Drogeria

Wiosenne porządki w gazetkach promocyjnych

Poniedziałek, 26 marca 2018 HURT & DETAL Nr 03/145. Marzec 2018
Pierwsze dni wiosny i pojawiająca się wraz z nimi Wielkanoc, oznaczają nie tylko zakupy produktów spożywczych na świąteczny stół, ale także gruntowne sprzątanie domu. Wiedzą o tym producenci chemii gospodarczej, którzy od lat głowią się nad specyfikami, które mają sprawić, by wiosenne porządki były proste i szybkie, a nawet przyjemne.
Firma badawcza Focus Research przyjrzała się promocjom w gazetkach handlowych hiper- i supermarketów oraz mniejszych sklepów typu convenience, aby sprawdzić, które środki czystości były najbardziej promowane w poprzednich latach oraz które przyciągały uwagę konsumentów najkorzystniejszą ceną.

Biorąc pod uwagę okres przed Wielkanocą w latach 2016-2017, najsilniej promowaną kategorią z zakresu chemii gospodarczej były uniwersalne płyny do czyszczenia. Dużą liczbą promocji cieszyły się także produkty przeznaczone do mycia szyb i szkła, jak również środki do czyszczenia toalet. Jednak ilość promocji tych drugich wyraźnie zmalała w 2017 roku, w porównaniu z rokiem poprzednim. Wysoko w rankingu uplasowały się także środki do pielęgnacji podłogi, preparaty do pielęgnacji mebli oraz produkty przeznaczone do czyszczenia łazienki. Co ciekawe, w samych tylko gazetkach sklepów typu convenience, największa liczba promocji w 2017 dotyczyła produktów do mycia szyb.

Na promowanie swoich produktów zdecydowały się przede wszystkim duże międzynarodowe koncerny: najwięcej ofert dotyczyło marek firmy Unilever, takich jak Cif i Domestos. Unilever wiódł prym zwłaszcza jeśli chodzi o środki do czyszczenia toalet oraz uniwersalne mleczka do czyszczenia. Na drugim miejscu znalazł się koncern SC Johnson, z markami takimi jak Pronto, Mr. Muscle i Duck, promując artykuły głównie z kategorii środków do pielęgnacji mebli i produktów do czyszczenia podłóg. Swoją obecność wyraźnie zaznaczyły także marki Cillit i Vanish należące do koncernu Reckitt Benckiser, Clin oraz Bref firmy Henkel, a także marka Ajax, należąca do koncernu Colgate-Palmolive, który zdecydowanie postawił na kategorię uniwersalnych płynów do czyszczenia.

Analiza produktów najczęściej występujących w gazetkach sklepów wszystkich formatów wykazała, że najpopularniejszym środkiem czyszczącym był właśnie płyn uniwersalny Ajax Floral Fiesta (1000 ml) firmy Colgate-Palmolive. Produkt ten okazał się nieporównywalnie tańszy w hipermarketach niż w sklepach typu convenience – w tych drugich średnia cena promocyjna okazała się w 2016 r. wyższa o ponad dwa złote od średniej ceny promocyjnej w gazetkach hipermarketów. Jednak nie we wszystkich przypadkach najtańsze oferty prezentowały właśnie hipermarkety. Niektóre produkty plasujące się na wysokich miejscach w rankingu popularności, okazały się tańsze w supermarketach. Było tak w przypadku płynu do usuwania kamienia Cillit Bang (750 ml), którego średnia cena promocyjna, zarówno w 2016 r., jak i w 2017 roku, okazała się wyraźnie niższa w supermarketach niż w hipermarketach. Również płyn do czyszczenia szyb Clin Brilliance Window & Glass (500 ml) w gazetkach supermarketów widniał jako tańszy, choć tu różnica średnich cen nie była aż tak spektakularna, jak w przypadku środka Cillit Bang. Z kolei cena płynu do mycia szyb Clin Window & Glass (500 ml), mimo że w 2016 roku niższa okazała się w hipermarketach, to rok później supermarkety przedstawiły korzystniejszą ofertę cenową. Interesująco wygląda sytuacja z płynem uniwersalnym Sidolux Soda Power (1000 ml). Porównanie średnich cen promocyjnych w gazetkach wykazało, że w 2016 roku najtańszy był on w sklepach typu convenience, z kolei najdroższy – w hipermarketach. Jego najniższa cena promocyjna w hipermarketach wynosiła tyle samo, co cena najwyższa w sklepach typu convenience (4,99 zł). Rok później sytuacja wyglądała podobnie – produkt ten znów okazał się najtańszy w sklepach typu convenience spośród oferowanych przez sieci promocji. Wśród najczęściej promowanych artykułów w gazetkach znalazły się także środki do czyszczenia toalet: granulki do udrożniania rur Kret (500 g) i płyn do WC Domestos Pine Fresh (1 250 ml). Występowały one głównie w gazetkach supermarketów. Płyn WC Domestos Pine Fresh w 2016 roku tańszy okazał się w hipermarketach, podobnie jak mleczko do czyszczenia Cif Cream Lemon (700 ml). Warto także wspomnieć, że do popularnych produktów zaliczały się płyn do szyb Cillit Anti-Fog (500 ml) oraz środek do czyszczenia mebli Pronto Wood Spray (300 ml).

Tabela 1. Ranking najczęściej promowanych kategorii środków chemicznych w okresie przedświątecznym, w rynku spożywczym, w latach 2016-2017.
t1.JPG


Wykres 1. Top 10 najczęściej promowanych kategorii w okresie przedświątecznym, w rynku spożywczym, w latach 2016-2017.
t2.JPG


Tabela 2. Top 5 najczęściej promowanych producentów i marek w kategoriach środków chemicznych w okresie przedświątecznym, w rynku spożywczym w latach 2016-2017.
t3.JPG


Hiper- i supermarkety, a także sklepy typu convenience, w ubiegłych latach przed Wielkanocą zaakcentowały w gazetkach handlowych promocje różnych środków czystości, aby przyciągnąć jak najwięcej klientów planujących wiosenne porządki. Jak widać, chemia gospodarcza, obok artykułów spożywczych, to równie mocny atut dla sklepów różnych formatów, by walczyć o uwagę klienta. Okazało się, że duża część promowanych produktów była najtańsza w ofercie supermarketów. Jednocześnie to właśnie supermarkety, w porównaniu z innymi formatami sklepów, kładły największy nacisk na promowanie produktów chemii gospodarczej. Może to być zachętą do wygodnych zakupów bliżej domu. Jeśli trend się utrzyma, to również w tym roku konsumenci będą mogli skorzystać z atrakcyjnych ofert w supermarkecie.

Agnieszka Smarzewska


tagi: gazetki promocyjne , Wielkanoc , świąteczne zakupy ,