Kategorie produktów

Rynek napojów energetycznych i izotonicznych

Piątek, 19 maja 2017 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 05/135. Maj 2017
Świadomość konsumentów napojów energetycznych i izotonicznych rośnie. W związku z tym trendy rynkowe dążą do innowacyjności, która często skupia się na aspektach zdrowotnych, ale i też pobudzających.
Napoje funkcjonalne, czyli m.in. energetyczne i izotoniczne to dynamicznie rozwijające się kategorie. Napędza je przede wszystkim moda na chociażby aktywność fizyczną. Rynek napojów energetycznych i izotonicznych w 2016 roku osiągnął wartość ponad 1,2 mld zł.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych

Kategoria napojów energetycznych i izotonicznych charakteryzuje się pewną sezonowością. Według Centrum Monitorowania Rynku, sprzedaż napojów energetyzujących w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w okresie od 2016 do marca 2017 największe wartości osiągała w miesiącach od grudnia do lutego. Z kolei te miesiące wypadły najsłabiej w sprzedaży izotoników. Napoje energetyzujące w marcu 2017 roku były obecne na ponad 82% transakcji z kategorią napojów energetycznych i izotoniczych, z kolei izotoniki – na 19% transakcji z tą kategorią.

Energetyki i izotoniki to napoje dostępne w większości sklepów małoformatowych. W marcu 2017 roku pierwsze z nich miało w ofercie 95% sklepów o pow. do 300 mkw., z kolei drugie z nich 79%. W takim rodzaju sklepów napoje energetyzujące i izotoniczne były reprezentowane średnio przez ok. 18 wariantów, z czego ok. 12 energetyków i 7 rodzajów izotoników.

Biorąc pod uwagę poszczególnych producentów, najwięcej udziałów w kategorii przypada firmie FoodCare. W ciągu ostatniego roku, jak i wcześniej udziały wartościowe w sprzedaży tej firmy zagwarantowały dużo większe zyski niż konkurencji. Na kolejnych miejscach znalazły się Red Bull oraz Grupa Maspex.

Biorąc pod uwagę poszczególne maki, głównymi rywalami na rynku są Red Bull oraz Black. W sierpniu ubiegłego roku, pierwsza z marek posiadała ponad 19% udziałów wartościowych w sprzedaży, z kolei Black ponad 16%. W ciągu roku udziały marek stale konkurowały ze sobą i już w marcu tego roku Red Bullowi i Blackowi przypadało po prawie 18% udziałów. Warto również zaznaczyć, że Tiger w kwietniu 2016 roku mocno zaznaczył swoją pozycję na rynku i został liderem w sprzedaży, podczas gdy Black oraz Tiger posiadały odpowiednio 14,7 oraz 16,2% udziałów, Tiger zyskał 16,5%. W zestawieniu top 10 marek znalazły się również: Oshee, Monster, N-Gine, 4Move, Burn, Powerade oraz Rockstar.

CMR podaje również 10 produktów, które w ciągu ostatniego roku sprzedawały się najlepiej w sklepach małoformatowych. W kategorii napojów energetycznych pierwsze miejsce zajmuje Black (FoodCare) w puszce o pojemności 250 ml. Na kolejnych miejscach znalazły się: Tiger, Red Bull oraz N-Gine w opakowaniach 250 ml. Kolejne miejsce zajął Monster w puszce 500 ml.

Wśród producentów napojów izotonicznych liderem pozostaje Oshee. Jego średnie udziały wartościowe w sprzedaży w sklepach małoformatowych w ciągu ostatniego roku wynosiły średnio ponad 64%. Na kolejnych miejscach z dużo niższymi wartościami znalazły się FoodCare, Coca-Cola, Kofola, Pepsi, Las Vegas Drink oraz Liner Polska. Marki najczęściej kupowane w sklepach do 300 mkw. to Oshee, 4Move, Powerade, Arctic. Najlepiej rotują napoje izotoniczne w pojemności 750 oraz 500 ml w butelkach PET.

Trendy na rynku energetyków i izotoników

Oczekiwania konsumentów z roku na rok rosną. Przyczynia się do tego świadomość potrzeb organizmu oraz zapotrzebowanie na dodatkowe wartości od produktów. Producenci energetyków i izotoników w 2017 roku stawiają na wzbogacanie produktów dodatkowymi właściwościami. Jak przyznaje Waldemar Zieliński, Dyrektor Sprzedaży XL Energy Drink, świadomość konsumentów napojów energetycznych jest coraz większa, oczekują oni nie tylko dobrego smaku i pobudzenia, ale przede wszystkim wysokiej jakości i dodatkowych korzyści. „W swoim portfolio posiadamy m.in. napoje wzbogacone witaminami, ekstraktami roślinnymi, aminokwasami i L-karnityną. Jednym z kryteriów wyboru jest smak napojów, a także cena. Klienci dokładnie czytają etykiety produktów i zwracają uwagę na ich skład. Ponadto, coraz szerzej propagowany zdrowy styl życia sprawił, że wzbogaciliśmy nasze napoje energetyczne o witaminy i minerały, co stanowi odpowiedź na panujące trendy i jest ukłonem w stronę wymagającego konsumenta” – wyjaśnia Waldemar Zieliński.

Dzięki temu kategoria napojów funkcjonalnych nie ogranicza grona odbiorców i jest polecana zarówno w przypadku aktywności fizycznej, jak i potrzeby pobudzenia. „Branża energetyków rozwija się również dzięki ich funkcjonalności. Na rynku możemy znaleźć m.in. energetyki dla kierowców – poprawiające koncentrację, dla sportowców – ze specjalnymi mikroelementami wspomagającymi mięśnie, czy energetyki dla osób intensywnie przyswajających wiedzę – które wspomagają koncentrację. Co roku na rynku pojawiają się kolejne produkty z segmentu smakowo/funkcjonalnych energetyków, które niezmiennie zyskują kolejnych zwolenników  – informuje Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej, Grupa Maspex.

Zdrowe, funkcjonalne i pobudzające – tak ma wyglądać oferta napojów energetycznych i izotonicznych na półkach sklepowych. A okres letni sprzyja poszukiwaniu przez konsumentów tego rodzaju napojów również schłodzonych. To dodatkowa usługa mogąca mieć wpływ na lepszą sprzedaż w okresie letnim!

Monika Kociubińska


tagi: napoje energetyczne, napoje izotoniczne, sprzedaż, konsument, rynek,