Kategorie produktów

Duża półka dla małych konsumentów

Wtorek, 05 czerwca 2018 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 05/147. Maj 2018
Półka z artykułami dla dzieci jest szeroka i różnorodna. Znajdziemy tu zarówno produkty nabiałowe, płatki śniadaniowe, napoje ale również mnóstwo kolorowych słodkości… Rynek się rozwija a konsumenci od produktów przeznaczonych dla tych najmłodszych oczekują przede wszystkim wysokiej jakości, wygody i bezpieczeństwa użytkowania.
Rynek produktów dla dzieci rozwija się bardzo dynamicznie a producenci wciąż postrzegają w nim ogromny potencjał. Produkty skierowane do dzieci powinny przyciągać uwagę zarówno ich samych jak i rodziców, dlatego ta kategoria charakteryzuje się wysokim poziomem innowacyjności. Funkcjonalne i kolorowe opakowania, wygodne rozmiary do dziecięcej rączki, dodatek witamin i minerałów, brak konserwantów, czy wysoka jakość to dziś  kluczowe wartości, które zachęcają do zakupu.

Dziecięce kategorie spożywcze 

Oferta produktów dziecięcych jest szczególnie bogata w kategorii nabiału. Według agencji badawczej Nielsen  można też zauważyć, że niektóre segmenty dziecięce (jogurty i desery) rozwijają się nieco szybciej niż cała kategoria (zwłaszcza wartościowo). Do dziecięcego odbiorcy są kierowane zarówno jogurty, serki homogenizowane, mleko smakowe, jak i słodkie desery mleczne oraz mleczne kanapki. „O ile produkty dziecięce w jogurtach to niewielki odsetek całej oferty w tej kategorii, w serkach homogenizowanych niemal, co piąty kupiony produkt należy do segmentu dziecięcego, a w deserach ponad 1/3 całej sprzedaży ilościowej i niemal połowa wartościowej przypada na produkty dziecięce” – zaznacza Natalia Mączyńska, Kierownik ds. Kluczowych Klientów, Nielsen.

Kolejną kategorią skierowaną do omawianej grupy konsumentów są płatki śniadaniowe. „Płatki śniadaniowe skierowane do dzieci stanowią niemal połowę sprzedaży ilościowej i wartościowej całej kategorii. Jednak można zauważyć stagnację w ich rozwoju w ciągu ostatnich 3 lat. Biorąc pod uwagę jednoczesny wzrost sprzedaży produktów skierowanych do całej rodziny (między innymi płatki kukurydziane), wydaje się, że część rodziców przeszła na „zdrowszą” alternatywę śniadaniową dla swoich pociech” – przyznaje Natalia Mączyńska, Nielsen.

Również kategoria taka jak makarony, która jest postrzegana jako kategoria skierowana do całej rodziny, poszerza się o produkty skierowane do dziecięcego odbiorcy. „Na rynku jest dostępnych coraz więcej makaronów w ciekawych kształtach (literki, zwierzątka) , a także produktów licencjonowanych, nawiązujących do popularnych bohaterów bajek dziecięcych” – wyjaśnia Natalia Mączyńska, Nielsen.

Chociaż słone wypieki nie są kategorią kojarzoną z dziecięcym odbiorcą, to także tutaj są dostępne marki skierowane do młodszego konsumenta i przystosowane do jego potrzeb (np. mniejsza zawartość soli, ciekawe zabawowe kształty, wesołe opakowania). „Co 10 sprzedany produkt z tej kategorii to produkt marki dziecięcej i udział ten utrzymuje się na podobnym poziomie od 3 lat. Można jednak zauważyć wzrost znaczenia produktów dziecięcych pod względem sprzedaży wartościowej” – informuje Natalia Mączyńska, Nielsen.

Znaczącą część rynku kakao stanowią produkty instant dla dzieci - niemal co drugie kupione na rynku kakao to produkt z tego segmentu. „Jak w całej kategorii kakao, również w tym segmencie widzimy jednak stagnację w rozwoju, zarówno pod względem ilościowym jak i wartościowym” ¬– mówi Natalia Mączyńska, Kierownik ds. Kluczowych Klientów, Nielsen.

Musy, soki, wody i napoje

Kategoria soków, nektarów, napojów według Nielsen  charakteryzuje się nieznacznym wzrostem w ujęciu wartościowym. Inaczej wygląda sytuacja w segmencie produktów dla dzieci. „Sprzedaż produktów skierowanych do najmłodszych notuje spadki na przestrzeni dwóch ostatnich lat (-15% porównując sprzedaż do dwóch lat wstecz), jednocześnie tracąc znaczenie w całej kategorii.

Odwrotne trendy obserwujemy w kategorii wody butelkowanej, w której segment produktów dla dzieci wzrasta dynamicznie, rosnąc szybciej niż cała kategoria. W ujęciu rocznym sprzedaż wartościowa wzrasta o 10%. Największym i najbardziej znaczącym segmentem dziecięcym niezmiennie jest woda smakowa dla dzieci, która stanowi 70% sprzedaży. Jednakże największy wzrost widoczny jest w segmencie niegazowanej, niesmakowej wody dla dzieci, której sprzedaż na przestrzeni dwóch ostatnich okresów rocznych podwoiła się. Zauważalny jest także wzrost liczby produktów skierowanych dla dzieci” – przyznaje Monika Dyrda, Client Director, Nielsen.

Obecnie z sokami i przecierami na rynku konkurują musy. „Kategoria musów rośnie dynamicznie, pojawiło się wiele nowości skierowanych do masowego odbiorcy, jednak nadal dużą część oferty stanowią produkty marki kierowanej do dzieci (ponad 1/3 sprzedanych sztuk) przypada na tę markę. Zauważalny jest także wzrost liczby nowych wariantów smakowych oferowanych w musach dla dzieci” - wyjaśnia Natalia Mączyńska, Kierownik ds. Kluczowych Klientów, Nielsen.

Od najmłodszych do najstarszych

W warszawskich delikatesach wybór produktów dla dzieci jest bardzo szeroki. „Mamy zarówno kategorie produktowe skierowane dla najmłodszych dzieci jak i też tych starszych w szkolnym wieku. Kategoria przeznaczona tym najmłodszym obejmuje przede wszystkim: kaszki, soczki, deserki czy mleko. Również oferujemy artykuły kosmetyczno-chemiczne takie jak pieluchy, pampersy, chusteczki nawilżane, kremy, oliwki oraz proszek do prania dla dzieci. Z kolei dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym najczęściej sięgają po soczki w małych pojemnościach, bądź musy z dziubkiem oraz drożdżówki czy rogaliki paczkowane oraz słodycze” – wymienia Magdalena Kukiełka, ekspedientka w Delikatesach Centrum w Warszawie.

W Delikatesach Centrum dostępne są kaszki pod markami Nestlé oraz BoboVita. Jak przyznaje ekspedientka sklepu są to dwie główne marki, których poszukują klienci. „Mamy całe linie produktowe skierowane do dzieci w różnym wieku. Oferujemy również szeroki wybór spośród smaków. Mamy kaszki mleczno-pszenne, mleczno-ryżowe jak i bezglutenowe. Rodzice sięgają również często po kleik ryżowy dla dzieci oraz soczki dla najmłodszych pod markami Gerber, Bobo Fruit oraz BoboVita. Mamy przeróżne warianty, m.in. z melisą czy z rumiankiem. Jednak najlepiej rotującą marką z tej kategorii u nas w sklepie pozostaje BoboVita. Również często rodzice kupują dzieciom musy w saszetkach, które oferujemy pod markami Kubuś oraz Bakoma. Soki marchewkowe Kubuś również bardzo dobrze się sprzedają. Z kategorii dla dzieci bardzo dobrze rotują również wody smakowe” – opowiada Magdalena Kukiełka.

Rodzice robiąc zakupy w warszawskich delikatesach dzieciom  kupują przeważnie soki i wody, z kolei same dzieci często sięgają po musy, które mieszczą się w dziecięcej dłoni. „Dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym sięgają po soki Kubuś czy soczki Tymbarka w kartonikach 100% soku ze słomką. Również coraz częściej dzieci sięgają po wody w mniejszych pojemnościach z dziubkami.  Chociaż wiadomo, że i czasami sięgają po napoje gazowane, np. Coca-Cola.

Wybory najmłodszych klientów często padają na mniejsze produkty, np. batoniki z ziarnami BA!. Co cieszy, dzieci sięgają po produkty bez cukru. Mamy na przykład batoniki bezglutenowe, które dzieci wybierają same.  Pociechy znają produkty, które kupują im rodzice i same też po takie sięgają” – informuje pani Magda.

Nabiał

Duży asortyment skierowany dla najmłodszych w Delikatesach Centrum w Warszawie dostępny jest także z nabiału. „Z tej kategorii dobrze rotują przede wszystkim Mleczne Kanapki, serki Kiri, Danonki, Monte czy serki Danio. Serek Rolmlecz z krówką na opakowaniu jest hitem sprzedażowym a tym samym obowiązkową pozycją w lodówce sklepowej. Dzieci lubią też serki i jogurty z różnymi dodatkami, np. kolorowymi kuleczkami, czy z owocowym musem” – podkreśla ekspedientka sklepu.

Przy dokonywaniu zakupów produktów dla dzieci klienci Delikatesów Centrum w Warszawie z reguły nie zwracają uwagi na cenę. „Rodzice najczęściej wybierają znaną markę i to co dzieci lubią. Również jeśli produkt jest zdrowszy to chętniej po niego sięgają i podają dzieciom. Zwracają uwagę na produkty z dodatkami witamin i minerałów. Jeśli dzieci same przychodzą do sklepu, kuszą je przede wszystkim kolorowe opakowania, zwierzaczki, misie, czy superbohaterowie z ulubionych kreskówek” – podkreśla pani Magda.

Produkty sypkie

Producenci płatków śniadaniowych w tej kategorii kierują dużo pozycji właśnie do młodszych konsumentów. „Czołowym producentem na półce w naszym sklepie jest Nestlé. Klienci z marek najczęściej sięgają po Nesquik, Chocapic, Cini Minis oraz Corn Flakes. W asortymencie mamy również płatki bezglutenowe, które dobrze rotują w naszym sklepie.

Oprócz tych pozycji klienci sięgają również po płatki owsiane błyskawiczne czy jaglane. Mamy bardzo duży wybór.  Mamy również płatki gryczane czy otręby, które są często używane jako dodatek do różnego rodzaju płatków na mleku. Niektóre dzieci mają specjalne diety i wtedy rodzice kupują wybrane zdrowe produkty. Obecnie bardzo dużo ludzi zwraca uwagę na zdrową dietę, poszukują produktów bezcukrowych czy bezglutenowych. Bardzo dużo się zmieniło w kwestii odżywiania” – przyznaje ekspedientka Delikatesów Centrum w Warszawie.

W kategorii makaronów też znajdują się pozycje przeznaczone dla dzieci. „Makaron w kształcie literek, świnka Peppa, wróżki czy zwierzątka zachęcają dzieci do jedzenia.  Są to przeważnie bohaterowie bajek dla najmłodszych. Te produkty mamy pod marką Melissa” – dodaje pani Magda.

Wędliny i sery

Z wędlin w warszawskich delikatesach dostępny jest duży wybór produktów bez konserwantów, z wysoką zawartością mięsa, i takie też produkty rodzice kupują dzieciom. „Mamy głównie klientów, który oczekują produktów wyższej jakości, w tej kategorii tanie produkty się nie sprzedają. Ładny wygląd, zapach oraz świeżość – takich produktów szukają. Dla dzieci oferujemy Sokoliki, parówki od Sokołowa. Berlinki również dzieci uwielbiają. Rodzie dzieciom często kupują wędliny z fileta z indyka czy z fileta z kurczaka od Tarczyńskiego. Mieliśmy również ser żółty w kształcie misia, ale nie cieszył się zainteresowaniem wśród klientów, jednak dużo lepiej sprzedaje się zwykły ser na wagę czy pakowany” – wyjaśnia Magdalena Kukiełka.

Słodycze i przekąski

Najbardziej uwielbianą kategorią przez dzieci są oczywiście słodycze. „Bardzo popularna wśród dzieci w naszym sklepie jest marka Kinder. Produkty te mają dużo mleka dlatego też rodzice chętnie kupują słodkości dzieciom pod tą marką. Obowiązkowe pozycje u nas w sklepie to Kinder batoniki, Kinder Maxi, Kinder Country oraz Kinder Niespodzianka, w której największą radość sprawia niespodzianka w śroku.  Z czekoladowych produktów dużą popularnością cieszą się też marki: Milka, Oreo oraz Daim. Dzieci przy wyborze przede wszystkim zwracają uwagę na ciekawe, niestandardowe smaki. Poza tym również mleczne jak i gorzkie czekolady dobrze rotują, ale takie pozycje to zazwyczaj rodzice kupują z uwagi na to, że są zdrowsze. Mamy też ciasteczka zbożowe, np.  ziarnami, bakaliami, orzechami, czekoladą, po które dzieci chętnie sięgają” – informuje ekspedientka w Delikatesach Centrum w Warszawie.

W kategorii cukierków w warszawskich delikatesach najczęściej klienci wybierają te na wagę. „Mamy duży wybór, np. michałki, galaretki w czekoladzie, małe galaretki dla dzieci, śliwki w czekoladzie czy różnego rodzaju landrynki. Z batonów najlepiej rotują Snickersy. Bardzo często dzieci sięgają po żelki, u nas królują Śmiejżelki oraz Haribo. W strefie kasy gdzie dzieci mają dobry dostęp sięgają po mamby, żelki w rulonach,  Mentosy, tic taki oraz gumy owocowe. Natomiast w drodze do szkoły dzieci sięgają zazwyczaj po drożdżówki, rogaliki, i napoje w małych pojemnościach. Również sięgają po chrupki kukurydziane. A do tego owoc: gruszka, jabłko lub banan. Młodsze dzieci uwielbiają Lubisie – mamy wszystkie smaki. Również ciasteczka Kubuś oferujemy w różnych smakach ponieważ dzieci często po nie sięgają. Oprócz tego bardzo dobrze rotują herbatniki i biszkopty Petitki. Z przekąsek dobrze rotują krakersy czy paluszki, jednym słowem – cała gama Junior od Lajkonika. Dzieci są bardzo ciekawe wszelkich nowości jakie pojawiają się w sklepie. Muszą przede wszystkim zwracać na siebie uwagę kolorowym opakowaniem. A taki sklep jak nasz, znajdujący się na nowym osiedlu, gdzie jest mnóstwo dzieci musi oferować wszystko czego oczekuje klienci, również Ci najmłodsi” – podsumowuje pani Magda.

Szeroki asortyment dla najmłodszych

„Dzieci dokonują w naszym sklepie zakupów bardzo często. Jest to mała miejscowość a sklepów jest niewiele. Na około jest bardzo dużo dzieci. Ostatnio nawet cała klasa z pobliskiej szkoły wybrała się do nas z nauczycielem.  W koszykach uczniów głównie znajdowały się słodycze, chipsy, napoje, również gazety, do których dołączone są gadżety czy zabawki” – opowiada ekspedientka sklepu abc w Krężnicy Jarej.

„Ze słodyczy dzieci uwielbiają wszelkiego rodzaju batoniki, draże, czekolady. Teraz bardzo dobrze rotują lody – głównie impulsowe warianty na patyku, w kubeczku lub rożku. No i wszelkiego rodzaju chrupki i chipsy. Bake Rollsy często lądują w koszykach zakupowych uczniów.

Z lodów bardzo ładnie sprzedają się kolorowe warianty, np. marka Kaktus, lody Koktajlowe oraz różne smaki Big Milk. Z batoników najlepiej rotują Twixy, wafelki Princessa oraz Góralki. Również Mini 7Daysy dobrze się sprzedają. Uczniowie lubią też Mentosy. Bardzo dobrze rotują wszelkiego rodzaju żelki. Mamy duży wybór ale te od nimm2 i Jumi sprzedają się w największych ilościach. Oprócz tego bardzo dobrze rotują Skittles, myślę że ze względu na kolorowy wygląd atrakcyjny dla dziecka. Kolejne produkty, które lądują w koszykach zakupowych dzieci to andruty, paluszki oraz krakersy. Paluszki od Lubelli zdecydowanie rotują najlepiej. Każde dziecko zwłaszcza te młodsze uwielbia Lubisie, dlatego oferujemy różne smaki tego produktu. Z kolei starsze dzieci częściej sięgają po chipsy. Marki Lay’s oraz Star Foods są najczęściej wybierane. Z drobnych słodkości oferujemy duży wybór lizaków w różnych kształtach. Wiemy, że dzieci chętnie sięgają po takie produkty. Oprócz różnych kształtów i smaków dzieci mogą kupić u nas lizaki z różnymi gadżetami, z gumą w środku czy w formie gwizdka. Mamy również w sprzedaży watę cukrową w kubeczkach – to kolejny produkt osiągający wysoką sprzedaż. Dużo produktów mamy umieszczonych w pobliżu kasy tak by były w zasięgu wzroku najmłodszych klientów. Mamy dużo kolorowych lizaków, batoników i zabawek. Dzięki temu dzieci lubią odwiedzać nasz sklep” – wymienia pani Katarzyna.

W sklepie abc w Krężnicy Jarej również znajduje się asortyment dla najmłodszych. „Oferujemy zupki, potrawki z Gerbera i BoboVity, kaszki, musy i soczki. Mamy też pampersy czy zabawki dla dzieci. Tak szeroki asortyment przyciąga rodziców na zakupy bo wiedzą że u nas mogą wszystko kupić” – przyznaje pani Katarzyna Augustynek.

Jak przyznaje ekspedientka sklepu w Krężnicy, rodzice starają się kupować dzieciom produkty zdrowe. Natomiast od czasu do czasu sięgają po ulubione produkty dzieci by sprawić im radość.

„Płatki śniadaniowe to po prostu ulubione danie dziecka. Klienci w naszym sklepie najczęściej sięgają po Mlekołaki. Wiadomo, że bardziej im smakują z dodatkami czekolady czy kakaowe. Z kolei zwykłe kukurydziane płatki nie zwracają ich uwagi. Dzieci lubią różnego rodzaju serki i jogurty. Serki Fantazja, Danio, Monte czy Zakręcony Mix – właśnie takie warianty najlepiej z dodatkami osiągają najwyższą sprzedaż u nas w sklepie.  Z jogurtów najlepiej rotują Jogusie oraz jogurty pitne. Napoje, które dzieci najczęściej wybierają to soczki w kartonikach ze słomką, napoje, soki i wody Kubuś, soczki Pysio i Leon oraz wody smakowe. Dzieci kupują przeważnie do szkoły butelkę bądź kartonik, który mieści się w plecaku. W ofercie mamy również przybory szkolne. Jeśli zabraknie czegoś dziecku w szkole to wiedzą, że u nas mogą kupić takie artykuły” – opowiada Katarzyna Augustynek, ekspedientka sklepu abc. 

Wszystko czego oczekują mali klienci

W Lewiatanie w Maciejowicach zakupów dokonują mieszkańcy miejscowości oraz przejezdni. Dużą część z nich stanowią rodzice bądź same dzieci. „Dla najmłodszych mamy wybór kaszek Nestlé i BoboVita. Różne rodzaje: mleczno-ryżowe, ryżowe oraz owocowe, w zależności od wieku dziecka, głównie są to warianty od 3 do 12 miesięcy. Z mleka dla najmłodszych najlepiej sprzedaje się Bebilon oraz Bebiko. Bardzo dobrze sprzedają się deserki o smaku gruszkowym oraz jabłkowym. Mamy też herbatki owocowe z koperkiem. Natomiast soczki najchętniej kupowane przez rodziców to te pod marką Gerber” – opowiada kierowniczka sklepu w Maciejowicach, Danuta Filipowicz.  

Z soków i napojów klienci sklepu w Maciejowicach najchętniej sięgają po markę Tymbark. „Dzieci oraz młodzież wybierają mniejsze pojemności, mieszczące się w plecaku czy torebce. Najmłodsi najczęściej wybierają markę Jupik, soczki w kartonikach Barbie, czy markę własną Lewiatana.  Musy owocowe w saszetkach od Tymbarka oraz Kubuś Play to kolejne produkty osiągające wysoką sprzedaż u nas w sklepie. Ten asortyment musimy uzupełniać na półkach każdego dnia” – przyznaje kierowniczka sklepu.

„Chipsy, batony, żelki, draże i lizaki – to dzieci uwielbiają, widać to zwłaszcza po rotacji tych produktów u nas w sklepie. Jeśli chodzi o półkę z chipsami i prażynkami – wszystkie pozycje bez wyjątku rotują bardzo dobrze, kupują je zarówno dzieci w wieku przedszkolnym jak i szkolnym.  Z batonów Kinder Bueno jest numerem jeden. Jeśli dzieci same dokonują zakupów, wtedy najlepiej rotują lizaki nimm2 i Chupa chups. A z produktów czekoladowych dzieci najchętniej sięgają po produkty marki Kinder oraz Oreo pod każdą postacią. Z przekąsek słonych w koszykach dzieci lądują najczęściej krakersy, słomka ptysiowa oraz paluszki” – przyznaje pani Danuta.

Z nabiału dla dzieci bardzo dobrze rotują niemal wszystkie marki: Gratka, Danonki, Danio, Actimel pod każda postacią, Bakuś, Fantazja w różnych wariantach. Dzieci bardzo lubią saszetki z Danio i Danonki. Numerem jeden z mlecznych kanapek jest Maxi King z Kindera. Mleko w kartoniku z Mlekovity Łaciate o smaku wanilii, truskawki i czekolady też jest bardzo lubiane przez dzieci. Rodzice często kupują również dzieciom Zakręcony Mix i Biszkoptowy jogurt Danone. Monte cup z kolorowymi groszkami bardzo dobrze się sprzedaje. Szczególnie dzieci w wieku od 3 do 6 lat uwielbiają takie jogurty z kolorowymi dodatkami. Dzieci lubią również puddingi owocowe Zott wanilia z maliną. Wśród młodzieży chętnie są wybierane: Danone Pitny  oraz Jovit Duet. Bardzo dużo dzieci wstępuje w drodze do szkoły, kupują napoje, chipsy, prażynki, rogale 7days, batony Twix bądź Mars czy wafelki Góralki a także żelki” – opowiada Kierowniczka sklepu w Maciejowicach.

Kategorią, którą częściej kupują rodzice dzieciom są kremy do smarowania i dżemy. „Czekodżemy Łowicz bardzo dobrze się przyjęły  – nasi klienci lubią nowości. Oprócz tego  w naszym sklepie bardzo dobrze sprzedaje się Nutella” – przyznaje pani Danuta.

„Dzieci też lubią kabanosy, często proszą rodziców o ich zakup. Rodzice raczej zwracają uwagę na zdrowe zakupy, upominają dzieci by nie brały produktów, które mają dużo konserwantów. To co zauważam to wśród nastolatek bardzo dobrze sprzedają się wafle pod każdą postacią, które mamy pod markami: Sante, Sonko i Kupiec” – dodaje pani Filipowicz.

Ze strefy kasy w Lewiatanie w Maciejowicach bardzo szybko znikają gumy pod każdą postacią, Mentosy, Mamba, Fruittella czy Chupa Chups. „Bardzo dobrze sprzedają nam się też wynalazki, np. długie gumy metrowe z Trollami na opakowaniu, pieniądze do jedzenia, czy lizaki w różnych formach. Małe słodycze z jakimś gadżetem zdecydowanie przykuwają uwagę najmłodszych klientów. Kinder Niespodzianka rotuje rewelacyjnie, nie ma dziecka w wieku od 2 do 5 lat które nie sięga po ten produkt i dlatego bardzo dobrze jest mieć go w zasięgu ręki dziecka” – podsumowuje Kierowniczka Lewiatana w Maciejowicach.

Konsumenci są najważniejszym podmiotem na rynku a dzieci mają duży wpływ na zakupy rodziców jak też i same coraz częściej dysponują większym budżetem. Dlatego warto postawić na odpowiednią ofertę skierowaną właśnie do najmłodszych.

Monika Kociubińska


tagi: produkty nabiałowe, płatki śniadaniowe, napoje, sprzedaż, konsument,