Marketing

Dla 66 proc. Polaków karty lojalnościowe to za mało

Czwartek, 19 kwietnia 2018
Polacy to konsumenci bardziej lojalni wobec sieci spożywczych niż konsumenci z innych krajów, jednak ich przywiązanie do marki oparte jest głównie o czynniki pragmatyczne, takie jak szeroki wybór i dostępność produktów żywnościowych (47 proc.) oraz bliskość sklepu (46 proc.). Według badania przeprowadzonego przez TCC Global, aż 66 proc. ankietowanych przyznało, że oczekuje innych sposobów podziękowania za regularne zakupy, niż karta lojalnościowa. Ulubiony sklep ma im dostarczać inspiracji, a także wspierać w życiu codziennym.
Polacy są dużo bardziej lojalni wobec sieci spożywczych w porównaniu z konsumentami z innych krajów. Tylko 30 proc. ankietowanych deklaruje, że nie ma dla nich znaczenia czy sklep, w którym najczęściej robią zakupy zostanie zamknięty. Natomiast na 6 zagranicznych rynkach, gdzie również przeprowadzono to badanie, średnia wynosi już 45 proc.  

Wybierając miejsce na zakupy, Polacy decydują się przede wszystkim na sklep, w którym znajdą szeroki asortyment produktów spożywczych (47 proc.). Równie ważnym czynnikiem jest bliskość od miejsca zamieszkania (46 proc.), niskie ceny (40 proc.) i wysoka jakość produktów świeżych (39 proc.). Fakt, czy dany sklep oferuje kartę lojalnościową czy rabatową, nie odgrywa znaczącej roli (12 proc.).  

- Lojalność polskich konsumentów wobec sieci sklepów spożywczych, w których robią zakupy, jest powierzchowna i oparta na bardzo pragmatycznym podejściu. Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że karty lojalnościowe sieci sklepów spożywczych nie są głównym elementem budującym lojalność klientów i ich więzi z marką. Tu potrzebne są inne działania, oparte na zrozumieniu aspiracji i wartości, którymi kierują się konsumenci – komentuje Bartłomiej Górzny z TCC Retail Marketing.

Konsumenci w Polsce korzystają z kart lojalnościowych średnio dwóch sieci spożywczych. Obecnie największą popularnością cieszy się „Moja Biedronka”, którą posiada aż 66 proc. ankietowanych. Jednak nic nie wskazuje na to, żeby karty lojalnościowe stymulowały skutecznie coś więcej niż lojalność transakcyjną. W Polsce tylko 42 proc. posiadaczy kart lojalnościowych deklaruje, że zmieniłoby swoje zachowania zakupowe po ich wycofaniu. Jedynie 1 proc. polskich konsumentów przestałby robić zakupy w danym sklepie, gdyby karta lojalnościowa nie była już w nim dostępna.

Aż 66 proc. ankietowanych oczekuje od sieci spożywczych czegoś więcej i chce być wynagradzana za swoją lojalność w inny sposób: 47 proc z nich oczekuje, że sklep będzie dostarczał im inspiracji jak gotować proste i zdrowie posiłki, pozwoli poznać kuchnie świata (33 proc.), będzie promować zdrowe nawyki żywieniowe wśród dzieci (27 proc.) oraz swoją działalnością wesprze lokalną społeczność (21 proc.).

- Dzisiaj dla konsumentów wybór miejsca na codzienne zakupy wiąże się z prowadzonym stylem życia. Dlatego klienci coraz częściej oczekują od swojego sklepu również tego, że będzie odpowiadał ich aspiracjom, inspirował i wzbudzał pozytywne emocje. Ponadto, oczekują również podziękowania za to, że regularnie odwiedzają dany sklep i robią w nim zakupy, jednak nie tylko w formie rabatów czy promocji, lecz także w warstwie emocjonalnej. Dzięki takiemu podejściu możemy wzmocnić lojalność polskich konsumentów oraz zbudować z nimi bardziej trwałą relację, nie opartą jedynie o niskie ceny, asortyment i lokalizację. – mówi Bartłomiej Górzny z TCC Retail Marketing.

Agencja TCC Global, zajmująca się tworzeniem i realizacją kampanii i platform lojalnościowych w ponad 70 krajach na świecie, sprawdziła na czym oparta jest lojalność klientów sklepów spożywczych w Polsce oraz jakie czynniki ją warunkują. Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2018 roku na reprezentatywnej próbie 1001 osób. Wyniki zostały zaprezentowane podczas Loyalty Summit, odbywającego się 19 i 20 kwietnia w Krakowie.

O TCC Retail Marketing Sp. z o.o.

TCC Retail Marketing Sp. z o.o. jest polskim oddziałem TCC Global – światowego lidera w tworzeniu kampanii marketingu lojalnościowego. Wykorzystując nowe technologie, wiedzę i badania na temat konsumenta, a także ponad 25-letnie doświadczenie, TCC oferuje kompleksowe wsparcie w zakresie opracowania koncepcji kampanii, obsługi logistycznej i operacyjnej, a także integracji i aktywacji kampanii we wszystkich kanałach komunikacji (zarówno online, jak i offline). W Polsce firma jest współtwórcą m.in. konceptu kampanii „Gangu Świeżaków” przeprowadzonej w sieci Biedronka.  

Założona w 1991 roku, TCC Global dziś prowadzi działalność w 70 krajach, posiadając biura na całym świecie. Łącznie, firma współrealizowała już ponad 7000 kampanii marketingu lojalnościowego.



tagi: karty lojalnościowe , sprzedaż , konsument ,