Kategorie produktów

Przedświąteczne porządki

Poniedziałek, 12 lutego 2018 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 02/144. Luty 2018
Zbliża się czas na sporządzenie listy przedświątecznych porządków. Mycie okien, trzepanie dywanów, pranie firanek to tylko jedne z wielu… Z odpowiednimi produktami i asortymentem gospodarstwa domowego – porządki będą łatwe, szybkie i nawet przyjemne!
Przedświąteczne porządki to pierwszy etap przygotowań do świąt. Przede wszystkim, aby uniknąć niepotrzebnego pośpiechu, należy wszystko zaplanować wcześniej. Według TNS Polska już ponad połowa Polaków planuje przedświąteczne porządki. Do najczęściej wykonywanych obowiązków należy mycie okien i podłóg, odkurzanie dywanów i podłóg oraz pranie firanek.

Środki do sprzątania używane w gospodarstwach domowych

Instytut Kantar Millward Brown zbadał jakie środki do sprzątania są najczęściej używane w gospodarstwach domowych w okresie od października 2016 r. do września 2017 r. Według analiz TGI do najczęściej używanych środków do podłóg w gospodarstwach domowych należą: Ajax, Sidolux, Pronto, Ludwik, Floor, Mr Muscle, Mr Proper, Buwi oraz Agata.

Wśród gospodarstw domowych badanych przez Kantar Millward Brown, większość, bo aż 55% deklaruje, że używa środków do mycia okien kilka razy w roku. Niewątpliwie większość respondentów bierze pod uwagę czas przedświąteczny. Kantar Millward Brown zapytał również o najczęściej używane marki środków do mycia okien. Najwięcej gospodarstw domowych używa markę Clin, Ajax, Mr Muscle oraz Window Plus. Na kolejnych miejscach znalazły się: Ludwik, Sidolux, Claris, Dosia, Lucek, Tytan, TAK! Oraz Yplon.

Ze środków do pielęgnacji mebli korzysta ponad 53% badanych gospodarstw domowych. Najczęściej sięgają po produkty marki Pronto – 54,11% gospodarstw domowych. Na kolejnych miejscach znalazły się produkty: Sidolux, Fornit, Cyprys, Kiwi Meblo, Gold Wax, Claris, Brait oraz Segment.

Środki czyszczące, płyny, mleczka i proszki używa ponad 74% badanych gospodarstw domowych. Do marek, po które najczęściej sięgają należy Cif Cream oraz Ajax. Na kolejnych miejscach znalazły się: Sidolux, Cif Power Cream, Ajax Floral Fiesta, Ludwik, Domestos 24 h (Atlantic, Citrus, Pine, Pink), Clin, Cif Active Gel, Cillit Bang, Cillit kamień i rdza oraz Ajax Gel.

Na półce sklepowej

W sklepie Lewiatan w Wasilkowie, klienci mogą dokonać zakupu produktów niezbędnych przy porządkach, także tych gruntownych. „Na asortyment sprzątający mamy przeznaczony cały regał. Są mleczka, płyny, ścierki do podłóg, ściereczki na rolce, ręczniki papierowe, ściereczki nawilżane do czyszczenia różnego rodzaju powierzchni czy gąbki. Myślę, że asortyment mamy dosyć rozbudowany jak na tego rodzaju sklep. Też przed świętami dodatkowo musimy zadbać o zwiększenie zatowarowania w tym dziale żeby klient mógł kupić to po co przyszedł. Mamy praktycznie wszystko od płynów do podłóg, po mleczka do czyszczenia, preparaty w sprayu, odświeżacze, płyny do szyb. Na dziale tym odczuwamy zwiększoną rotację w okresie przedświątecznym. Asortyment jest uzupełniany na bieżąco, a przed świętami robimy zapasy. Tak samo my musimy więcej kupować tak samo klient również więcej kupuje. Działa to w dwie strony” – wyjaśnia kierowniczka sklepu, Magdalena Rogowska.

Do mycia okien w Lewiatanie dostępne są marki płynów Window oraz Clean. Z płynów do podłóg klienci sklepu bardzo często sięgają po markę własną, Ajax oraz Floor. Mleczka do czyszczenia najlepiej rotujące to marka własna oraz Cif. Do czyszczenia mebli z kolei pozycją obowiązkową w Lewiatanie w Wasilkowie jest mleczko Gold Wax. Do prania dywanów najczęściej wybierany jest płyn marki Wezyr. Jak przyznaje pani Magda, w tym dziale klienci sklepu zwykle sięgają po produkty, które znają. Cena nie jest wyznacznikiem w tym przypadku.

Środki czystości na paragonach

Liczba paragonów ze środkami czystości w sklepach małoformatowych wzrasta zwykle w okresie przed Świętami Bożego Narodzenia, ale także przed Wielkanocą, kiedy w wielu domach nadchodzi czas świątecznych i wiosennych porządków.

Wybór artykułów do sprzątania w sklepach małoformatowych do 300 mkw. nie jest zbyt szeroki – placówki, w których można kupić tego rodzaju artykuły, oferują średnio po 8 wariantów środków do mycia naczyń, 7 rodzajów środków do toalet i 3-4 płynów do mycia szyb czy uniwersalnych środków czyszczących. Sklepy małoformatowe nie są najczęstszym miejscem zaopatrywania się w chemię gospodarczą, dlatego detaliści stawiają na sprawdzone, popularne marki i produkty i raczej rzadko decydują się na wprowadzenie do oferty nowości rynkowych czy wyspecjalizowanych produktów. Według CMR, na półce z chemią w typowym sklepie osiedlowym najczęściej można znaleźć produkty najpopularniejszych marek z portfolio międzynarodowych koncernów, takich jak Procter & Gamble, Henkel, Reckitt Benckiser, Grupa Inco czy Unilever. Ofertę uzupełniają zwykle tańsze preparaty z oferty mniejszych producentów.

Do Wielkanocy jeszcze trochę czasu jednak już teraz należy zaplanować półkę ze środkami i akcesoriami do sprzątania, by klienci wiedzieli co będą mogli kupić w swoim sklepie gdy wezmą się za porządki. Oferta powinna być gotowa na pierwszych klientów już miesiąc przed świętami.

Monika Kociubińska


tagi: święta, Wielkanoc, porządki, produkty do czyszczenia,