Kategorie produktów

Makaronowe wybory

Piątek, 20 kwietnia 2018 HURT & DETAL Nr 04/146. Kwiecień 2018
Z roku na rok oferta w kategorii makaronów rośnie, a producenci starają się sprostać coraz bardziej wymagającym podniebieniom konsumentów. Sprawdzamy, co obecnie na rynku jest najpopularniejsze i jakie makarony najczęściej trafiają na polski stół.
Na podstawie danych Nielsena* możemy stwierdzić, że kategoria makaronów jest stabilna na przestrzeni trzech ostatnich lat, zarówno pod kątem sprzedaży wartościowej jak i ilościowej. Zakupów tej kategorii dokonujemy głównie w sklepach wielkopowierzchniowych. Jak przyznaje Monika Dyrda, Client Director w Nielsen Polska – możemy zauważyć, że co trzecia złotówka wydana na tę kategorię wydana zostaje w dyskontach, które odpowiadają jednocześnie za niemal 40% sprzedaży ilościowej (w sztukach).

Kategoria cechuje się nieznaczną sezonowością – w miesiącach letnich spada nieco sprzedaż kategorii, aby wzrosnąć w czasie chłodniejszych miesięcy. Producenci oferują wiele różnorodnych kształtów, jednak niezmiennie najchętniej sięgamy po makaron w kształcie świderków – 18% sprzedaży wolumenowej w kilogramach przypada właśnie na ten kształt. „Pomimo coraz popularniejszego trendu zdrowego odżywiania makarony pełnoziarniste odpowiadają jedynie za 4% sprzedaży wartościowej kategorii i nie obserwujemy znaczących zmian wielkości tego segmentu na przestrzeni ostatnich trzech lat” – podsumowuje Monika Dyrda.

Dane z paragonu

Kategoria makaronów jest sprzedawana w prawie 90% sklepów należących do małego formatu. Biorąc pod uwagę liczbę transakcji z produktami zbożowymi stanowią one drugą podkategorię (po pieczywie), którą klienci najczęściej wkładają do koszyków. Na kolejnych pozycjach znajdują się mąki oraz pieczywo chrupkie.

„Oferta makaronów na półce w sklepach małoformatowych składa się średnio z 19 wariantów. Najczęściej w typowym sklepie osiedlowym można znaleźć markę Lubella, której produkty znajdują się w ok. 92% sklepów sprzedających tę kategorię” – informuje Dorota Romanowska z CMR.

Wg danych CMR kategoria makaronów w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w roku 2017 (styczeń-grudzień 2017) wzrosła o ok. 6% w ujęciu wartościowym w porównaniu do roku 2016 (styczeń-grudzień 2016). Liderem jest firma Maspex (producent marki Lubella) z ponad 34% udziałem w rynku w roku 2017. Kolejne pozycje należą do firmy Czanieckie Makarony oraz Eko–Mak mieszczącej się w Rudnikach (odpowiednio 12,9% i 9,3% w ujęciu wartościowym).

„W rankingu Top 1000 produktów wg udziałów w liczbie transakcji znalazło się 7 produktów marki Lubella. Do najlepiej rotujących produktów należały: makaron 5-jajeczny 250 g produkowany przez Czanieckie Makarony oraz produkty Maspexu: Lubella klasyczny makaron do spaghetti 500 g i Lubella makaron świderki 500 g (w rankingu zostały uwzględnione produkty o dystrybucji powyżej 20%)” – dodaje ekspert z CMR. Klienci sklepów małoformatowych zaopatrujący się w makarony w tych placówkach najczęściej sięgają po znaną od lat markę Lubella, która znajduje się na prawie 1/3 paragonów z tą kategorią.

Najpopularniejsze opakowania

W strukturze zakupu opakowań makarony o gramaturze 500 g i 400 g stanowią prawie 60% obrotu tą kategorią w sklepach małego formatu. Średnio klienci sklepów małoformatowych kupują ok. 1,3 opakowania makaronu. Najczęściej trafiają one do koszyków podczas większych zakupów dokonywanych w soboty lub stanowią uzupełnienie brakujących produktów, będących składnikami sobotnio-niedzielnych posiłków.

Okiem kupca

Makarony to kategoria dobrze rotująca i ciesząca się coraz większym zainteresowaniem klientów Stokrotki w Grodzisku Mazowieckim. Jak przyznaje Aneta Władzińska, Regionalny Kierownik Operacyjny w sieci Stokrotka – dla kupujących istotna jest forma makaronu. Najlepiej sprzedają się spaghetti, świderki oraz nitki rosołowe różnej grubości. „Kolejny aspekt decydujący o zakupie to cena, a dokładniej stosunek jakości do ceny makaronu. Jeżeli chodzi o marki – zdecydowanie prym cały czas wiedzie Lubella, która jest liderem w tej kategorii, ale muszę przyznać, że intensywnie na podium pracuje Pol-Mak, którzy walczy o klientów jakością oraz nawiązującym do tradycji opakowaniem. Alternatywą dla tych marek jest nasza marka własna Po prostu, która charakteryzuje się dobrą jakością i korzystną ceną” – mówi pani Aneta.

Jak zauważa pani Władzińska, nowoczesny klient to taki, który lubi gotować i eksperymentować w kuchni. Poszukuje on ciekawych form makaronów, także kolorowych, które wykorzystuje do różnorodnych dań, przekąsek. To klient kreatywny – i dla takiego klienta warto uzupełniać sklepową półkę o różne formy makaronowe.

„Mówiąc o makaronach nie sposób pominąć tych bezglutenowych. Chociaż ich sprzedaż nie jest wysoka, to widoczne jest zapotrzebowanie na asortyment bez glutenu. Ta półka rozwija się, klienci kupują je świadomie. Generalnie rośnie świadomość konsumencka, i bardzo chętnie kupowane są makarony z pszenicy durum, mimo iż ich cena jest nieco wyższa” – dodaje pani Aneta.

W małym osiedlowym sklepie w Łowiczu, w którym pracuje Beata Figat – klienci to przede wszystkim osoby starsze i emeryci. Dlatego też wybory są zupełnie inne niż w dużym sklepie z różnorodnym klientem. „U nas najchętniej kupowany jest makaron świderki Lubella, Czanieckie Makarony oraz makaron Goliard rosołowy. Nie mamy na półkach innych produktów, bo klienci o nie – nie pytają. Są tradycjonalistami. Ale zdajemy sobie sprawę, że z czasem oferta bezglutenowa będzie potrzebna i u nas” – dodaje pani Beata.

Makaronowe ciekawostki

Z badań przeprowadzonych przez instytut opinii publicznej SGW z Triestu wynika, że według aż 66% ankietowanych podstawą włoskiej tożsamości narodowej jest właśnie makaron. Jego święto zostało ustanowione już w 1995 roku, przez 40 producentów, którzy chcieli pokazać jak bardzo jest on popularny na wszystkich kontynentach. Do dnia dzisiejszego oficjalnie ustalono aż 310 rodzajów makaronu oraz zapisano około 1 300 nazw opisujących jego kształty.

Wymagania konsumentów wciąż rosną. Mimo iż większość klientów małych osiedlowych sklepów to tradycjonaliści, to jak przyznają detaliści – trzeba podążać za wymaganiami nowoczesnego konsumenta. On poszukuje ciekawych form, kolorów, innowacyjnych opakowań oraz coraz częściej makaronów pełnoziarnistych czy produktów bezglutenowych. Nie bez znaczenia dla tej kategorii jest także zainteresowanie kuchnią chińską i makaronami ryżowymi. Tak więc – w każdym sklepie powinna znaleźć się oferta – przede wszystkim pod stałego klienta, ale również wybór – nie tylko wśród marek czy cen produktów makaronowych, ale także form i rodzajów.

Monika Górka


tagi: makarony, sprzedaż, konsument,