Drogeria

Rynek kosmetyczny pod znakiem innowacji

Poniedziałek, 22 stycznia 2018 HURT & DETAL Nr 01/143. Styczeń 2018
Rynek kosmetyków jest szalenie aktywny pod względem nowości, innowacji i niewiele wskazuje na to, aby nastąpiło w tym zakresie jakiekolwiek spowolnienie. Należy spodziewać się za to wzmożonej aktywności producentów w zakresie aspektu naturalnego i prozdrowotnego produktów oraz szerokich kampanii w social mediach.
Wysoka jakość oraz niewygórowana cena od zawsze były czynnikami, które w ogromnej mierze wpływały na decyzje zakupowe w zakresie kosmetyków. Ostatnio konsumentki coraz większą uwagę zaczęły jednak przywiązywać nie tylko do samych kosmetyków, ale również do innowacyjnej formy ich aplikacji. Niespotykana wcześniej kolorystyka lub proces nakładania produktu na skórę intrygują je i zachęcają do testowania nowości. Jednym z innowacyjnych kosmetyków, który w roku ubiegłym cieszył się ogromnym zainteresowaniem była np. maseczka z węgla aktywnego o działaniu detoksykującym. Jej, w dużej mierze naturalny skład oraz wyróżniający czarny kolor, ciekawił i zachęcał klientki do wypróbowania. Większa świadomość wśród konsumentów o zanieczyszczeniu środowiska oraz potrzeba dbania o zdrowie nakierowała też producentów na kolejne innowacje. Jedną z nich jest np. nowa linia firmy Evrēe Black Rose z kompleksem anti-pollution, która chroni cerę przed stresem miejskiego życia, wycisza ją oraz zapobiega powstawaniu mikro stanów zapalnych wywołanych zanieczyszczeniami powietrza, takimi jak smog. Kolejną nowością wprowadzoną w roku ubiegłym przez polską markę Bielenda są kosmetyki z etykietą „Vegan friendly”. W ich składzie nie znajdziemy żadnych surowców pochodzenia zwierzęcego. Produkty z tej linii przeznaczone są przede wszystkim dla wegan i osób poszukujących naturalnych składników. Jednak warto pamiętać o tym, że weganizm staje się coraz popularniejszym sposobem życia i wiemy o nim zdecydowanie więcej niż jeszcze kilka lat temu, dlatego też chętniej sięgają po niego klientki ciekawe działania produktu o tak innowacyjnym składzie.

Konkurencja, zmienność oraz dopasowanie się do trendów

Rynek kosmetyczny w Polsce z roku na rok charakteryzuje się coraz większą konkurencyjnością. Zarówno firmy międzynarodowe, jak i nowopowstałe rodzime marki z pewnością znajdą na nim miejsce dla siebie z nowymi propozycjami kosmetycznymi, jednak jedynie produkty tych producentów, którzy będą w stanie sprostać zmienności, szybkości działania oraz stałym dopasowaniem produktów do tendencji, które często ukazują się bardzo niespodziewanie, mogą spodziewać się szerszej klienteli i stabilności w długim okresie. 

Klienci główną inspiracją do tworzenia nowości

Konsumenci zaglądając do sklepu drogeryjnego nie zdają sobie sprawy z tego, że rywalizacja i stała gotowość producentów do dostosowania się do rynku ma miejsce tuż obok nich. Śledzenie na bieżąco potrzeb konsumenta jest zasadniczą czynnością w branży kosmetycznej – w końcu to klienci są inspiracją do tworzenia wszelkich nowości oraz udoskonaleń produktów. Ten rok na pewno nie pozwoli na zwolnienie tempa w tej dziedzinie. W końcu to innowacyjność i nowości pozwalają na pełen rozwój firmy oraz zachęcają do testowania kosmetyków przez nowych klientów. Dostosowanie się do trendów oraz atrakcyjna cena sprawią również, że konsument po sprawdzeniu kosmetyku, który go zaciekawił, wróci do drogerii po kolejny egzemplarz. Trendy obecne na rynku tak naprawdę tworzą się na bieżąco, dlatego też rynek kosmetyczny jest szalenie zmienny i wywrotny. Co ważne, bardzo istotną grupą odbiorców okazują się młodzi konsumenci, którzy realnie tworzą i napędzają główne tendencje na rynku kosmetycznym.

Współczesna forma komunikacji z klientem

Coraz istotniejszą rolę na rynku kosmetycznym odgrywają obecnie social media i różnego rodzaju fora internetowe. Jest to szalenie szybko rozwijający się sektor umożliwiający dotarcie do młodego odbiorcy. Konsument wymieniający szybko swoją opinię z innymi staje się bardziej wymagającym i świadomym klientem. Bardzo ważna staje się też rekomendacja. Obecnie na forach internetowych znajdziemy mnóstwo opinii o wszelkich kosmetykach, które w dużej mierze motywują całe grupy kobiet do zakupy danego produktu. Coraz więcej firm decyduje się na rozwój swoich marek w tej dziedzinie. Rozbudowane strony internetowe producentów umożliwiające sprawniejszą komunikację z klientami czy współpraca z internetowymi celebrytami stają się coraz istotniejszą częścią reklamy całej marki i stale rosną w siłę.

Większa świadomość wśród konsumentów

Współczesny konsument jest bardziej wymagającym klientem. Wynika to przede wszystkim z tego, że jest wyedukowany i świadomy swoich potrzeb. Coraz popularniejszy w społeczeństwach trend prozdrowotny powoduje też, że konsumenci coraz większą wagę przywiązują do własnego wyglądu i zdrowia. Zdecydowanie łatwiej jest zaufać kosmetykom, których wyselekcjonowane składniki wyróżnia naturalne pochodzenie lub takie, które niwelują negatywne działanie zanieczyszczeń na naszą skórę. 

Trend na naturalność

Podobnie jak w roku poprzednim, rok 2018 z pewnością będzie ukierunkowany na naturalność kosmetyków, czyli połączenie siły przyrody i pochodzących z niej składników z nowoczesnymi technologiami. Kosmetyki naturalne, czyli takie, które tworzone są przy użyciu procesów naturalnych oraz składników organicznych, stale zyskują na popularności. Miłośnicy kosmetyków ekologicznych w powiększającym się segmencie produktów „Eko”, czy „Bio” poszukują przede wszystkim takich, które w największym stopniu przypominają postacią produkty w 100% naturalne. Najpopularniejszymi składnikami kosmetyków pochodzenia naturalnego są m.in.: aloes, masło shea, olej kokosowy czy znana każdemu oliwa z oliwek. Dlatego też wielu producentów umożliwia sprawdzenie pochodzenia oraz działania składników zawartych w ich produktach. Wielość informacji dotyczących naturalnego pochodzenia kosmetyków jest teraz na wyciągnięcie ręki, m.in.: na opakowaniach produktów czy platformach internetowych. 

Anna Pańczyk


tagi: kosmetyki, drogeria, innowacje, rynek, sprzedaż, konsument,