Wiadomości

Małe jest (dla konsumentów) piękne!

Wtorek, 17 lipca 2018
Darzymy ich sentymentem, cenimy za jakość oferowanych produktów i za to, że doskonale znają nasze preferencje zakupowe. Mali detaliści, bo o nich mowa, odgrywają ważną rolę w handlowym ekosystemie. Niestety, jak wynika z badań przeprowadzonych przez platformę MAM, aż 46% Polaków uważa, że w ich miejscu zamieszkania jest obecnie za mało lokalnych sklepów. To martwi tym bardziej, że dostrzegamy potrzebę istnienia takich placówek. Aż 74% z nas uważa, że obecność małych detalistów to niezwykle istotny element lokalnej społeczności. Dlaczego?
Mali detaliści są nam potrzebni z wielu powodów. Od tych stricte ekonomicznych po czysto społeczne. Lokalne sklepy odgrywają znaczącą rolę zwłaszcza w mniejszych miejscowościach i wsiach, bo to właśnie mały handel zapewnia tam nie tylko dostęp do niezbędnych produktów, ale również większość miejsc pracy w branży detalicznej. Zatrudnienie w tej kategorii sklepów znajduje ponad połowa (bo aż 60%) osób pracujących w branży ogólnospożywczej. Polscy konsumenci są niezwykle przywiązani do osiedlowych i lokalnych sklepików. Świadczą o tym choćby ich preferencje zakupowe. Mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski, kupują w małych placówkach dwa razy częściej niż np. Niemcy, Francuzi czy mieszkańcy innych krajów Europy Zachodniej1.

Lista ulubionych

Jak wynika z raportu „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta”, przygotowanego na podstawie badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych przez platformę MAM, ogromna rzesza Polaków ma swoje ulubione lokalne sklepy, w których dokonuje codziennych zakupów. Dla 65% z nas jest to lokalna piekarnia, dla 52% sklep spożywczy, dla 31% sklep z kawą i herbatą, dla 30% drogeria lub perfumeria, a dla 28% butik z ubraniami.

Ważna więź

Polacy dostrzegają także ogromne znaczenie istnienia małych detalistów z powodów czysto społecznych. Dla 74% z nas sklepy takie są ważnym elementem lokalnej społeczności. Ponadto 59% badanych zwróciło uwagę na fakt, że podatki odprowadzane z takich placówek mają istotne znaczenie dla budżetu poszczególnych gmin. Mali detaliści zaspokajają także niezwykle ważną potrzebę społeczną, istotną zwłaszcza dla osób starszych. Postępujący proces starzenia się społeczeństw europejskich, w tym polskiego, tworzy z tej grupy potężną rzeszę konsumentów, dla których lokalizacja sklepu blisko domu jest wręcz niezbędna. Zakupy u lokalnego małego detalisty są dla seniorów ważne także ze względu na więź, jaką nawiązują ze sprzedawcą. Możliwość porozmawiania z detalistą i świadomość, że nie jest się kolejnym anonimowym klientem, sprawia, że osoby starsze, często samotne, czują się istotnym ogniwem lokalnej społeczności.

Kolejną ważną kwestią jest jakość oferowanych produktów. Polacy wyraźnie dostrzegają w tej kwestii przewagę małych detalistów nad sklepami wielkopowierzchniowymi, zwłaszcza w przypadku produktów świeżych. To istotne tym bardziej, że dla aż 82% z nas jakość jest równie ważna jak cena kupowanych artykułów.

Mali detaliści są więc, jak widać, niezbędni do prawidłowego funkcjonowania całego ekosystemu handlu detalicznego. Spełniają także istotną rolę w każdej małej społeczności, a unikalne wartości, które oferują konsumentom właśnie ze względu na swoją wielkość, odpowiadają na zapotrzebowanie i preferencje zakupowe rzeszy klientów.

Całość raportu dostępna na stronie: https://media.jamam.pl/2018/06/17/polscy-konsumenci-kochaja-malych-sprzedawcow/

O raporcie

Raport powstał na podstawie wyników badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych na zlecenie platformy do obniżania i opłacania rachunków MAM, w tym:
  • badania ilościowego CAWI przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie 1003 dorosłych Polaków, zrealizowanego przez ośrodek badawczy MASMI w lutym 2018 roku;
  • badania jakościowego FGI zrealizowanego w 6 zogniskowanych wywiadach fokusowych, przeprowadzonych w Warszawie i Toruniu przez ośrodek badawczy MASMI w lutym 2018 roku;
  • badania ilościowego CAWI przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie 1002 dorosłych Polaków, zrealizowanego przez ośrodek badawczy SW Research w marcu 2018 roku;
  • badania jakościowego IDI zrealizowanego z przedstawicielami środowiska akademickiego: wywiady indywidualne z prof. dr. hab. Andrzejem Cieślikiem (Katedra Makroekonomii i Teorii Handlu Zagranicznego na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego) oraz prof. dr. hab. Markiem Bednarskim (Katedra Ekonomii Politycznej na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego)
  • oraz w oparciu o źródła zewnętrzne, cytowane w raporcie.




1  CBRE „How we shop – inside the minds of Europe’s Consumers. EMEA research and consulting”.


tagi: sprzedaż, rynek, konsument, badanie rynku, platforma MAM,