma. Ludzie z tego regionu są niezwykle sumienni i pracowici, a matki bardzo dbają o to, by na rodzinnym stole zawsze gościło pyszne jedzenie. Właśnie dlatego była to idealna nazwa dla naszej firmy. Jej historia sięga 1934 roku, kiedy to bracia Wolf zaczęli produkować owocowe dżemy i słodycze. Następnie, w 1952 roku Podravka zajęła się produkcją przypraw, w 1957 roku doszła do tego produkcja zup. Z kolei rok 1959 to data powstania jednego z naszych najpopularniejszych produktów, czyli Vegety, przyprawy uniwersalnej do potraw, która zmieniła kulinarne życie milionów ludzi na całym świecie. Powyższe daty to kroki milowe w historii Podravki, która z ponad 70-letnim doświadczeniem w produkcji żywności obecnie jest największą firmą oferującą produkty kulinarne w regionie Adriatyku. Zresztą liczby mówią same za siebie: Podravka ma swoje siedziby w 25 państwach, zatrudnia ponad 6500 osób, posiada ponad 1000 produktów, 18 fabryk w 4 krajach, eksportuje produkty do 60 państw z całego świata.

Podravka stała się sławna zarówno w Chorwacji, jak i Europie Środkowo-Wschodniej – dzięki Vegecie. Jak rozwija się i kształtuje portfolio produktowe? 

W portfolio Podravki znajduje się wiele marek, z których najpopularniejsze na skalę światową są Vegeta, Podravka, Dolcela oraz Lino. W Polsce obecne są trzy marki: Podravka z ofertą produktów „Smaki Kuchni Śródziemnomorskiej”, Vegeta z ofertą różnorodnych przypraw, a także marka przypraw Warzywko. Marka Vegeta dostępna jest niemal we wszystkich krajach na całym świecie gdzie prowadzimy biznes, m.in. w całej Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i w Australii. W Polsce można ją spotkać niemal w każdym sklepie i w każdym domu. Vegeta to zdecydowanie najpopularniejsza marka spośród trzech, które mamy w naszej ofercie w Polsce. Marka Vegeta obecna jest w kategorii przypraw uniwersalnych, mieszanek przyprawowych oraz kostek bulionowych. Dajemy konsumentom możliwość wyboru w kategorii przypraw oferując szeroką gamę produktów, wśród których flagowym jest Vegeta przyprawa uniwersalna, po którą konsumenci sięgają najchętniej, z kolei Vegeta Natur jest naszą ofertą premium dla konsumentów. Obszerne portfolio produktów Vegeta daje możliwość wykorzystania ich zarówno do dań kuchni tradycyjnej, jak i nowoczesnej. Kwintesencją szerokiego portfolio i wysokiej jakości produktów Vegeta jest hasło „…i tylko gotuj Vegeta”.

Na polskim rynku popularna jest także marka Podravka, która jako chorwacka marka jest w pełni kompetentna i wiarygodna w promocji produktów śródziemnomorskich na polskim rynku. Polacy chętnie podróżują do krajów śródziemnomorskich, w tym do Chorwacji, gdzie poznają dania kuchni lokalnej. Chcemy, by po powrocie z wakacji mieli przez cały rok dostęp do produktów, dzięki którym przygotują dania śródziemnomorskie w swoim domu. W naszym portfolio mamy produkty pomidorowe (m.in. przeciery, pomidory krojone, pomidory całe bez skórki, a także sosy), które powstają z pomidorów dojrzałych w śródziemnomorskim słońcu, pasty warzywne (takie jak: Ajvar, Relish czy Pindżur), idealne dodatki do dań, po które Polacy z roku na rok sięgają coraz chętniej. W śródziemnomorskiej ofercie produktów Podravka są także makarony 100% durum, pesto, oliwki i pomidory suszone. Dzięki nim każdy samodzielnie może przygotować pyszny i naturalny śródziemnomorski posiłek w domu. W zgodzie ze światowymi trendami żywieniowymi oraz wychodząc naprzeciw konsumentom otwartym na nowości stale rozwijamy śródziemnomorskie portfolio produktów Podravka. Nasi chorwaccy kucharze współpracują z polskimi po to, by zaoferować polskim konsumentom smaczne produkty najwyższej jakości. Chcemy mieć pewność, że dla naszych konsumentów jesteśmy firmą numer 1, która zapewni im dostęp do najlepszych, prawdziwych śródziemnomorskich smaków.

Rozwój portfolio i wszystkie działania, które podejmujemy w celach promocji produktów Vegeta i Podravka robimy z myślą o konsumentach, to oni są dla nas najważniejsi, ich zadowolenie jest dla nas największym sukcesem i inspiracją do tworzenia nowych produktów.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka



tagi: Hrvoje Puhalo, Podravka Polska,