Kategorie produktów

Wakacyjny must have! – tego nie możesz przegapić

Wtorek, 26 czerwca 2018 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 06/148. Czerwiec 2018
Poza ładną pogodą udane wakacje to także ulubione produkty. Lato to lody, zapach grillowanych potraw, śródziemnomorskie smaki, i dużo napojów. Na podróże – te mniejsze i te duże – detaliści przygotowują sklepowe półki.
Przepis na udane wakacje?  Dla jednych to słońce, plaża i leżak, dla innych namiot, las i rzeka. Sposobów na spędzenie urlopu jest nieskończenie wiele… Konsultanci z Nielsena zbadali, które produkty najszybciej znikają ze sklepowych półek, w jaki sposób grillujemy, na podstawie długiego weekendu majowego.

Prosto z grilla

Jak potwierdzają eksperci z Nielsena, planując menu na letni weekend Polacy najchętniej wybierają te potrawy, które można w łatwy sposób przyrządzić na grillu, a także te, które można podać jako zdrowy dodatek do świeżo przyrządzonego mięsa.

Produktem, który najbardziej kojarzy się z grillem jest kiełbasa, dlatego przed planowanym urlopem staję się ona produktem pierwszej potrzeby. „Majówka bez wątpienia była czasem wzrostu sprzedaży paczkowanych kiełbas tradycyjnych. Sprzedaż tego segmentu zaczyna rosnąć już w kwietniu, notując największe sprzedaże w okresie maj-sierpień. Na te cztery miesiące przypada ponad 40% rocznej sprzedaży” – wskazuje Monika Dyrda, Client Director z Nielsen Polska.

Jak potwierdza również właścicielka sklepu w Leśnej Podlaskiej – Polacy uwielbiają grillować. „Widać to zwłaszcza po produktach znajdujących się w koszykach klientów latem. Znajdują się tam przeważnie: worek kiełbasy, kaszanka, karkówka bądź szaszłyki. Bardzo dobrze sprzedaje się u nas, np. kiełbasa z serem  firmy Dobrowolscy jak również kiełbasa śląska bądź biała parzona Olewnik, czy nawet frankfurterki. Kiełbasy  na grilla sprzedają się wyłącznie całymi paczkami od 0,7 do 1 kg. Również mamy mixy grillowe, w jednym opakowaniu znajduje się kaszanka, kiełbasa tradycyjna oraz kiełbasa biała. Jeśli chodzi o karkówkę to oferujemy już gotowe przyprawione mięso z JBB. Na życzenie klienta także przyprawiamy karkówkę na miejscu” – opowiada Aldona Demczuk, właścicielka delikatesów w Leśnej Podlaskiej.

Z kolei klienci sklepu w Siedlcach do grillowania sami wolą przygotować mięso i doprawić według uznania. „Mamy bardzo duży asortyment mięs grillowych natomiast gotowe zestawy nie cieszą się dużym zainteresowaniem. Klienci kupują karkówkę, kaszanki, kiełbasy na grilla i sami przyprawiają. W koszykach zazwyczaj lądują komplementarne produkty potrzebne do organizacji grilla, czyli węgiel i naczynia jednorazowe.

Kiełbaski, po które klienci najczęściej sięgają to warianty krótkie, które jak sami przyznają – są wygodniejsze na grilla. U nas w sklepie najczęściej kupują kiełbasę tradycyjną oraz białą. Marki najczęściej wybierane to: Sokołów oraz Morliny. Zazwyczaj wybierane są kiełbasy na średnim poziomie cenowym” – przyznaje Bogdan Rudaś, właściciel delikatesów w Siedlcach.

Przyprawy i dressingi

Kolejną ważną w okresie grillowym kategorią produktową są przyprawy. Jak zaznacza Katarzyna Parkot z Nielsen, już w maju można odnotować znaczny wzrost sprzedaży dla segmentu przypraw dedykowanych potrawom przeznaczonym do przygotowania na zewnątrz. Wysoka rotacja wspomnianych mieszanek grillowych, do których zalicza się również marynaty utrzymuje się aż do końca sierpnia. Jak zaznacza ekspertka agencji –  w  tym czasie sprzedaje się około 70% całej rocznej sprzedaży wartościowej tych przypraw.

Jak zauważyli autorzy badania, spożywaniu mięsa towarzyszą sałatki. A do przygotowywania tych ostatnich często Polacy wykorzystują szeroko dostępne na rynku sosy sałatkowe w torebkach czy dressingi. Dlatego w maju następuje wzrost ich sprzedaży. „Silne wzrosty sprzedaży wartościowej dressingów notowane są na początku sezonu grillowego. Kategoria sprzedaje się głównie w sklepach wielkoformatowych. Ponadto w okresie sezonowego wzrostu sprzedaży (kwiecień-czerwiec) obserwujemy wzrost znaczenia dyskontów w tej kategorii” – wyjaśnia Agnieszka Panufnik z Nielsen.

Przyprawy grillowe to również kategoria, która świetnie rotuje w delikatesach w Leśnej Podlaskiej. „Przyprawy grillowe najchętniej kupowane w naszym sklepie to przede wszystkim różne warianty marki Prymat, np. Grill Klasyczny, Grill Pikantny oraz Karkówka Klasyczna. Również przyprawy Kamis dobrze się sprzedają. Te najszybciej rotujące, czyli Prymat mamy na dodatkowym stojaku co wzmacnia sprzedaż.

Oprócz tego charakterystycznym produktem na grilla są musztardy i to wyłącznie w opakowaniach PET, jak również sosy, z których najczęściej klienci sięgają po czosnkowy oraz do hamburgerów. Marki znajdujące się w czołówce sprzedaży w tej kategorii to Tarsmak oraz Winiary. Z kolei keczupy najlepiej rotujące w naszym regionie to marka Tortex” – przyznaje pani Aldona.

Letnie przekąski

Kolejną kategorią zwiększającą sprzedaż latem są przekąski, chipsy, chrupki czy orzeszki. Według danych CMR, średnia liczba wariantów chipsów w przeciętnym sklepie małoformatowy do 300 mkw. zwiększa się w ciepłych miesiącach, najliczniej w 2017 roku była reprezentowana na półce w maju wynosząc ok. 25 pozycji. W lutym 2017 roku kategoria była reprezentowana w przeciętnym sklepie przez ok. 21 pozycji. W zestawieniu CMR top 10 produktów na pierwszych miejscach znalazła się marka Lay’s z pozycjami takimi jak: Lay’s TV Paka Zielona Cebulka 140 g, Lay’s TV Paka Papryka 140 g, Lay’s Strong Ostre Chili karbowane 140 g. Wśród producentów najwyższe udziały w tej kategorii posiadają: Frito Lay, Lorenz, Kellog’s oraz Intersnack.

Według CMR, liczba wariantów na półce sklepowej latem również zwiększa się w przypadku chrupek. W przeciętnym sklepie małoformatowym w styczniu 2017 roku można było znaleźć ok. 12 wariantów, z kolei w miesiącach letnich wybór na półkach się zwiększa do ok. 14 pozycji w lipcu i wrześniu. Najwyższe udziały w tej kategorii w 2017 roku uzyskały firmy: Frito Lay, Lorenz, TBM oraz Intersnack.

Z kolei orzeszki najliczniej reprezentowane były w 2017 roku na półkach sklepów małoformatowych we wrześniu osiągając ok. 7 wariantów. Wśród producentów najwięcej udziałów wartościowych w sprzedaży tej kategorii uzyskały: Intersnack, Lorenz, Bakalland, Colian oraz VOG.

„Latem w naszym sklepie wzrasta również sprzedaż chipsów. Zazwyczaj znajdują się one w koszyku klienta obok produktów takich jak piwo i energetyki. Obserwując wybory kupujących zastanawiamy się nad wprowadzeniem czołówki energetyków, bo one naprawdę dobrze się sprzedają. Z chipsów natomiast najlepiej rotujące marki w naszym sklepie to Lay’s oraz Star Chips. Zamawiamy ok. 20-30 kartonów i to nieraz nie starcza nam na cały tydzień. Ze sprzedaży tej kategorii jesteśmy bardzo zadowoleni” – informuje właścicielka sklepu w Leśnej Podlaskiej.

Lodowe smaki

Kolejną kategorią typowo letnią są bez wątpienia lody. „Wielu naszych klientów przychodzi do sklepu wyłącznie po ich zakup w upalne dni. Spośród tej kategorii najchętniej wybieranymi markami jest Koral i Algida, oraz jeśli pojawią się w gazetce promocyjnej – lody Grycan i Nestlé.

Zarówno lody impulsowe jak i familijne bardzo dobrze się u nas sprzedają. Z impulsowych najwięcej sprzedajemy lodów na patyku Oscar, lody w kubeczkach Iza, Top Milkery i z Algidy Big Milk w polewie czekoladowej – pozycje w niskich cenach. Natomiast z lodów familijnych najlepiej rotującymi pozycjami są: Rolada od Koral, Top Milker oraz Kolorowe Lato Koral. Ostatnio mieliśmy bardzo fajną promocję, przy zakupie jednej rolady firmy Excellent Ice Mastry druga była w gratisie. Takie promocje najbardziej przyciągają klientów” – informuje Aldona Demczuk.

W siedleckim sklepie to zazwyczaj dzieci przychodzą po lody, głównie te impulsowe na patyku, w kubeczku lub rożku. „Najmłodsi głównie sięgają po lody takie jak: Świderki, Solo, Zapp, Big Milki oraz rożki. Bardzo dobrze sprzedają się u nas również lody Grycan 500 ml” – przyznaje pan Bogdan.

Schłodzone napoje

Napoje i woda są dość stabilną kategorią. Jednak jak wskazują eksperci firmy badawczej Nielsen – ich sprzedaż cechuje się sezonowością. Jak podaje agencja, napoje zaczynają lepiej sprzedawać się już w pierwszych dniach wiosny, a wysoka rotacja jest odnotowywana aż do końca lata. Co ważne, na wartość i wolumen sprzedaży bardzo duży wpływ ma pogoda i wysokość temperatury. Zwykle jednak pierwsze dwa ciepłe miesiące w roku, czyli maj i czerwiec to czas wzrostu sprzedaży zarówno napojów gazowanych, izotonicznych i energetycznych, a także wody mineralnej czy herbaty mrożonej. „Maj 2017 to trzeci pod względem wartości sprzedaży miesiąc w całym roku w kategorii soki, nektary, napoje. Wyższe sprzedaże notują tylko miesiące świąteczne – okres wielkanocny i Świąt Bożego Narodzenia” – podkreśla Dominika Biszczanik z Nielsen.

Jeśli chodzi o sprzedaż napojów w Delikatesach Centrum w Leśnej Podlaskiej to najlepiej rotują te pozycje, które są w danej chwili w promocyjnych cenach. „Do produktów, które sprzedają się bardzo dobrze bez względu na to czy są w cenach promocyjnych należą: Hoop Cola, napoje niegazowane Zbyszko, oranżady z Helleny, wody mineralne z dodatkiem magnezu czy jodu oraz oranżady, napoje i wody marki własnej. W naszym sklepie z wód zdecydowanie lepiej rotują te gazowane. Również soki lepiej sprzedają się latem. Obecnie wysoką rotacją odznaczają się soki w butelkach 1,5 l Hortex” – wyjaśnia pani Aldona.

Poszukiwane orzeźwienie

Sprzedaż letnia w siedleckim sklepie opiera się przede wszystkim na wodach i lodach. „Produkty orzeźwiające w upalne dni zyskują bardzo dobrą sprzedaż. Jeśli chodzi o wody to ok. 70% sprzedaży stanowią warianty niegazowane. Żywiec Zdrój, Cisowianka oraz Muszynianka to marki najlepiej rotujące. Klienci najczęściej sięgają po butelki o pojemności 1,5 l. Latem również częściej klienci sięgają po całe zgrzewki wód mineralnych.

W okresie letnim klienci bardzo często sięgają po napoje z lodówki. Również staramy się umieszczać tam wody ale z racji braku miejsca są to pozycje w mniejszych pojemnościach 0,5 l. Latem wielu klientów sięga po wody i napoje w małych pojemnościach ponieważ chcą je spożyć od razu po wyjściu ze sklepu. Z lodówek dobrze sprzedają się również gazowane napoje w puszkach. W tej kategorii króluje Coca Cola. Natomiast spadło zainteresowanie klientów na napoje słodkie, częściej w koszykach ląduje woda. Z kolei bardzo dużo z lodówek sprzedajemy napojów energetycznych” – przyznaje Bogdan Rudaś.

Napoje energetyczne i izotoniczne

Spośród napojów energetycznych klienci puławskiego Top Marketu mają do wyboru marki takie jak: Red Bull, Burn, Black, N-gine, MPower, Rockstar, XL Energy Drink oraz Monster. „Spośród całego asortymentu zdecydowanie najlepiej w naszym sklepie sprzedaje się marka Black. Mamy pod tą marką kilka wariantów o różnych smakach, natomiast ten z czerwoną kolorystyką na opakowaniu, Black Sex Energy sprzedaje się najlepiej.  Chociaż wariant o smaku moijto ostatnio również wybierany jest coraz częściej” – przyznaje ekspedientka sklepu Top Market w Puławach, Katarzyna Symela. Klienci  Top Marketu dokonujący wyboru w tej kategorii zwracają uwagę na cenę.

W kategorii izotoników i energetyków klienci puławskiego sklepu mają już swoje produkty, do których są przyzwyczajeni i stale po nie sięgają. „Jedynym impulsem który zachęca nieraz do wyboru innego jest promocyjna cena. W okresie letnim produkty z lodówki zyskują na znaczeniu, czasami jedynym kryterium wyboru jest to,  że produkt jest schłodzony” – podkreśla ekspedientka sklepu.

Pozostałe kategorie letnie

Jak przyznaje właściciel sklepu w Siedlcach kolejną typową kategorią zwiększającą sprzedaż latem jest nabiał, a dokładnie poszczególne produkty, np. jogurty pitne. „Klienci naszego sklepu z pewnością latem częściej sięgają po mleka smakowe, kefiry i maślanki. Wszystkie produkty do picia mają zwiększoną sprzedaż. Najlepiej rotują Kefiry siedleckie, w dalszej kolejności jest Robico i Milko. Z nabiału klienci najczęściej sięgają po marki: Activia oraz Danone. Również latem zamawiamy dużo większe ilości zsiadłego mleka.

Lato to również sprzedaż nowalijek, które sprzedają się bardzo dobrze każdego dnia. Z kolei dużo mniej sprzedajemy cytrusów – poza cytryną, której sprzedaż rośnie.

Kolejną kategorią, która w omawianym okresie sprzedaje się dużo lepiej są galaretki. Winiary, Gellwe, Delecta i Dr. Oetker to marki dostępne w naszym sklepie.

Lato to również środki przeciw owadom, które w innych miesiącach się nie sprzedają. Mimo że nie mamy dużego asortymentu w tej kategorii to jednak od czasu do czasu klienci poszukują takich produktów również u nas” – podkreśla pan Bogdan z siedleckiego sklepu.

Monika Kociubińska


tagi: wakacje, lato, wypoczynek, produkty, sprzedaż, konsument,