Kategorie produktów

Słodkie słoiki

Poniedziałek, 16 kwietnia 2018 HURT & DETAL Nr 04/146. Kwiecień 2018
Moda na domowe przetwory wciąż trwa. Najlepszym sposobem na zachowanie smaków lata jest zamknięcie w słoikach owoców pod postacią pysznych konfitur, dżemów i marmolad. A do tego niezbędne są fiksy i cukry żelujące, których nie powinno zabraknąć w żadnym sklepie.
Cukry żelujące to kategoria, która nierozerwalnie związana jest z samodzielnym przygotowaniem przetworów. „W roku 2017 sprzedaż wartościowa kategorii wyniosła ok. 24 mln złotych. Co oczywiste, kategoria charakteryzuje się silną sezonowością – 90% sprzedaży wartościowej przypada na okres czerwiec – wrzesień, a ok. 2/3 sprzedaży generują dwa pierwsze letnie miesiące – czerwiec i lipiec” – informuje Monika Dyrda, Client Director w Nielsen Polska*.

Cukry i fiksy na paragonach

A jak to wygląda w małoformatowym handlu? „W 2017 r. prawie 40% całorocznych wydatków klientów sklepów małoformatowych na środki do żelowania trafiło do kas w czerwcu. Produkty te pojawiają się na paragonach również w kolejnych miesiącach (aż do października), kiedy dojrzewają inne owoce sezonowe” – mówi Elżbieta Szarejko z CMR.

Latem większość sklepów małoformatowych do 300 mkw. wprowadza do swojej oferty środki skracające czas przygotowania dżemów i konfitur. W lipcu 2017 r. przynajmniej jeden wariant cukru lub fiksu żelującego można było kupić w 57% wszystkich takich placówek. Wybór takich produktów w typowym sklepie osiedlowym nie jest jednak zbyt szeroki – nawet w szczycie sezonu na półce można znaleźć średnio tylko 2-3 warianty takich produktów.

Tylko na co trzecim paragonie pojawia się jedno opakowanie cukru lub fiksu żelującego. Najczęściej klienci sklepów małoformatowych kupują od razu większą ilość środków żelujących, a średnia liczba opakowań na transakcję wynosi 2,6. Tylko na co trzecim paragonie pojawia się jedno opakowanie cukru lub fiksu żelującego. Osoby zaopatrujące się w sklepach małoformatowych w środki ułatwiające przygotowanie przetworów wyraźnie preferują fiksy żelujące w małych opakowaniach, które dodaje się do owoców i cukru. Mniejszą popularnością cieszą się natomiast gotowe cukry żelujące – w sklepach małoformatowych mniej niż 10% sprzedawanych produktów z tej kategorii stanowią mieszanki cukru i środka żelującego.

„W 2017 r. ponad 60% udziałów w wartości sprzedaży cukrów i fiksów żelujących w sklepach małoformatowych do 300 mkw. miała firma Dr. Oetker. Inni liczący się producenci to Bakalland z marką Delecta i Pfeifer & Langen z marką Diamant. W sezonie letnim 2017 r. najczęściej do koszyków klientów trafiały produkty z oferty Dr. Oetkera – Żelfix 2:1 i Żelfix 3:1 w 40 g torebkach (w 2016 r. oba te warianty miały łącznie 60% udziałów w liczbie sprzedanych opakowań). Dużą popularnością cieszą się też Dżemixy marki Delecta oferowane w opakowaniach o gramaturze 30 g. Najlepiej sprzedającym się cukrem żelującym w sklepach małoformatowych jest Cukier Żelujący Diamant 2:1 w opakowaniu 500 g” – informuje ekspert z CMR.

Zwykły cukier w odróżnieniu od środków żelujących sprzedaje się w sklepach małoformatowych przez cały rok, jednak również w tej kategorii można zaobserwować wyraźny wzrost liczby transakcji w sezonie kiedy dojrzewają owoce.

„W sklepach małoformatowych najwięcej cukru sprzedaje firma Pfeifer & Langen z marką Diamant (w 2017 r. miała około 40% udziałów w wolumenie i wartości sprzedaży). Na kolejnych miejscach plasują się firmy Krajowa Spółka Cukrowa (marka Polski Cukier) oraz Sudzucker (Cukier Królewski). W 2017 r. trzech największych producentów odpowiada łącznie za ponad 80% obrotu tą kategorią. Do koszyków najczęściej trafiały w tym czasie kilogramowe opakowania cukru Diamant, Polskiego Cukru oraz Cukru Królewskiego” – podsumowuje Elżbieta Szarejko.

W opinii kupca

Jak przyznaje Julita Markowska, właścicielka sklepu w Pionkach – robienie przetworów powoli wraca do mody… Robiły je nasze babcie – i dalej robią, często też mamy, a teraz czas na młodsze pokolenie. W dobie dużego zainteresowania kulinariami – jest to temat na czasie. „Oczywiście szeroki asortyment związany z samodzielnym przygotowywaniem dżemów, konfitur, powideł, itp. dostępny jest u mnie tylko w sezonie – czyli latem. A szczytem sprzedażowym jest miesiąc czerwiec. Wówczas mam na półce to, co zazwyczaj sprzedaje się dobrze, czyli marki tj. Diamant, Dr. Oetker, Delecta. No i oczywiście świeże owoce – w dużych ilościach” – dodaje pani Julita z Pionek.

Monika Górka


tagi: konfitury, dżemy, przetwory,