Kategorie produktów

Piramida zdrowia

Piątek, 25 sierpnia 2017 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 08/138. Sierpień 2017
Zdrowie to podstawa. Ale czy wiemy co jeść aby dostarczyć odpowiednią ilość wszystkich składników odżywczych. W sklepach klienci coraz częściej poszukują produktów wysokiej jakości a zarazem wytwarzanych z naturalnych składników. Owoce i warzywa, produkty zbożowe, mleko i jego przetwory oraz zdrowe tłuszcze to podstawy.
Podstawą piramidy i zarazem najważniejszą kategorią w diecie są warzywa i owoce, których spożycie w Polsce z roku na rok rośnie. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, zawierają wiele witamin, składników mineralnych oraz przeciwutleniaczy. Na drugim poziomie znajdują się produkty zbożowe, które coraz częściej są poszukiwane w sklepach spożywczych. Są one przede wszystkim źródło błonnika, istotnego składnika w funkcjonowaniu układu trawiennego.
 
Produkty zbożowe na paragonach

CMR klasyfikując tę kategorię przewiduje w niej makarony, pieczywo chrupkie, płatki śniadaniowe, pieczywo świeże paczkowane, kasze, płatki zbożowe, mąki pszenne i żytnie, ryż, warzywa strączkowe, ziarna, mąki ziemniaczane i inne zbożowe, ziarna preparowane, tortilla, bułka tarta oraz siemię lniane. Cała kategoria jest coraz liczniej reprezentowana w sklepach małoformatowych. W styczniu 2015 roku kategoria reprezentowana była średnio w sklepach małoformatowych przez ok. 53 warianty. Rok później było to już ponad 56 wariantów, a już w tym roku w czerwcu prawie 60 wariantów produktów zbożowych. Wraz z rosnącą popularyzacją zdrowego odżywiana zwiększa się ilość zdrowych produktów na sklepowych półkach.

Najliczniej reprezentowane są makarony, według danych z czerwca klienci sklepów małoformatowych mogą średnio wybierać spośród 18 wariantów. Pieczywo chrupkie reprezentowane jest przez ponad 9 wariantów. W 2015 roku było to jedynie 7. Podobna sytuacja dotyczy płatków śniadaniowych, które również obecnie są reprezentowane przez 9 wariantów. Pieczywo świeże paczkowanie występuje w ok. 7, kasze w ok. 6, płatki zbożowe ok. 4, mąki pszenne i żytnie oraz ryż ok. 4, warzywa strączkowe ok. 2 warianty.

Spośród kasz klienci sklepów małoformatowych najczęściej wybierają te od producenta Melvit. W okresie od lipca 2016 do czerwca 2017, marka generowała prawie 16% udziałów wartościowych w sprzedaży kategorii. Na kolejnych miejscach z podobnym wynikiem znalazł się Kupiec oraz Sonko, ponad 12%.

W kategorii makaronów liderem w wartościowych udziałach w sprzedaży w sklepach małoformatowych pozostaje Maspex. W okresie od lipca 2016 roku do czerwca 2017 generował 33,8% udziałów w sprzedaży całej kategorii. Na kolejnych miejscach uplasowały się Czanieckie Makarony, Eko-Mak, Goliard, Pol Mak, Arc Pol, Makarony Polskie, Międzybrodzkie Makarony, Raisio oraz Atlanta.

Najczęściej nabywane mąki pszenne i żytnie w sklepach małoformatowych to te od Polskich Młynów. Od lipca 2016 do czerwca 2017 producent ten generował 14,5% udziałów wartościowych w sprzedaży. Na drugim miejscu znalazł się PZZ Kraków – 12%, na trzecim PZZw Stosiławiu 9,8%. Również wysokie udziały odnotował GoodMills Polska – 9,4% oraz Maspex – 7%. Na kolejnych miejscach znalazły się Młyny Szczepański, Melvit oraz Sante.

Pieczywo chrupkie, czyli wafle ryżowe, sucharki, wafle kukurydziane najczęściej nabywane przez klientów sklepów małoformatowych w okresie od lipca 2016 do czerwca 2017 to te od Sante CMR. Na kolejnym miejscu znalazł się Kupiec – 14,4% udziałów oraz Wasa – 10%.

W kategorii ryżu najwięcej udziałów w okresie od lipca 2016 do czerwca 2017 osiągnął Sonko z wynikiem 42%. Kupiec uzyskał dużo niższe udziały i z 10,8% znalazł się na drugim miejscu. W dalszej kolejności znalazł się Sawex, Cenos, Kros, Konpack, Melvit, Janex, Pol Mak oraz Krawpak.

Mleko, ryby, nasiona i tłuszcze

Mleko i przetwory mleczne znajdują się na czwartym poziomie produktów, które powinny znaleźć się w diecie. A wszystko dzięki zawartości szczepów bakterii kwasu mlekowego oraz probiotyków. Dodatkowo uszczelniają jelita, wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn i wzmacniają odporność. Są źródłem witamin, białka, wapnia, kwasu foliowego i magnezu. Spożywanie przetworów mlecznych zalecane jest dwa razy dziennie.

Piramida zaleca ograniczenie mięsa w diecie, które może być zastępowany zdrowszymi rybami. Dostarczają one kwasów omega 3, które mają działanie przeciwzapalne. Zawarte w rybach kwasy DHA wspomagają koncentrację i chronią przed problemami z pamięcią oraz demencją.

Piramida żywienia zaleca spożywanie warzyw strączkowych, które są bogatym źródłem węglowodanów jak również mikro i makroelementów. Są również bogate w błonnik. Powinno się je spożywać dwa razy w tygodniu.

Bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin są również orzechy włoskie, migdały, nasiona słonecznika oraz dyni. Powinny stanowić element codziennej diety, można nimi zastąpić spożywane słodycze. Oprócz korzystnego wpływu na zdrowie, działają profilaktycznie zapobiegając chorobom serca, cukrzycy i nowotworom.

Dobry tłuszcz jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania wątroby, skóry, serca, układu krążenia i układu odpornościowego. Tłuszcze pełnowartościowe wspomagają proces trawienia wielu pokarmów, jak również wpływają na przyswajalność witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, A, D, E, K. Dobre tłuszcze znajdują się w rybach morskich, oliwie, oleju rzepakowym i orzechach. Tłuszcze dodatkowo umożliwiają właściwą pracę mózgu. Z kolei ich brak prowadzi do odwodnienia, niszczy mózg, układ krwionośny i powoduje szereg różnych chorób. Istotne dla zdrowia są również nienasycone kwasy tłuszczowe czyli omega 3 i 6. Ich dobowe spożycie zostało ustalone na poziomie 3-4% zapotrzebowania energetycznego, stanowi ok. 7-10 gramów. Badania dowodzą, że chronią one organizm przed komórkami nowotworowymi.

Podstawą odpowiedniej diety jest również spożywanie dużej ilości wody zarówno do posiłków, jak i między nimi.

Zdrowa półka

Zdrowe odżywianie jest coraz bardziej popularne, a zarazem dostrzegane przez detalistów, którzy zauważają zmiany w dokonywanych zakupach. Tak jest również w bydgoskim sklepie, gdzie klienci coraz częściej poszukują zdrowych produktów.

„Jeśli chodzi o zdrowe odżywianie to mamy regał ze zdrową żywnością, który cieszy się szczególnym zainteresowaniem wśród osób dbających o jakość odżywiania. Znajdują się tam takie produkty jak czystek, babki lancetowate, jęczmień zielony – asortyment w tym miejscu z miesiąca na miesiąc się poszerza, ponieważ jest spore zainteresowanie” – przyznaje kierowniczka sklepu Justyna Baron.

Klienci sklepu coraz częściej zwracają uwagę na jakość produktów. „Szczególnie zauważamy to w ladzie wędliniarskiej, gdzie klienci wybierają produkty z dużą zawartością mięsa, często wytwarzane w sposób domowy i naturalny. Klienci pytają zwłaszcza o zawartość mięsa w danym wyrobie” – dodaje pani Justyna.

„Mamy klientów, którzy wybierają produkty zbożowe, i tak kupując makaron sięgają po ten ciemny jak również ryż czy kasze różnego rodzaju. Marki Lubella oraz firma Risana w tej kategorii są najczęściej wybierane. Również pieczywo chrupkie bardzo dobrze się sprzedaje. Widać, że sporo klientów dba o zdrowe odżywianie.

Zauważamy również, że klienci sięgają po różnego rodzaju mąki pełnoziarniste – coraz więcej ludzi piecze chleby w domu. Wszelkiego rodzaju kasze również dobrze się sprzedają. Klienci właśnie od pewnego czasu zwracają uwagę na to co jedzą. Można to u nas zaobserwować po półce ze zdrową żywnością, że tam naprawdę sprzedają się takie rzeczy, na które kiedyś nikt by nawet nie spojrzał, np. mąka kukurydziana” – dodaje pani Justyna.

Bardzo dużo klientów sklepu przy ulicy Paryskiej przestawiło się na picie wody zwykłej niegazowanej. „Napoje gazowane czy dosładzane straciły na zainteresowaniu. Żywiec Zdrój to marka nr 1, na kolejnych miejscach jest Nałęczowianka, Cisowianka i nasza marka własna” – podkreśla kierowniczka sklepu.

Produkty wytwarzane naturalnie, nie posiadające konserwantów, posiadające certyfikaty oraz ekologiczne to kierunek, w którym rynek się mocno rozwija. Producenci oferują wiele nowości, idąc w ślad za trendami zdrowego odżywiania, na które niewątpliwie należy zwrócić uwagę.

Monika Kociubińska



tagi: piramida zdrowia , dieta , odżywianie , produkty spożywcze , sprzedaż , konsument ,