Kategorie produktów

Kawa czy herbata?

Wtorek, 23 maja 2017 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 05/135. Maj 2017
Mariusz Wijatkowski, Właściciel Groszek ul. Wolska 111, Warszawa
Bariści pracujący z kawą na co dzień, i kiperzy herbaciani – na napojach znają się jak nikt inny. Na gorąco, mrożone, z dodatkami – do koloru, do wyboru! Wraz ze wzrostem temperatur pojawiają się w sklepach owocowe, lekkie smaki herbat i kawy w wersji „ice”.
Kawa czy herbata? Zarówno jeden jak i drugi napój ma swoich zwolenników, a wybór zależy głównie od preferencji konsumenta. Obydwa mają swój specyficzny smak i pozytywne działanie na organizm.

Kawowe wybory Polaków

To, że kawa jest napojem, od którego chętnie rozpoczynamy dzień, potwierdzają badania. Instytut Kantar Millward Brown, w okresie styczeń – grudzień 2016 r. zapytał swoich respondentów o częstotliwość jej spożycia. W kategorii kawy naturalnej mielonej i ziarnistej najwięcej osób odpowiedziało, że pije ją raz dziennie albo częściej. Takich odpowiedzi udzieliło w sumie prawie 76,5% ankietowanych. Wśród najczęściej spożywanych marek znalazły się: Tchibo Family, Jacobs Kronung, Prima Finezja czy Lavazza. Często wskazywana była również MK Cafe Premium, Woseba, Gala, Jacobs Cronat Gold, Maxwell House, Astra oraz Tchibo Exclusive.

Częstotliwość picia kawy rozpuszczalnej jest już nieco inna niż mielonej i ziarnistej. Z badania Kantar Millward Brown wynika, że raz dziennie pije ją 30,9% badanych w okresie styczeń – grudzień 2016. Odpowiedź wskazującą na spożycie 2-3 razy dziennie udzieliło 22,2% respondentów. Częściej na kawę rozpuszczalną decyduje się 2,7% badanych. Pozostałe odpowiedzi wskazywały na spożycie kilka razy w tygodniu, raz albo rzadziej.

Biorąc pod uwagę najczęściej spożywane w tej kategorii marki, respondenci wymienili Nescafé Classic, Tchibo Family, Jacobs Cronat Gold, Jacobs Krönung, a także Jacobs Velvet, Maxwell House, Nescafé Gold i Nescafé Sensazione Creme.

Cappucino jest mniej popularne. Marką, która zdecydowanie jest wskazywana najczęściej, bo w tej kategorii wybrało ją niemal 54,8% ankietowanych, jest Mokate. 20-procentowe wyniki miały Nescafé i Jacobs.

Herbaciane preferencje

Wśród herbat na polskich stołach najczęściej pojawia się ta ekspresowa w torebkach i piramidkach. W badaniu Kantar Millward Brown spożywanie jej 2-3 razy dziennie zadeklarowało 45% respondentów. W tej kategorii najczęściej wybieraną marką jest Lipton. Równie popularne okazały się Saga i Minutka. Wysoko znalazły się też Tetley, Dilmah, Irving, Astra, Loyd Tea czy Teekanne.

Instytut zbadał też spożycie herbaty sypkiej. Najczęściej wybieraną marką w ubiegłym roku był Lipton Yellow Label. W dalszej kolejności wskazywane były też Dilmah, Saga i Tetley. Często wymieniane były Big Active, Loyd Tea, Irving, Astra i Golden Assam.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar Millward Brow, wielu Polaków decyduje się też na herbatę owocową. W tej kategorii najpopularniejsze są produkty pod marką Herbapol. Wiele osób wskazywało też na Sagę, Lipton i Vitax. Często pojawiały się również Minutka, Big Active, Dilmah, Malwa, Loyd Tea, BiFix i Tetley.

Dane ze sklepów

Mariusz Wijatkowski, właściciel warszawskiego sklepu Groszek, opowiada, że w jego placówce najlepszą rotacją odznaczają się kawy 3w1 i 2w1. Klienci sami pytają się o produkt i chętnie go wybierają. W marcu tego roku, wśród wszystkich produktów kawowych najwięcej sprzedało się właśnie Nescafe Classic 3w1. W czołówce znalazły się też inne produkty w saszetkach. Były to Nescafe 3w1 Strong, Nescafe 2w1 i Mokate 3w1. Pan Mariusz podkreśla, że marzec i październik to generalnie dwa najlepsze miesiące w handlu, ponieważ są to okresy, kiedy wszystkie dni są pracujące i nie wypada w ich trakcie żadne święto ani dzień wolny.

W Groszku wśród pozostałych kaw dobrze rotują 100- i 250-gramowe kawy mielone. Wśród nich najczęściej kupowaną marką jest Pedros. Klienci często sięgają też po Tchibo Family. Z kolei w kategorii kaw rozpuszczalnych najchętniej wybierane są Nescafe Classic, Jacobs Cronat Gold i Tchibo Family. Właściciel zaznacza, że zdecydowanie najwięcej rotuje słoiczków po 100 g. Wśród osób wybierających kawę zbożową, na paragonie najczęściej znajduje się Inka, a tych szukajacych cappuccino – Mokate.

Mariusz Wijatkowski opowiada, że wśród herbat klasycznych najczęściej wybierany jest Lipton i Minutka. Oprócz tego dobrze sprzedaje się Saga. Jednak klienci warszawskiego Groszka lubią też herbaty zielone, owocowe i ziołowe. Popularna jest m.in. Loyd Tea zielona z cytryną i zielona liściasta, a także Melisa Herbapol i BiFix Dzika Róża oraz Morwa Biała.

Mała przestrzeń nie zawsze pozwala detaliście zatowarować sklep w znaczną ilość wariantów kaw i herbat. Dlatego warto zdecydować się na mniejsze opakowania i marki, które najczęściej wybierane są przez stałych klientów.

Joanna Kowalska


tagi: kawa, herbata, sprzedaż, konsument,