Wiadomości

Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych we wrześniu 2017 r.

Poniedziałek, 16 października 2017
Jak pokazują dane CMR, we wrześniu 2017 r. obroty sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 m2 były o 2,7% wyższe niż rok wcześniej, mimo iż liczba transakcji spadła w tym czasie o 6,5%. Tegoroczny wrzesień był chłodny i deszczowy, dlatego nie powinien dziwić fakt, że w tym miesiącu w sklepach spożywczych małego formatu odnotowano aż o 12% transakcji mniej niż w ciepłym, a momentami nawet upalnym, sierpniu. Całkowita wartość sprzedaży spadła w ujęciu mdm o ponad 10%.
W porównaniu z poprzednim miesiącem największe spadki odnotowały właśnie kategorie, których sprzedaż jest mocno skorelowana z pogodą, takie jak lody (wydatki na nie były aż o 70% niższe niż w sierpniu), piwo (spadek o 22%) i napojów z wodą butelkowaną na czele (jej sprzedaż była o niemal 40% niższa niż w sierpniu). Wszystkie te kategorie gorzej wypadły również w porównaniu z ubiegłorocznym wrześniem – liczba paragonów z piwem była we wrześniu 2017 r. o 6% niższa niż rok temu. Jeszcze bardziej, bo aż o 20%, spadła liczba transakcji zakupu wody, a po napoje gazowane sięgnęło o 14% mniej klientów niż rok wcześniej.

Jedną z kategorii, które w największym stopniu przyczyniły się do wzrostu obrotów w ujęciu rok do roku, były wódki. Szczególnie duże wzrosty zaraportowano dla wariantów smakowych – we wrześniu klienci sklepów małoformatowych wydali na ten rodzaj alkoholu prawie o 20% więcej niż przed rokiem. Inne kategorie, które odnotowały wzrost w ujęciu wartościowym, to m.in. tytoń (o 10% więcej niż rok wcześniej), drożejące masło i mix maślany, a także wina stołowe i większość rodzajów słodkich i słonych przekąsek. Niższe niż przed rokiem temperatury sprawiły, że klienci sklepów małoformatowych rzadziej sięgali po lody, do ich łask wróciły natomiast inne rodzaje słodkości. We wrześniu 2017 r. na ciastka przeznaczali oni o 15% więcej niż rok temu, a wydatki na czekolady były o 9% wyższe niż przed rokiem. Deszcz i chłód przyczyniły się również do tego, że we wrześniu 2017 r. wzrosła zarówno wartość sprzedaży, jak i liczba paragonów z herbatami (wzrost liczby transakcji o 9% w porównaniu z wrześniem 2016 r.), miody (wzrost o 31%), a także środki na przeziębienie i grypę.

Początek roku szkolonego to zwykle czas, kiedy w sklepach małoformatowych wyraźnie rośnie popyt na słodycze, które można wrzucić do tornistra jako uzupełnienie drugiego śniadania, takie jak batony (we wrześniu klienci wydali na nie o 30% więcej niż w sierpniu), wafelki oraz rogaliki.

We wrześniu 2017 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych wyniosła 13,02 zł, o 1,4% więcej niż w sierpniu br. i o 10% więcej niż we wrześniu 2016 r.

Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.



tagi: trendy sprzedaży, sklepy małoformatowe, CMR,