Poradnik Kupca

Woda i napoje w sklepach małoformatowych w sezonie

Czwartek, 20 lipca 2017 HURT & DETAL Nr 07/137. Lipiec 2017
Sprzedaż kategorii wody i napojów utrzymuje się na wysokim poziomie przez cały rok, ale oczywiście w okresach, kiedy za oknami panują wysokie temperatury, wyraźnie rośnie. To okres kiedy szczególnie ważne staje się odpowiednie nawadnianie organizmu.

Latem  konsumenci częściej  poszukują też produktów, które nie tylko gaszą pragnienie, ale również dają uczucie orzeźwienia. Zwłaszcza w sklepach małoformatowych niezwykle ważne jest zapewnienie zapasu zgodnie z rotacją produktu, czyli optymalne wykorzystanie powierzchni półki.

Dlatego warto zadbać o zapewnienie wystarczająco dużej powierzchni dla  kategorii wody i unikać  przewartościowania pozostałych kategorii napojowych, w szczególności soków i napojów niegazowanych. Pozwoli to uniknąć braków produktu na półce – zjawisko to zmniejsza zadowolenie kupujących z zakupów i może prowadzić do  spadku obrotów sprzedaży wody, jako kluczowej kategorii w sklepie. W związku z tym, w oparciu o dane rynkowe,  rekomendujemy wprowadzenie na półce proporcji, które są optymalne:  przeznaczenie na wodę około 50% półki, około 25% na napoje gazowane, około 20% na soki, nektary i napoje niegazowane oraz ok. 5% na pozostałe kategorie napojowe (np. energetyki lub izotoniki).

Szczególnie w najmniejszym formacie sklepów warto skupić się na produktach od najmocniejszych na rynku marek oraz zapewnieniu najlepiej rotującym wariantom odpowiedniego zapasu na półce dzięki zastosowaniu multifacingu. Ogromne znaczenie w sezonie letnim ma także dostępność schłodzonych napojów.  Umieszczenie najlepiej rotujących SKU w lodówkach może przynieść detalistom wymierne korzyści. Aby zwiększyć sprzedaż warto również postawić  dodatkową ekspozycję paletową, stojak albo kartonowy stand.

Żywiec Zdrój jest liderem rynkowym w kategorii wody2, a znajomość marki Żywiec Zdrój wynosi aż 97%3. Można więc stwierdzić, że konsument mówi woda – myśli Żywiec Zdrój. Wśród najczęściej występujących skojarzeń z marką wymienić można natomiast „smaczna” oraz „zdrowa”. Warto więc zadbać o to, żeby w sezonie letnim konsument mógł odnaleźć na półce swoje ulubione produkty.

 

2Żywiec Zdrój S.A. za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety bez Dyskontów, Dyskonty, Duże Sklepy Spożywcze z włączeniem Sieci Chemicznych, Średnie Sklepy Spożywcze, Małe Sklepy Spożywcze, Sklepy winno-cukiernicze, Kioski, Stacje benzynowe), udziały wartościowe sprzedaży w skumulowanym okresie styczeń 2016 - grudzień 2016 w kategorii Woda

3Źródło: MillwardBrown dla Żywiec Zdrój, tracking wód butelkowanych, 1.02-18.12.2016, CAWI, n=2192, osoby w wieku 18-55 kupujące wodę butelkowaną przynajmniej raz w tygodniu.

 

tagi: woda, napoje, fmcg, lato, sklep, małoformatowy,