Shop Doctor

Polak, Węgier dwa bratanki…

Poniedziałek, 29 maja 2017 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 05/135. Maj 2017
Polska w relacjach z Węgrami już od kilku lat utrzymuje dodatnie saldo wymiany handlowej towarów i usług. Wysoki udział mają produkty spożywcze, co widać również na półkach sklepowych. W pierwszym kwartale 2016 roku eksport z Polski żywności, napojów i tytoniu sięgnął ponad 89 mln euro – co uchodzi za rekordową wartość! Natomiast import uplasował się na poziomie ponad 54 mln euro. Świadczy to o tym, że produkty znad Wisły są bardzo popularne na Węgrzech.
Na Węgrzech spotkamy sklepy wielu sieci: Auchan, CBA Prima, Coop, Spar czy Tesco, które uzupełniają popularne dyskonty: Aldi, CBA Cent, Lidl czy Penny Market. Jednak handel nie ogranicza się do wielkich powierzchni. Istnieje wiele mniejszych sklepów spożywczych osiedlowych oraz monopolowych, które w Budapeszcie oferują często najwyższe ceny. Globalizacja powoduje, że format, wygląd sklepów, a nawet zatowarowanie są bardzo podobne w obydwu krajach.

Pomimo podobnej wysokości wynagrodzenia (miesięczne minimalne wynagrodzenie brutto według danych Eurostatu w styczniu na Węgrzech wynosiło 412 euro, w Polsce 453 euro), poziom cen detalicznych w sklepach w Budapeszcie jest wyższy od polskiego.

3_1.JPG

W węgierskich sklepach można kupić różnorodne produkty, od polskich śledzi po traubisode (węgierska lemoniada), węgierską kiełbasę i różne rodzaje papryki. W sklepach o większych powierzchniach bardzo dobrze prezentują się półki z winami, gdzie prym wiedzie oczywiście Tokaj. Do popularnych węgierskich produktów należą: Turo Rudi – batonik twarogowy w kształcie walca oblany czekoladą; pasty paprykowe Erős Pista czy Red Gold (Piros Arany); wędzona papryka w proszku; Pálinka – owocowa wódka; Csabai kolbász – kiełbasa przyprawiana papryką; Téliszalámi Pick – salami wytwarzane z mięsa mangalicy (węgierska świnia) oraz przypraw.

Na węgierskich półkach sklepowych nie brakuje również polskich trunków, takich jak m.in. Żubrówka czy Wyborowa. Szeroka dostępność polskich produktów w węgierskich sklepach jest naturalnym następstwem relacji obu krajów. Nieduża odległość i dobra infrastruktura, jak również silne tradycje współpracy, dzięki którym kraje łączy wzajemne zaufanie, plasują Polskę na czwartym miejscu pod względem ważności partnerów handlowych na Węgrzech.

Przyjaźń Polaków i Węgrów wciąż trwa i to nie tylko pod względem politycznym. Można się o tym przekonać odwiedzając sklepy jak również wychodząc na główne ulice Budapesztu, gdzie powiedzenie to można usłyszeć w wykonaniu Węgrów nawet po polsku. Aczkolwiek najczęściej używane jest jako chwyt marketingowy nakłaniający do skorzystania z usług.

Monika Kociubińska


tagi: eksport , Polska , Węgry , sprzedaż , konsument , wymiana handlowa ,