Technologia

52% Polaków nie korzysta jeszcze z subskrypcji. Widać duży potencjał rozwojowy rynku.

Poniedziałek, 16 października 2017
Straal prezentuje „Subskrypcje PL” – pierwszy przekrojowy raport o ekonomii subskrypcji w Polsce
Firma Straal zaprezentowała dziś pierwszy przekrojowy raport o ekonomii subskrypcji w Polsce – „Subskrypcje PL”. Opracowanie powstało na podstawie badania konsumenckiego, które na zlecenie firmy zrealizowano w sierpniu tego roku. Jak wynika z raportu, Polska wciąż pozostaje w tyle za państwami tzw. „starej Unii” pod względem popularności subskrypcji. Wiele wskazuje jednak na to, że w niedalekiej przyszłości obserwować będziemy przyspieszony rozwój tego modelu sprzedaży nad Wisłą. Co ciekawe, będzie on napędzany przede wszystkim przez osoby, które obecnie nie dokonują jeszcze zakupów w ten sposób. Na największe korzyści ze sprzedaży subskrypcyjnej mogą liczyć m.in. dostawcy usług już dziś rozliczanych abonamentowo, firmy z sektora medycznego, towarzystwa ubezpieczeniowe oraz wydawcy prasy w formie elektronicznej.

Kluczowe wnioski:
  • Z subskrypcji korzysta dziś mniej niż połowa (48%) polskich konsumentów robiących zakupy przez internet. Dla porównania, w krajach tzw. "starej Unii" odsetek subskrybentów w analogicznej grupie wynosi 85%.
  • Polscy subskrybenci najczęściej opłacają w modelu subskrypcyjnym składki ubezpieczeniowe (44%), rachunki (43%), korzystają z VoD (39%), płacą za dostęp do zajęć sportowych (30%) oraz do środków transportu i oprogramowania (po 25%). Większość z nich wydaje na subskrypcje miesięcznie poniżej 200 zł, przy czym wśród osób wydających ponad 600 zł miesięcznie zaobserwowano największy udział amatorów VoD (81%).
  • Najczęściej wybieranymi metodami płatności za subskrypcje są karty płatnicze (27%), zlecenia stałe (26%) oraz e-wallety (22%).
  • Polski rynek spełnia wszystkie najważniejsze warunki potrzebne do rozwoju biznesu subskrypcyjnego. Większość Polaków korzysta z bankowości internetowej, rośnie popularność kart płatniczych wykorzystywanych do transakcji online. 
  • Rodzaje towarów i usług o największym potencjale wzrostu w modelu subskrypcyjnym to: opłacanie rachunków (+22 p.p.), usługi medyczne (+16 p.p.), składki ubezpieczeniowe (+15 p.p.), VoD (+15 p.p.), prenumeraty prasowe (e-wydania) (+14 p.p.), platformy edukacyjne (+13 p.p.), oprogramowanie komputerowe (+12 p.p.) oraz usługi sportowe (+11 p.p.).
Raport „Subskrypcje PL” dostępny jest do pobrania na stronie internetowej firmy Straal (www.straal.com).


Straal jest globalnym dostawcą rozwiązań płatniczych, optymalizacyjnych i ochronnych, stworzonych specjalnie z myślą o innowacyjnym biznesie. Dzięki produktom Straal, przyjmowanie płatności we wszystkich kanałach staje się łatwe, bezpieczne i opłacalne jak nigdy dotąd. System Straal umożliwia przyjmowanie płatności dokonywanych przy użyciu kart płatniczych wszystkich wiodących organizacji, w ponad 150 walutach oraz przelewów w modelu SEPA Direct Debit. Siedziba spółki znajduje się w Warszawie.


tagi: Straal , Subskrypcje PL , przekrojowy raport o ekonomii ,