Kategorie produktów

Szybko i pysznie, czyli dania gotowe

Piątek, 20 kwietnia 2018
Oferta dań gotowych poszerza się z roku na rok. Już nie tylko zabiegani korzystają z szeroko dostępnych posiłków na szybko, ale też każdy, kto chce oszczędzić czas na przygotowywaniu posiłku i w kilka czy kilkanaście minut mieć gotowy obiad. Sprawdzamy, co oferują w tej kategorii producenci, a co znajdziemy na sklepowych półkach.
Pierogi, gołąbki, frytki, makarony, pyzy, zupy, pizze, kartacze czy kopytka – to tylko nieliczne propozycje z szerokiej oferty jaką mają do zaproponowania producenci posiłków na szybko. Znaczna część Polaków coraz śmielej podchodzi do spożycia dań gotowych. Jak wynika z raportu GfK Consumer Life – gotowanie, które Polacy lubią, musi być łatwe i szybkie. Aż 51% naszych rodaków woli posiłki, których przygotowanie nie zajmuje dużo czasu. Skutki takiego wyniku są co najmniej dwa – wzrost popularności dań jednogarnkowych w ostatnich 2 latach, a także dynamiczny rozwój rynku dań gotowych i wszelkiego rodzaju półproduktów. Zjawisko to potwierdzają też dane instytutu Kantar Millward Brown, który zapytał o preferencje naszych rodaków.

Wybory Polaków

Wybór dań gotowych na polskim rynku jest imponujący. Producenci kierując się tendencjami panującymi na rynku stale też poszerzają ofertę. Po dania instant w kubeczkach sięga niemal 85% Polaków zapytanych przez instytut Kantar Millward Brown. Spośród nich najczęściej wybierane są: Gorący Kubek Knorr, Danie w 5 minut Winiary, Nudle Danie Knorr, SamSmak, Vifon i Tao Tao. Podobny produkt – zupki instant w torebkach – spożywa natomiast 75% respondentów. Wybierają przede wszystkim Gorący Kubek Knorr, Vifon, Zupę Błyskawiczną Amino, Gorący Kubek na bogato Knorr, Nudle Knorr, Ekspresową zupę Winiary, Zupy Ekspresowe Knorr czy Smaczną Zupę Winary.

Amatorów frytek jest nieco mniej. Spożycie tego typu produktów zadeklarowało 60% respondentów. Najpopularniejszą w tym segmencie okazuje się marka Aviko. Za nią znalazły się 1,2,3 Frytki McCain, a także pozostałe marki McCain, Farm Frites i Proste Historie (Iglotex).

Skoro frytki to musi być także pizza. Do spożywania tego dania przyznało się nieco ponad 64% badanych. Liderują marki Dr. Oetkera: Guseppe, Rigga, Ristorante. Nieco rzadziej respondenci wspominali o produktach Iglotex: Familijna, Bistro i Passionata.

Jeśli chodzi o gotowe potrawy w słoikach to spożycie jest podobne jak w przypadku frytek. Wybór takich produktów potwierdziło 60% badanych. W ich odpowiedziach najczęściej padała marka Pudliszki i Łowicz. Często pojawiały się jednak również Rolnik, Międzychód, Pamapol, Profi, Urbanek, Stoczek, Agrovita i Zagłoba.

Dla osób preferujących ryby na rynku znajduje się wiele wariantów paluszków i filetów w formie dań gotowych. Kantar Millward Brown pytając o spożycie takich produktów uzyskał twierdzącą odpowiedź od nieco ponad 53% badanych. W tym przypadku najczęściej pojawiającą się na stołach marką jest Frosta. Za nią znalazły się Lisner, Superfish, Neptun, Laguna, Royal Greenland i Dal Pesca.

54% – to wynik przedstawiający odsetek badanych przez instytut, którzy potwierdzili spożywanie warzyw mrożonych. W tym segmencie najpopularniejsza okazuje się marka Hortex. Polacy często jedzą również produkty Bonduelle, Frosta, Iglotex, Dawtona, Kwidzyn, Nordis, D’aucy, Proste Historie i Poltino.

Z doświadczenia detalisty

Każdy region ma swojego ulubionego dostawcę jeśli chodzi o gotowe dania garmażeryjne. Wśród klientów panuje obecnie moda, by korzystać z oferty lokalnych producentów. Pierogi czy naleśniki produkowane przez „sąsiada” cieszą się dużo większym zaufaniem nie tylko co do jakości użytych składników, ale także w kwestii smaku. W sklepie „Grosik” w Międzyrzecu Podlaskim taką firmą jest piekarnia Nowa z Łukowa, a także Magdalenka z okolic Wołomina. Obie mają bardzo szeroki asortyment, a klienci chętnie korzystają z produkowanych przez nich dań, takich jak krokiety, pulpety, naleśniki, pierogi, placki po węgiersku czy gołąbki. W sklepie znajdziemy też propozycje od firmy Konspol.

„Klienci cenią sobie możliwość kupienia gotowego posiłku. To duże ułatwienie dla osób pracujących, które po całym dniu spędzonym w biurze mają wiele innych obowiązków. Cena nie jest wygórowana, a danie jest pełnowartościowe i wymaga jedynie podgrzania. Dlatego też mamy szeroką ofertę tego typu produktów. Zarówno tych chłodzonych, jak też mrożonych czy w słoikach bądź torebkach” – opowiada Anna Chalimoniuk, ekspedientka w sklepie „Grosik”.

Pysznie i szybko

Zamrażarki w międzyrzeckim sklepie są pełne mrożonek, które wystarczy podgrzać na patelni czy w piekarniku, by cieszyć się pysznym posiłkiem.

„Ofertę produktów mrożonych mamy bardzo bogatą. Bardzo dobrze rotują frytki, najchętniej te pod marką Aviko. Mamy znaczny asortyment od Jawo, Abel, Konspol, Hortex, Poltino, Iglotex, Agram czy Anita. Klienci wybierają różne produkty, ale zdecydowanie najchętniej do koszyków trafiają pierogi i warzywa na patelnię. Dużym zainteresowaniem cieszą się też makarony. Te „na patelnię” od Hortexu sprzedają się najlepiej. Nie mogę tu nie wspomnieć o pizzy, która, wbrew pozorom, kupowana jest nie tylko przez młodszych klientów, ale również tych starszych. Najczęściej wybierane są te od Dr. Oetkera” – wymienia pracownica sklepu.

Na półkach międzyrzeckiego sklepu możemy znaleźć też gotowe dania w słoikach. Lub „prawie gotowe” – w formie sosu, który można dodać go makaronu czy ryżu i szybko przygotować obiad czy kolację. Z tego segmentu najlepiej sprzedają sie produkty Pamapol i Pudliszki. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się zupy instant w torebkach. Jednak jest to wynik tego, że w sklepie można w specjalnym automacie kupić gotową zupę.

Dania gotowe stają się stałym punktem na liście zamówień w polskich sklepach. Wiele zalet, takich jak wygoda, szybkość przygotowania i niewygórowana cena zdają się coraz bardziej przekonywać konsumentów do właśnie takich zakupów. Detalista może podnieść zyski sprowadzając do swojego sklepu ofertę gotowych posiłków, które wpasują się w gusta jego stałych klientów.

Joanna Kowalska


tagi: dania gotowe, sprzedaż, konsument,