Wiadomości

Jak skutecznie walczyć o klienta w kanale nowoczesnym?

Czwartek, 07 grudnia 2017
W ostatnich latach w Polsce można zaobserwować stały, przekraczający 3% rocznie wzrost na rynku handlu spożywczego. Mimo, że kanał tradycyjny nadal jest ważnym kanałem sprzedaży, a w przypadku niektórych kategorii produktów najważniejszym, coraz większą uwagę należy zwracać na kanał nowoczesny. Od blisko dekady wspólnie z dyskontami zwiększa on stale swój udział w handlu, a według szacunków osiągnie do roku 2020 około 86% udziału w rynku spożywczym w Polsce[1].
Jak zatem walczyć o klienta na tym wymagającym rynku, gdzie lwią część zajmują hiper- czy supermarkety i dyskonty? Klienta coraz bardziej wymagającego i świadomego tego co chce kupić. Klienta, dla którego jedynym wyznacznikiem nie jest już tylko cena czy jakość produktów, która w poszczególnych segmentach jest bardzo zbliżona? Kiedy przedstawiciele sieci tak podkręcają negocjacje z producentami, że coraz trudniej osiągnąć jest zakładane zyski ze sprzedawanych towarów.

 
Automatyzacja pracy przedstawiciela handlowego
Kluczowe są tutaj przede wszystkim dwa czynniki – wiedza i czas. Najwięksi producenci w Polsce wykorzystują rozwiązanie Comarch SFA Mobile Sales Force  Apps, które wspiera codzienną pracę zarówno tradycyjnych przedstawicieli handlowych, jak i merchandiserów, kierowników oraz menedżerów sprzedaży. Dzięki temu rozwiązaniu są w stanie zmaksymalizować poziom wiedzy na temat rynkową, jak i zminimalizować czas na to poświęcony. Jednym z najnowszych rozwiązań stosowanych przez Comarch jest tzw. Image Recognition. Narzędzie, które jest już dostępne na rynku od kilku lat, ale to Comarch jako pierwszy w Polsce dostawca systemów klasy SFA wprowadza własne rozwiązanie, oparte o najnowsze technologie wykorzystujące sieci neuronowe do przetwarzania i rozpoznawania obrazu na podstawie zdjęć lub filmów, które nie wymaga integracji z zewnętrznym systemem i co najważniejsze – dostępne na każdą kieszeń.
 
Wyobraźmy sobie, że nasze produkty są rozlokowane na kilku regałach w hipermarkecie. Zależy nam na informacji ile mamy produktów na półkach oraz ile tych produktów posiada konkurencja i jak są prezentowane. Oczywiście mamy możliwość przygotowania ankiety, w której przedstawiciel czy merchandiser uzupełni informacje dotyczące konkretnych produktów. Możemy również wykorzystać funkcjonalność do badania standardu dystrybucji, gdzie pracownicy terenowi w prosty sposób mogą zaznaczyć obecność produktów. Tylko pytanie ile czasu na to poświęcimy i czy będziemy w stanie później poprawić widoczność produktów na półce?  A wiadomo, że lepsza widoczność może zachęcić klienta do zakupu. Dlatego też, wykorzystując najnowszą technologię stosowaną do tej pory w innych rozwiązaniach (m.in. w systemach parkingowych Comarch Smart Parking), Comarch wprowadza do swoich systemów mobilnych autorską wersję Image Recognition, która będzie wspierać producentów m.in. w kanale nowoczesnym.

Korzyści z zastosowania image recognition:
  • Zmniejszenie utraconej sprzedaży dzięki monitorowaniu braku towarów w magazynie.
  • Poprawa ekspozycji produktów poprzez weryfikację poprawności i zgodności ekspozycji z planogramem i standardami w danym sklepie.
  • Oszczędność czasu – pracownik spędza mniej czasu na audytowaniu a więcej na sprzedawaniu.
  • Szybsza reakcja na działania konkurencji.
  • Weryfikacja poprawności egzekucji promocji w sklepie.

Zastosowanie i weryfikacja standardów w sklepie
Kolejnym narzędziem, umożliwiającym w lepszy sposób kontrolę aktywności okołosprzedażowych w kanale nowoczesnym, a co za tym idzie skutecznego przyciągania klientów jest funkcjonalność Perfect Store. Pozwala ona na zdefiniowanie różnego rodzaju miar jakościowych, dzięki którym można egzekwować pracę merchandiserów. Badanie standardów ekspozycji produktów, ich dostępności oraz dbałość o przestrzeganie ustaleń handlowych z siecią, pozwala na podniesienie estetyki prezentowanych towarów, które w atrakcyjny sposób będą przyciągać potencjalnych nabywców i zwiększać sprzedaż produktów w danej kategorii sklepów. Funkcjonalność ta automatycznie podpowiada użytkownikowi działania tak aby spełniona była zdefiniowana jakość ekspozycji. Poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi przedstawiciel handlowy raportując dane półkowe ma od razu podgląd w założone standardy, może weryfikować ich realizację w konkretnym punkcie handlowym, a także przeprowadzać działania naprawcze, tak aby zadeklarowane standardy jakościowe zostały spełnione. Pełny obraz działań przedstawicieli i realizacji postawionych im celów jest finalnie prezentowany osobom zarządzającym oraz działom marketingu i trade marketingu, którzy na bieżąco mogą reagować na ewentualne problemy w poszczególnych punktach handlowych. 
 
Przedstawione powyżej funkcjonalności, jedne z wielu dostępnych w ramach systemu Comarch SFA Mobile Sales Force  Apps pozwalają wspierać nie tylko pracę terenowych sił sprzedaży w kanale nowoczesnym, ale mogą być również wykorzystywane w tradycyjnym kanale sprzedaży (np. mniejszych sklepach osiedlowych). Klient bardzo często kupuje oczami, dlatego też coraz więcej firm w Polsce kładzie nacisk na poprawę jakości ekspozycji produktów. Pamiętajmy o tym planując strategie sprzedażowe. Nie tylko cena czy jakość danego produktu jest kluczem do sukcesu – istotne jest również to aby w atrakcyjny sposób potrafić go zaprezentować. 
 

Autor: Paweł Wawrzuta, Business Solution Manager Comarch
 
[1] Źródło: Analiza Roland Berger na podstawie PMR, EMIS, Euromonitor, stron internetowych i wywiadów eksperckich  

tagi: comarch, kanał, nowoczesny, rynek, spożywczy,sfa,