Wywiady

Wywiad z Tomaszem Kandeferem oraz Anną Adaszewską

Poniedziałek, 22 maja 2017 Autor: Tomasz Pańczyk, HURT & DETAL Nr 05/135. Maj 2017
O kuchni włoskiej i wciąż rosnącej popularności zdrowej diety śródziemnomorskiej rozmawiamy z Tomaszem Kandeferem – Prezesem Zarządu oraz Anną Adaszewską – Marketing Managerem w firmie Italmex Warszawa.
Jesteście obecni na rynku produktów diety śródziemnomorskiej już od 25 lat. Jakie były początki funkcjonowania i rozwoju firmy?

Tomasz Kandefer (T.K.): Kuchnia śródziemnomorska jest jedną z niewielu, która na stałe zagościła w menu Polaków. Myślę, że przyczyniła się do tego również nasza firma, która od 25 lat dostarcza na polski rynek śródziemnomorskie specjały. Początki jednak nie były łatwe… Produktów, które teraz są hitami sprzedażowymi, 25 lat temu nikt nawet nie znał. Rozpoczynaliśmy więc od sprowadzania małych ilości. Wiem, że dzisiaj trudno sobie to wyobrazić, ale wtedy jedna paleta sprzedawała się miesiącami! Tylko my wiemy jak wiele pracy kosztowało nas zwiększenie rotacji. Jednak największym wyzwaniem było przekonanie kupców do postawienia naszych produktów na półkach sklepowych. Jednym z pierwszych partnerów było Makro. Bardzo ważne dla naszego rozwoju było również pojawienie się zagranicznych sieci handlowych. Dzięki wejściu do Polski graczy z Francji czy Niemiec, duże ilości naszych produktów trafiły na półki tych sieci. Jednak chciałbym wyraźnie podkreślić, że zawsze bardzo ważny był dla nas rynek tradycyjny. Z perspektywy tych 25 lat widzimy, że było to trafne założenie.

Po tych 25 latach można więc stwierdzić, że kuchnia śródziemnomorska to nie przejściowa moda, a stały trend kulinarny. Za co kochamy śródziemnomorskie przysmaki?

Anna Adaszewska (A.A.): Dieta śródziemnomorska i znana na całym świecie kuchnia włoska to swoisty klasyk w tej kategorii. To moda, która nie ma i nie może mieć granic czasowych. Dlaczego? Bo to bardzo zdrowa, zróżnicowana dieta, która nie opiera się (jak wiele innych diet) na rozwiązaniach eliminacyjnych. Podstawą diety śródziemnomorskiej są warzywa, zboża, owoce morza i wszechobecna oliwa z oliwek (lub inne oleje roślinne). Przygotowane z tych składników lekkostrawne, proste i smaczne potrawy to specjalność kuchni włoskiej. Nic dziwnego, że kuchnia ta jest znana i doceniana na całym świecie, a przez ostatnie dziesięciolecie zdobyła także serca Polaków. Jestem przekonana, że popularność diety śródziemnomorskiej i kuchni włoskiej w Polsce będzie z roku na rok coraz większa, między innymi dzięki takim firmom jak Italmex.

Jesteście importerem i dystrybutorem markowych produktów spożywczych z Włoch, Hiszpanii czy Grecji. Które z produktów z portfolio są najbardziej popularne wśród polskich konsumentów?

T.K.: Oferta Italmex w dużej mierze bazuje na sprawdzonych i uznanych produktach i markach, które wprowadziliśmy na polski rynek już wiele lat temu. Do tej kategorii możemy zaliczyć oliwy i oleje włoskich marek Costa d’Oro i Basso, hiszpańskie oliwki Jolca czy włoskie makarony Divella, które do Polski trafiły 20 lat temu. W naszej ofercie mamy też takie produkty, które mogą poszczycić się co najmniej 10-letnią tradycją goszczenia na polskich stołach. A są wśród nich włoskie octy balsamiczne z Modeny, austriacki olej z pestek dyni Fandler, włoskie pomidory suszone marki La Rossa, włoskie makarony Corticella i Baronia czy włoskie sole morskie. Niezmiernie ważnym dla nas produktem obecnym na polskim rynku już ponad 10 lat jest dalekowschodni olej z ryżu. W 2004 roku Italmex jako pierwszy sprowadził ten olej do Polski. Można powiedzieć, że zbudowaliśmy tę kategorię. Obecnie mamy w ofercie oleje z ryżu: Rizi, Suriny, Basso, MiRa i SoRiso. Równolegle do produktów i marek, które mają już w Polsce pewną tradycję i dużą grupę zadowolonych konsumentów, cały czas rozszerzamy ofertę o nowe, ciekawe produkty, które spełniają przyjętą przez Italmex formułę szeroko rozumianej diety śródziemnomorskiej. A zatem, mamy w naszej ofercie typowo włoskie paluszki Grissini i przekąski w stylu włoskim – Bruschette Maretti. Polacy lubią coś chrupać zarówno przed telewizorem czy komputerem, jak i podczas spotkań towarzyskich. W związku z tym, oferowane przez nas przekąski cieszą się dużym powodzeniem na rynku.

Wśród wymienionych firm i produktów wchodzących w skład oferty Italmex niezmiernie ciekawy wydaje się olej z ryżu...

A.A.: Tak, to olej o wielorakich zaletach zdrowotnych i użytkowych, o których staramy się informować polskiego konsumenta od ponad 10 lat. Olej z ryżu ma bardzo wysoką temperaturę dymienia (ok. 250°C) i niższe o około 20% wchłanianie przez smażone potrawy. Dzięki temu jest bardziej ekonomiczny w zużyciu a smażone czy pieczone dania są mniej kaloryczne. Dietetycy i lekarze zalecają spożywanie oleju z ryżu ze względu na wysoką zawartość antyoksydantów, takich jak witamina E i oryzanol. Oryzanol to substancja występująca w otrębach ryżowych, z których produkuje się ten olej. Jest on 10 razy mocniejszym antyoksydantem niż witamina E. W 2016 roku do naszej szerokiej oferty olejów z ryżu dołączył lider pod względem zawartości oryzanolu. To olej SoRiso, który zawiera 13 500 ppm tego składnika w 100 g oleju. O zaletach oleju SoRiso, oferowanego w sześciu ciekawych smakach możemy dowiedzieć się więcej na dedykowanym serwisie internetowym www.soriso.pl.

Olej z ryżu SoRiso rozszerzył ofertę Italmex rok temu. Czy przez miniony rok udało się nim zainteresować klientów?

T.K.: Wprowadzaniu nowych produktów na rynek zawsze towarzyszy pewna niewiadoma. W przypadku SoRiso ta niewiadoma była szczególnie duża, bo mieliśmy do czynienia nie z pojedynczym produktem ale z całą linią. SoRiso to linia smakowych olejów z ryżu. Te smaki to: limonka, chili, czosnek, imbir, przyprawy orientalne i naturalny. Sześć różnych smaków i sześć niewiadomych, które z tych smaków najbardziej przypadną Polakom do gustu i czy docenią super wysoką zawartość oryzanolu w olejach SoRiso. Obecnie możemy powiedzieć, że aspekt zdrowotny został bezapelacyjnie zauważony i oleje SoRiso z miesiąca na miesiąc sprzedają się w coraz większych ilościach. Co do smaków to wciąż nie ma zdecydowanych liderów ale na razie na czele jest czosnek i limonka. Oleje SoRiso dostępne są zarówno w ogólnopolskich sieciach handlowych (m.in. Auchan, Carrefour, Tesco, Netto, Intermarché, Stokrotka, Piotr i Paweł), jak i u dystrybutorów. W 2017 roku będziemy starali się nadal popularyzować ten niezmiernie interesujący produkt i zamierzamy wspierać sprzedaż tak, aby ostateczny konsument uznał olej SoRiso za jeden ze swoich ulubionych olejów.

A co robicie, aby przybliżyć konsumentowi oleje SoRiso?

A.A.: Poza dedykowanym serwisem internetowym www.soriso.pl i budowaniem społeczności skupionej wokół Facebooka staramy się dać konsumentowi możliwość spróbowania produktu bez konieczności kupowania. Chcemy, aby konsument mógł kupić tej olej w pełni świadomy jego zalet i swoich potrzeb. Do realizacji tego celu wyprodukowaliśmy mnóstwo próbek połączonych z mini ulotkami informacyjnymi. Są one rozdawane w marketach i podczas eventów, w których bierzemy udział. Ważnym narzędziem pomagającym zwrócić uwagę klienta na produkt są akcje promocyjne, które staramy się przeprowadzać możliwie często. Jestem przekonana, że konsument, który choć raz sięgnie po olej SoRiso będzie po niego sięgał częściej. To naprawdę bardzo dobry produkt.

Nowości pełnią istotną rolę w rozwoju Italmex. Czym będziecie się kierować przy wprowadzaniu nowych produktów?

T.K.: Tak jak już mówiliśmy oferta Italmex skierowana jest do osób lubiących dietę śródziemnomorską i kuchnię włoską. W ostatnich latach osoby te dołączyły do swoich zamiłowań dietetyczno-kulinarnych także aspekt zdrowotny. Zdrowy styl życia oparty na aktywności fizycznej i zdrowym odżywianiu staje się coraz bardziej popularny. Wydaje się, że ten trend będzie się rozwijał przez kolejne lata. Italmex już parę lat temu zauważył nowe, prozdrowotne tendencje w odżywianiu czy modelu życia Polaków i wprowadził do swojej oferty takie produkty jak: makarony bezglutenowe Sam Mills, oliwę niefiltrowaną o zwiększonej ilości antyoksydantów marki Costa d’Oro czy wspomniane już oleje z ryżu. Obecnie, wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rynku, chcielibyśmy stworzyć ciekawą ofertę produktów organicznych – BIO. Taki mamy plan na 2017 rok.

Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk, Redaktor Naczelny



tagi: Italmex Warszawa, Tomasz Kandefer, Anna Adaszewska,