Wiadomości

Wywiad z Bogdanem Łukasikiem, Przewodniczącym Rady Nadzorczej Modern-Expo Group

Piątek, 01 czerwca 2018 HURT & DETAL Nr 05/147. Maj 2018
O innowacyjnych rozwiązaniach w zakresie retailu oraz o międzynarodowym sukcesie firmy rozmowiamy z Bogdanem Łukasikiem, Przewodniczącym Rady Nadzorczej Modern-Expo Group.
Rok 2017 był z pewnością bardzo ważny dla rozwoju Modern-Expo Group – widoczny udział w targach EuroShop w Dusseldorfie, ogłoszenie współpracy z firmą Schweitzer, otwarcie fabryki w Witebsku, czy wreszcie nowa fabryka i siedziba w Lublinie …

Rok 2017 był rzeczywiście intensywny ale równocześnie bardzo udany dla całej grupy. Po pierwsze, zrealizowaliśmy wszystkie targety sprzedażowe, dzięki czemu możemy wcielać w życie kolejne inwestycje. Zakończyliśmy też dwie inwestycje, o których od dawna mówiliśmy – jedną na Białorusi jako ugruntowanie naszej pozycji na rynkach Rosji i Kazachstanu oraz drugą w Polsce – dla naszych europejskich partnerów. Z kolei odnosząc się do targów EuroShop, warto zaznaczyć, że stanowią dla nas „olimpiadę”, do której długo się przygotowujemy i w roku 2017 zdecydowanie stanęliśmy na podium. Nasze stoisko wyróżniało się nie tylko wizualnym designem ale przede wszystkim produktami, które pokazaliśmy. Zaprezentowaliśmy przede wszystkim innowacyjne inteligentne rozwiązania, nie tylko w wariantach koncepcyjnych ale głównie w wersjach gotowych do sprzedaży.

Jeżeli chodzi o fabrykę w Lublinie, to okazuje się że powoli staje się za mała… W tej chwili pracujemy już nad projektem jej rozbudowy o kolejne hale. Do nowej siedziby przenieśliśmy też nasze biura. Design jest skromny ale nowoczesny, biura te mają być funkcjonalne i przyjazne dla pracowników, ponieważ to to ich praca składa się na sukcesy osiągane przez firmę.

Obserwując dotychczasowy rozwój firmy, zapewne nie jest to koniec inwestycji…

Kolejne inwestycje na pewno będą realizowane w Polsce. Naszym priorytetem są inwestycje w podmioty, które w ubiegłym roku przejęliśmy. Nowym kierunkiem w rozwoju firmy jest właśnie akwizycja. Tak naprawdę dopiero od roku zdecydowaliśmy się na przejmowanie firm, które posiadają określone kompetencje. Generalnie chodzi o to, aby skrócić czas dojścia do pewnych rozwiązań. Wiemy, jakie kompetencje posiadamy, ale też wiemy czego oczekuje od nas rynek – kompetencji w zakresie projektowania, z obszaru IT, czy z obszarów nowych technologii bądź robotyki. Te kompetencje buduje się stosunkowo długo, dlatego też zdecydowaliśmy się na to, aby przejmować inne podmioty. Rozmowy są mocno zaawansowane, jednak na ten moment mogę jedynie powiedzieć, że jedna firma znajduje się na terenie Europy Wschodniej, a druga na terenie Europy Zachodniej. Pracujemy w tej chwili nad oboma przejęciami. Myślę, że może to być dla rynku pewnym zaskoczeniem…

Z jakich nowych rozwiązań w zakresie retailu wprowadzonych przez Modern-Expo Group w ostatnim okresie jest Pan szczególnie dumny? Które z nich zostały w pełni wprowadzone w handlu, a które są na etapie testów?

Praktycznie wszystkie rozwiązania, które zaprezentowaliśmy na targach EuroShop są w tej chwili w procesie komercjalizacji. Zarówno nasz sztandarowy produkt, czyli Fresh Box oraz Click&Collect są rozwiązaniami, które w tej chwili znajdują się w fazie testowania u wielu klientów. Część realizacji mamy w nowym dla nas segmencie pocztowym a produkt jest ciągle doskonalony przez nasz zespół inżynierów. Innowacją, którą w tej chwili opracowujemy w tym produkcie jest automatyczny system chłodzenia dla każdej komórki oddzielnie, co związane jest z ogromną oszczędnością energii i dużą elastycznością. Przykładowo: w momencie zaprogramowania przesyłki, przy której wymóg temperatury zawiera się w przedziale 2-8 stopni Celsjusza – kilkanaście minut wcześniej przed dostarczeniem, taka komórka sama się schładza. W momencie kiedy paczka zostanie wyjęta, automatycznie następuje proces wyłączenia chłodzenia. Jest to innowacja na skalę światową.

Kolejnym produktem, z którego  jesteśmy szczególnie dumni są półki smart. Rozwiązanie zostało już opatentowane, więc jesteśmy przygotowani do masowej produkcji. Równocześnie prowadzimy wiele pilotażowych projektów. Jednak w tej chwili skupiamy się głównie nad kwestią software-ów i rozbudowanej funkcjonalności w oparciu o najnowsze technologie i rozwiązania w chmurze. Mamy aspiracje, aby z tym rozwiązaniem – pokazać się globalnie. 

Jesteście liderem w branży wyposażenia sklepów w Europie Środkowo-Wschodniej, ale nie ograniczacie się jedynie do tego rynku…

Liczby mówią same za siebie – nasze produkty zdecydowanie się przyjęły! Jednak nasze aspiracje są dużo większe, o czym niejednokrotnie wspominałem. Kolejnym celem krótkookresowym jest pozycja lidera w Europie. Z kolei celem dalekosiężnym jest uzyskanie pozycji lidera, którą jesteśmy w stanie osiągnąć tylko i wyłącznie poprzez realizację projektów na rynku globalnym. Jednak wciąż opieramy się na założeniu: myśleć globalnie ale mieć strategię lokalną. Dlatego też mamy oddziały w każdym kraju w Europie i otwieramy kolejne. Współpracujemy z podmiotami będącymi graczami globalnymi i otrzymujemy od nich zaproszenia do współpracy na terenach Azji, Indii czy Ameryki. Dostając tego typu propozycje podejmujemy decyzje inwestycyjne o otwieraniu kolejnych biur czy kolejnych spółek. Dlatego myślę, że na naszych 9-ciu placówkach się nie skończy i niebawem będą powstawały następne. „A co z Australią?”, „A co z dwoma Amerykami?”, „Co możemy zrobić razem w Azji?” – dostajemy wiele poważnych propozycji współpracy – jako firma globalna.

Więc jesteście już graczem globalnym?

Tak, jesteśmy już graczem globalnym. Dostarczamy produkty do ponad 60 krajów na świecie oraz współpracujemy z firmami o zasięgu globalnym. Szczególnie z branży FMCG – bo jeżeli firma operuje w dwóch – i więcej – regionach, to automatycznie posiada status „Global Supplier”. My operujemy w regionie Europy Wschodniej, Europy Centralnej i Zachodniej. Ponadto, pracujemy również na Bliskim Wschodzie i w Północnej Afryce, a w ubiegłym roku zrealizowaliśmy też pierwsze dostawy do Ameryki.

Nie zaniedbujecie też Polski…

Muszę przyznać, że wciąż mam niedosyt. Uważam, że w każdym polskim sklepie powinny się znajdować nasze produkty i nie jest to jedynie pobożne życzenie, a głębokie przekonanie, że są one po prostu najlepsze – zarówno jakościowo, jak i od strony funkcjonalnej. Nasza firma jest otwarta na nowości i innowacje. Jesteśmy gotowi na pełną customizację i przystosowanie do zmieniających się potrzeb rynku. Tak naprawdę nie jesteśmy typowym producentem mebli a partnerem – to jest wpisane w DNA firmy – zwiększamy efektywność. Pracujemy w jednej drużynie i strzelamy do jednej bramki. Dlatego też wszystkich polskich „retailerów”, którzy jeszcze z nami nie współpracują zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Wyposażacie największe sieci handlowe zarówno w Polsce, jak i na świecie. Czy z oferty Modern-Expo mogą skorzystać również właściciele mniejszych sklepów detalicznych? W jaki sposób mogą zasięgnąć informacji i wybrać odpowiedni asortyment wyposażenia?

Nigdy nie dzielimy klientów na gorszych i lepszych. Każdego cenimy na równym poziomie. Szczególnie, że tak naprawdę sami wyrośliśmy z małej firmy handlowej i to właśnie dzięki małym podmiotom byliśmy w stanie zbudować nasz sukces. Tak więc właściciele mniejszych sklepów są u nas zawsze mile widziani. Oczywiście zmieniła się struktura asortymentowa, jak i sposób obsługiwania tych klientów. Mogą oni skorzystać z naszych usług bezpośrednio poprzez kontakt z oddziałem, lokalizowanym w wybranej części świata, ale również chcę przypomnieć, że mamy ponad 45 partnerów, którzy dystrybuują nasze produkty. W związku z tym mogą je nabyć również przez sieć dealerską.

Ostatnie znaczące realizacje i plany na ten rok to…

Naszym największym sukcesem była realizacja w Dubaju, gdzie po raz pierwszy firma Modern-Expo wykonała również prace budowlane.. Przyjęliśmy na siebie odpowiedzialność zarządzania całym projektem, czyli układaniem płytek, organizowaniem oświetlenia i oczywiście dostarczeniem pełnego wyposażenia. Projekt był niezwykle trudny, jednak w zupełności zakończony sukcesem. Dzięki temu otrzymaliśmy 7 kolejnych hipermarketów, które będziemy realizować w najbliższych miesiącach. Jest to dwuletni plan, który będziemy realizować w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Co więcej, dostaliśmy zaproszenie od innych podmiotów do realizacji tego typu projektów.. Niewątpliwie jest to jeden z największych sukcesów, ponieważ było to duże wyzwanie i niewiele firm na świecie jest w stanie sobie poradzić z tego typu realizacjami.

Kolejnym sukcesem jest to, że wypracowaliśmy pozycję lidera w produkcji boksów kasowych. Większość sieci handlowych w Europie zaprosiła nas do udziału w przygotowaniach nowych konceptów produktowych, co daje nam ogromną satysfakcję! A kiedy tworzymy produkt i na bazie naszego designu inne firmy są zapraszane do wzięcia udziału w przetargu – to dla nas powód do dumy. Nasze boksy samoobsługowe, które były prezentowane jako nowość na targach EuroShop można już w tej chwili zobaczyć w sklepach. Sprawdzają się znakomicie, a my  przygotowujemy już kolejne wersje. Pracujemy też nad rozwiązaniami dedykowanymi, co już niebawem może być sporym zaskoczeniem dla polskiego rynku, gdyż poszczególne sieci zdecydowały się zaimplementować nasze kasy samoobsługowe. Będzie to istotne rozwiązanie, szczególnie w aspekcie zakazu handlu w niedziele i wzmożonego ruchu w soboty – nasze kasy samoobsługowe pomogą rozładować kolejki. Z dużym sukcesem zakończyliśmy też etap rozwoju produktów – związany ze sztuczną inteligencją, przede wszystkim mam tu na myśli inteligentny wózek. Oczywiście nadal pracujemy nad nowymi rozwiązaniami w strefie kasy, które będziemy na bieżąco prezentować.

W badaniach rynku uzyskaliśmy 98% rozpoznawalności, co jest wynikiem fenomenalnym i stwarza bardzo dobre perspektywy. Mam nadzieję, że będziemy pierwszą firmą na świecie, która skutecznie zaimplementuje sztuczną inteligencję do handlu, z której będą mogli korzystać nasi klienci i generować dzięki temu większe profity.

Dziękuję za rozmowę
Tomasz Pańczyk, REdaktor Naczelny



tagi: Bogdan Łukasik, Modern-Expo Group,