Kategorie produktów

E-commerce – wyzwania w branży

Piątek, 23 marca 2018 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 03/145. Marzec 2018
W Polsce widoczny jest duży potencjał rozwoju internetowego handlu żywnością. Dane Euromonitor International wskazują, że średnie tempo wzrostu segmentu e-grocery wynosi 15-20% rok do roku.
 „Obecnie usługi e-grocery oferują popularne sieci supermarketów. Rośnie też popularność e-sklepów ze zdrową żywnością, wirtualnych targowisk czy e-delikatesów.

Wśród najważniejszych wyzwań stojących przed rynkiem e-commerce gracze wskazują na zwiększenie świadomości i przekonanie konsumentów do bezpieczeństwa i wygody zakupów online. „Pytaniem nie jest raczej to czy udział e-commerce w sprzedaży produktów znacząco się zwiększy a kiedy to się stanie. Dla większości podmiotów niewątpliwym wyzwaniem jest przełamanie braku zaufania wśród konsumentów, którzy nigdy nie robili zakupów świeżych produktów w sieci do uczynienia tego pierwszego kroku – czyli zrobienia zakupów. Z naszej oceny wynika prosta prawda – klient zadowolony będzie klientem pozyskanym. Zwłaszcza na początku dla większości nowych klientów wyzwaniem jest porównanie cen pomiędzy dotychczasowym sklepem stacjonarnym a sklepami internetowymi. Wydaje się to proste – tu i tu mleko 3,2% znanego producenta kosztuje określoną kwotę, ale przy zakupach w sklepie stacjonarnym zwykle nie liczymy własnego czasu, kosztów dojazdu itd. Natomiast w wielu sklepach internetowych zderzamy się z faktem, iż darmowa dostawa ma zastosowanie od pewnej zwykle dość wysokiej wartości, która przekracza wartość nawet sporych zakupów. Odrębną barierą dla większości konsumentów w Polsce jest to, że sklepy internetowe z produktami świeżymi działają tylko w większych miastach, a tym samym pozostali klienci nie mają już dostępu do ich oferty. Staramy się odpowiadać na takie wyzwania z jednej strony stosując bardzo proste zasady określania kosztów dostawy ale również wprowadzając innowacyjne opakowania chłodnicze, dzięki którym nasz klient może dokonać zakupu większości oferty z dostawą w dowolne miejsce w Polsce” – informuje Piotr Kondraciuk, Prezes Zarządu Polski Koszyk.

Polski Koszyk działając wyłącznie jako sklep internetowy dostarczający głównie produkty tzw. pierwszej potrzeby stara się odpowiadać na trendy pojawiające się wśród konsumentów już dokonujących zakupów w sklepach internetowych oraz wśród tych klientów, którzy chcą zrealizować swoje potrzeby – czyli dokonać zakupów w sieci.

„Podstawowym trendem konsumenckim, na który odpowiadamy jest świadome poszukiwanie produktów i informacji o tych produktach. Dotyczy to zarówno tych klientów, których przyciąga idea patriotyzmu zakupowego, którą mogą realizować dzięki odpowiedniemu oznaczeniu produktów w naszym sklepie, ale również tych klientów, którzy poszukują produktów ekologicznych, np. w wersji bez laktozy, co mogą zrealizować dzięki odpowiednio przygotowanej i udostępnionej klientowi informacji w formie zaawansowanych filtrów i opcji wyszukiwania. Można stwierdzić, że taki sklep jak nasz nie jest odpowiedzią na jeden wyraźny trend wśród konsumentów (oprócz oczywiście wygody czy oszczędności czasu), a setki mniejszych trendów, które tworzą solidną bazę klientów” – wyjaśnia Prezes Zarządu Polski Koszyk.

Wśród oczekiwań klientów sklepów internetowych stałe miejsce zajmuje dopasowanie wygodnej dostawy oraz jej czas. Odpowiadając na tą potrzebę przedsiębiorstwa e-commerce stale ulepszają swoje usługi. „Rok 2017 dla Carrefour to rok, w którym firma zadbała o to, aby dać klientom wybór sposobu dokonywania zakupów. Firma posiada ponad 900 sklepów stacjonarnych – hipermarkety, supermarkety, sklepy osiedlowe i specjalistyczne – oraz oferuje również zakupy spożywcze przez Internet dla mieszkańców Warszawy. Klienci zyskali również wybór co do preferowanych metod płatności: online lub przy odbiorze, a także możliwość wyboru najwygodniejszej dla nich metody dostawy: dostawę do domu, Click & Collect, Coolomat czy usługę zakupów sąsiedzkich Sąsiatki. Ten rok był również pierwszym pełnym rokiem sprzedaży artykułów spożywczych w Carrefour przez Internet i firma zanotowała pozytywne wyniki. Wzrosty w ujęciu rok do roku są trzycyfrowe, a w 2018 roku Carrefour podejmie starania, aby utrzymać tę dynamikę. Już w tej chwili eCarrefour.pl ma lojalnych klientów, którzy regularnie robią zakupy z dostawą do domu. Dużym wyzwaniem dla całej branży zakupów spożywczych przez Internet pozostaje jednak automatyzacja i optymalizacja procesu przygotowania i dostarczenia zamówienia również z opcją Same Day Delivery, przy utrzymaniu wysokiego poziomu świadczonych usług. Będzie to jedno z najważniejszych wyzwań 2018 roku” – informuje Bożena Nawara-Borek, Dyrektor ds. e-commerce, Carrefour Polska.

Na rozwój rynku e-commerce wpływa z jednej strony rozwój sieci dystrybucyjnych i skrócony czas dostawy z drugiej zaś strony większe możliwość pojawiły się wraz z ograniczeniem handlu z niedzielę. Komentarze ekspertów wskazują, że zmiana ta może pozytywnie wpłynąć na wielkość i różnorodność koszyka zakupowego konsumenta online.

materiały zebrała Monika Kociubińska


tagi: E-commerce , handel internetowy ,