Kategorie produktów

Ugasić pragnienie

Wtorek, 25 lipca 2017 HURT & DETAL Nr 07/137. Lipiec 2017
Nie ma detalisty, który nie potwierdzi, że latem znaczenie kategorii wody i napojów nie wzrasta. Wysoka temperatura wzmaga pragnienie, więc konsumenci znacznie częściej sięgają po produkty z tych segmentów.
Czym gasimy pragnienie? W zależności od preferencji konsumenci wybierają wodę, napoje, soki, izotoniki, energetyki, a także maślanki i kefiry.
 
Dane CMR
W trakcie letnich miesięcy 100% sklepów małego formatu do 300 mkw. posiada w swojej ofercie produkty z kategorii wód czy napojów – podaje CMR. Największą reprezentacją cieszą się napoje gazowane i niegazowane, nektary, soki i wody mineralne. W ciągu ostatnich lat stale też wzrasta liczba placówek mających w swojej ofercie napoje izotoniczne. W maju 2015 r. na swoich półach miało je 72% sklepów do 300 mkw., a w maju tego roku – już 82%.
 
„Latem klienci po wody czy napoje przychodzą do sklepów osiedlowych, tam gdzie mają najbliżej. Kiedy odczuwają pragnienie nie będą jechać specjalnie do marketu i czekać w długiej kolejce, żeby szybko czegoś się napić. Wolą przyjść do nas i od razu kupić to po co przyszli. To wygodne dla nich, a dla nas zyskowne. W ten sposób wygrywamy z wielkopowierzchniowymi marketami i dyskontami. Klient woli mieć blisko, szybko i wygodnie. Woda? Napoje? Soki? Latem to u nas sprzedają się one najlepiej, więc zawsze jesteśmy przygotowani na sezon mając zapasy towaru” – podkreśla Grażyna Foks, która od wielu lat pracuje w sklepie w Łowiczu.
 
Woda zdrowia doda
Według badań, woda najlepiej gasi nasze pragnienie. Nic więc dziwnego, że latem właśnie ten produkt jest szczególnie poszukiwany przez konsumentów.
CMR podaje, że w sezonie wakacyjnym 2016 r. największe udziały wartościowe w sprzedaży wśród producentów wody w sklepach do 300 mkw. miał Żywiec Zdrój. Za nim znalazł się Nałęczów Zdrój, a podium zamyka Muszynianka. Wysokie udziały mieli też Coca-Cola, Nestlé, Polska Woda, Piwniczanka, Womir-Spa czy Jurajska. CMR zaznacza, że w tym czasie wśród marek najpopularniejsza była Żywiec Zdrój. W małym formacie sklepów wysokie udziały wartościowe w sprzedaży miały też Cisowianka, Muszynianka, Kropla Beskidu i Nałęczowianka. W zestawieniu przygotowanym przez CMR kilkuprocentowe wyniki miały też: Piwniczanka, Primavera, Dobrowianka, Jurajska i Muszyna. 
 
Mały sklep na pilne potrzeby
Przy ul. Sikorskiego w Łowiczu znajduje się sklep Edmar, którego oferta wód i napojów jest imponująca. Zajmują one najwięcej miejsca ze wszystkich oferowanych w placówce kategorii.
„Każdy latem pije więcej, bo upały wzmagają pragnienie. Najwięcej sprzedajemy wody. Zdarza się, że hurtownie mają braki, bo mają tak wiele zamówień. Podstawą jest Żywiec Zdrój, Muszynianka i Cisowianka. W tej chwili to one sprzedają się u nas najlepiej. Bardzo istotne jest przywiązanie do marki. Mamy oczywiście klientów, którzy analizują skład czy cenę produktu, ale większość zdecydowanie kupuje od lat te same produkty. Najwięcej sprzedajemy wody niegazowanej i lekko gazowanej, dopiero w dalszej kolejności wybierane są te mocno gazowane. Najczęściej kupowane są produkty o pojemności 1,5 l, rzadziej te mniejsze” – opowiada Grażyna Foks, ekspedientka w łowickim Edmarze.
Wsród asortymentu wody, oprócz wymienionych przez panią Grażynę marek, klienci mogą wybierać spośród Nałęczowianki, Aqua, Bewa, Dobrowianki, Kingi Pienińskiej, Jurajskiej, Ustranianki, Galicjanki, MagneVity, Veroni Mineral, Kropli Beskidu, Nestlé Pure Life czy wody Gorczańskiej.
 
Porządek na półce
W miejscowości Bielawy w Delikatesach Centrum pracownicy zawsze dbają, by na półkach z wodą był porządek. Paulina Krupińska, która jest kierowniczką placówki, podkreśla, że w miesiącach letnich kategoria cieszy się szczególnym powodzeniem.
 
„Latem na pierwszym miejscu jest marka Aqua i Cisowianka. Oczywiście również Muszynianka i Żywiec Zdrój. Zdecydowanie chętniej wybierane są pojemności większe – 1,5 l. Jeśli chodzi o ich ulubione marki to od dawna wiedzą, jaki jest ich skład i jak smakują, więc przy półce nie spędzają zbyt wiele czasu – wybierają „swój” produkt i udają się do kasy, bądź robią pozostałe zakupy” – opowiada Paulina Krupińska. Oprócz wspomnianych przez nią marek w sklepie dostępne są wody: Nałęczowianka, Dobrowianka, Ustranianka, MagneVita, Veroni Mineral, Kropla Beskidu, Nestlé Pure Life, 4Move Water i Oshee Vitamin Water.
 
W sezonie
Na wzrost sprzedaży napojów i wody w sezonie letnim jest również przygotowany siedlecki Lewiatan. Jego kierowniczka, Bożena Kleszcz podkreśla, że zawsze przygotowuje asortyment sklepu odpowiednio wcześniej, by klienci w czasie upałów mogli ugasić pragnienie przez właściwie skomponowaną ofertę. 
„Jesienią i zimą nie ma przestojów w sprzedaży napojów i wody, ale oczywistym jest, że temperatura robi swoje i produkty te będą bardziej poszukiwane. W przypadku wody zazwyczaj było tak, że klienci częściej wybierali wersję niegazowaną, ale ostatnimi czasy zauważam, że preferencje się zmieniły i coraz chętniej wybierane są gazowane” – opowiada kierowniczka. Wśród najpopularniejszych marek wymienia Cisowiankę. Jest ona na pierwszej pozycji i jest znacznie przed innymi. Potem wybierane są Muszynianka czy Kropla Beskidu. W ofercie sklepu są też dostępne m.in. Żywiec Zdrój czy Aria.
 
Z gazem 
Jak podaje CMR, napoje gazowane to znacząca kategoria latem. W ubiegłym roku największą sprzedażą w małym formacie sklepów cieszyły się produkty Coca-Cola. Producent ten miał najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży. W zestawieniu przygotowanym przez instytut wysoko znaleźli się też Pepsi, Colian, Zbyszko Company, Kofola, Orangina Schweppes i Maspex.
Najlepiej zarabiającymi markami w letnich miesiącach ubiegłego roku były Coca-Cola, Pepsi, Fanta, Hellena, Zbyszko 3, Sprite, Mirinda czy Hoop Cola. CMR podaje, że hitem zeszłorocznych wakacji pod kątem wartości sprzedaży okazała się Coca-Cola w butelce 1 l.
 
Gazowane i markowe
„Znane marki – one są najchętniej wybierane spośród gazowanych napojów. Coca-Cola, Pepsi, Fanta – ktoś przychodzi do sklepu i od razu sięga po dany produkt. Jednak mamy tak różnych klientów, że szczególnie dbamy o szeroki asortyment. Wśród tej kategorii mamy bardzo dużo pozycji” – opowiada pani Grażyna Foks ze sklepu Edmar w Łowiczu.
Wśród gazowanych napojów na półkach łowickiego sklepu można znaleźć m.in. wspomnianą Coca-Colę, Pepsi, Fantę, a także Oranżadę Hellena, Polo Coctę, Hoop Colę, Mirindę, Mountain Dew, 7Up, Sprite czy Kinley. 
 
Preferencje klientów
Gazowane napoje to również niezastąpiona kategoria napojów w bielawskich Delikatesach Centrum. Latem, na pragnienie, klienci często wybierają produkty z tego segmentu.
„Hellena i Zbyszko – to hity sprzedaży. Klienci cały czas podchodzą do półki i je kupują. Jeśli chodzi o tę pierwszą markę to popularne są wszystkie formaty, a wprowadzenie puszek dodatkowo podkręciło sprzedaż. Klienci wiedzą, że kupują polski produkt, który pamiętają sprzed lat. Ostatnio na Oranżadzie Hellenie można znacznie podnieść zyski. Zdecydowanie najwięcej sprzedajemy dużych butelek 1,25 l. Jeśli chodzi z kolei o Zbyszko to zdecydowanie 3 Cytryny w butelce 2 l” – opowiada Paulina Krupińska. Kierowniczka podkreśla, że oczywiście stałą popularnością cieszą się Coca-Cola, Pepsi i Hoop Cola.
 
Asortyment pod klienta
W siedleckim Lewiatanie asortyment dobrany jest pod stałego klienta. Kierowniczka opowiada, że jeśli chodzi o sprzedaż latem, to napoje gazowane są wybierane trochę częściej niż niegazowane. W tym przypadku najczęściej na paragonach znajduje się Coca-Cola i Pepsi. Znacznym wzrostem sprzedaży odznacza się też oranżada Hellena, która wyprzedziła ostatnimi czasy konkurencyjne marki.
Bożena Kleszcz wymienia również napoje Zbyszko jako popularną markę wśród napojów gazowanych. Oprócz tego klienci mogą wybierać spośród Fanty, MIrindy, Sprite, 7Up, Mountain Dew czy Hoop Coli. „Nie tylko latem, ale w ciągu całego roku zdecydowanie lepiej rotują napoje w pojemności 1,5 i 2 l. Wynika to z tego, że mimo wszystko finalnie cena jest korzystniejsza przy zakupie większej pojemności. Jednak muszę przyznać, że puszki są bardzo popularne w czasie wakacji. Ostatnio Hortex wprowadził swoje produkty w puszkach i one bardzo dobrze się przyjęły, więc mamy je w stałej ofercie” – podkreśla kierowniczka.
 
Niegazowane
Soki, nektary i napoje niegazowane to również produkty wybieranie przez Polaków na zaspokojenie pragnienia. Mimo, że nielicznie tylko są dostępne w sprzedaży w formie schłodzonej, to jak podkreśla CMR – latem również w tym segmencie wzrasta średnia liczba wariantów dostępnych na jedną placówkę do 300 mkw.
 
We wspomnianych kategoriach liderem sprzedaży w ubiegłoroczne wakacje był Maspex. Według danych zebranych przez CMR, producent ten miał najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży w małym formacie sklepów. Wysoko znaleźli się też m.in. Hortex, Coca-Cola, Marwit, Victoria Cymes, FoodCare, Żywiec Zdrój czy Colian.
 
CMR przygotował zestawienie marek, które zarobiły najwięcej w sklepach do 300 mkw. W czasie ubiegłorocznego lata liderem był Tymbark. Wysokie udziały miały też marki Kubuś, Hortex, Kubuś Play, Caprio, Tymbark Owoce świata, tarczyn, Cappy, Fortuna i Cymes. A jaki był ulubiony produkt? Według danych CMR najwyższe udziały wartościowe w sklepach małego formatu osiągnął sok Tymbark pomarańcza 100% w kartonie 1 l.
 
Z doświadczenia detalisty
Pani Grażyna z łowickiego Edmaru opowiada, że latem soki sprzedają się trochę słabiej, lepiej rotują w chłodniejszych miesiącach. Natomiast małe pojemności napojów niegazowanych, jak np. Tymbark, sprzedają się rewelacyjnie. Hitem ostatniego czasu jest Lemoniada Tymbark w pojemności 400 ml w trzech smakach: cytryna i limonka, cytryna i mango oraz cytryna i malina. Ma charakterystyczną, beczułkową buteleczkę i bardzo posmakowała okolicznym mieszkańcom. Oprócz tego stałą popularnością cieszą się Frugo i Kubuś oraz Kubuś Play.
 
W Bielawach soki sprzedają się dobrze nawet latem. Szczególny wzrost widać tuż przed weekendami. Klienci wybierają się nad wodę z rodzinami albo urządzają spotkania na świeżym powietrzu w zaciszu własnego ogrodu i wybierają soki oraz niegazowane napoje w większych formatach, aby można było podać je dzieciom, a także podzielić w większym gronie. 
 
Sklep ma szeroką ofertę soków oraz napojów Tymbark i Hortex. Firmy te dbają o sezonową dostępność letnich, orzeźwiających smaków, a klienci to doceniają i chętnie próbują. Cappy, Costa, Caprio, Kubuś – tu również nie brakuje klientów, którzy kupują produkty tych marek. Co do smaków, to w przypadku soków preferencje są stałe: pomarańcza, jabłko, multiwitamina.
W Siedlcach latem spada sprzedaż soków 2-litrowych na korzyść tych w opakowaniu 1 l. Mniejszy format zdecydowanie bardziej pasuje do lżejszych, wakacyjnych zakupów. Wybierane są też małe formaty napojów niegazowanych. Popularnie jest tu Frugo, które lubi nie tylko młodzież. Standardowo jest dostępna szeroka oferta napojów Tymbark i Hortex.
 
Energetyki i izotoniki
Dla osób chcących szybko ugasić pragnienie i jednocześnie potrzebujących zastrzyku energii producenci przygotowali szeroką ofertę tzw. power drinków. Badania potwierdzają, że są one coraz chętniej kupowane przez Polaków, również latem. Jak podaje CMR, liderem w sprzedaży napojów energetyzujących w sklepach do 300 mkw. jest obecnie FoodCare. Tuż za nim jest Red Bull. Bardzo wysokie udziały wartościowe w sprzedaży ma też Maspex. W zestawieniu top 10 znaleźli się też m.in. Monster Beverage, Coca-Cola, Pepsi czy Las Vegas Drink.
W tym segmencie, najwyższe udziały wartościowe wśród marek mają Black, Red Bull i Tiger – podaje CMR. Wysoko plasują się też Monster, N-Gine, Burn, Rockstar czy Las Vegas.
Wśród izotoników liderem sprzedaży w sklepach do 300 mkw. jest Oshee. CMR w dalszej kolejności wymienia Coca-Colę i FoodCare. W zestawieniu pojawiają się też m.in. Zbyszko, Kofola i Las Vegas Drink.
 
A w sklepie...
Jak podkreślają detaliści – letnia oferta nie może się obecnie obejść bez odpowiednio wyposażonej w napoje energeryzujące i izotoniczne półki. Popularność tych produktów od kilku lat stale rośnie.
W Łowiczu energetyki to stały asortyment. „Sprzedają się rewelacyjnie. Mamy dużo różnych marek w ofercie, ponieważ klienci od nas tego wymagają. Ostatniego lata przychodził do nas młody mężczyzna i codzienne je kupował, nawet po kilka” – opowiada Grażyna Foks. Podkreśla, że mimo, iż wszystkie się dobrze sprzedają to najczęściej wybierany jest Black, Tiger, Red Bull, N-Gine czy Verva. Oprócz nich klienci mogą wybierać spośród m.in. MPower, 4Move, Riders, XL Energy Drink, Las Vegas czy Monster Energy. Izotoniki też cieszą się dużym uznaniem, szczególnie wśród młodych ludzi. Tutaj dostępne są marki 4Move, Oshee, Veroni Energy, Veroni Hydrotion i Veroni Isotonic czy Arctic.

 
Wzrost sprzedaży
Półka z napojami energetyzującymi w Bielawach w sklepie Delikatesy Centrum jest stałym elementem asortymentu. Klienci kupują produkty z tej kategorii cały rok, a latem zdecydowanie przybywa amatorów tego typu napojów.
„Standardowo już klienci najczęściej wybierają N-Gine, Black czy Tigera i Red Bull. Ale w ofercie mamy znacznie więcej marek, m.in. Mr. White, Rockstar, V-Max, Burn, Oshee czy Max Force” – wymienia kierowniczka.
Paulina Krupińska z bielawskiego sklepu dodaje, że napoje izotoniczne coraz częściej znajdują swoje miejsce na paragonach klientów ich placówki, ale jeszcze nie jest to znaczna sprzedaż. W delikatesach można znaleźć Oshee, Powerade, 4Move, i4Sport, Arctic i Veroni Isotonic.

 
Letnie zakupy
W Siedlcach zauważalnie wzrasta sprzedaż napojów izotonicznych, co szczególnie widać w miesiącach letnich. „Porównując rotację izotoników do energetyków to te pierwsze sprzedają się zdecydowanie lepiej. Pasują naszym klientom, więc je stale zamawiamy. Nie ma nawet znaczenia promocja produktu, bo jeśli ktoś chce taki produkt to i tak go kupi” – podkreśla Bożena Kleszcz.
Wśród izotoników i energetyków na półce siedleckiej placówki klienci mogą znaleźć m.in. Veroni Energy, Veroni Isotonic, Black, 4Move, Max Force, Monster Energy, Black, Red Bull, Tiger czy Golden Eagle.
Detaliści podkreślają – woda i napoje to podstawa letniej oferty. Warto w tym czasie wyeksponować ulubione marki stałych klientów, ale też zaproponować im nowości, ponieważ spragniony klient chętniej kupi taki produkt. Dobrze dobrana oferta może znacznie podnieść wakacyjne zyski.
Joanna Kowalska

tagi: napoje, woda, orzeźwienie, pragnienie, lato, temperatura, segment,