Reportaże

Bestsellery z bonety - Grycan – Lody od pokoleń

Piątek, 19 maja 2017 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 05/135. Maj 2017
Produkty, które rotują na bieżąco to czysty zysk dla detalisty. Zapewniając dostępność takiego asortymentu u siebie w sklepie może mieć pewność, że zniknie on z półek w oka mgnieniu – takie są właśnie Bestsellery Grycan.
A mowa o 10 produktach, które zyskały miano „najlepsze z najlepszych”. Są to lody tradycyjne Grycan 900/1 100 ml o smaku: waniliowym, czekoladowym, bakaliowym oraz tiramisu. W opakowaniach 500 ml najczęściej wybieranymi smakami są: czekoladowe, waniliowe, truskawkowe oraz bakaliowe. Z sorbetów liderami pozostają malinowy oraz mango.

Dlaczego akurat bestsellery?

Wśród producentów lodowych najczęściej promowanymi produktami są nowości. Grycan oprócz nowości promuje swoje najlepiej sprzedające się warianty. Wiele osób mogłoby się zastanawiać czy ma to jakiś sens. Otóż jak się okazuje Grycan dba nie tylko o sprzedaż i poszerzanie portfolio, dba również o klientów.

Jak informuje przedstawiciel handlowy Grycan, Robert Mazurek strategia ta polega na tym, że bestsellery – czyli lody najbardziej strategiczne dla firmy, a zarazem te, po które klient najczęściej sięga – powinny być jak najbliżej klienta. Bonety w sklepie Carrefour są stale nadzorowane przez pana Roberta i mogą być przykładem dla innych detalistów jak prawidłowo rozmieścić lody. „Smaki najbardziej rotujące są ułożone na wysokości wzroku. Klient jest wygodny i nie chce tracić czasu na poszukiwania  – chyba że zna już umiejscowienie danego wariantu i automatycznie po niego sięga. Dlatego umieszczenie bestsellerów na najlepszej wysokości dla klienta, czyli tam gdzie najczęściej sięga, ułatwia dokonywanie zakupów. Bestsellery staramy się eksponować w jak najlepszej lokalizacji w sklepie” – wyjaśnia pan Robert Mazurek.

Odpowiednie ułożenie wspomaga sprzedaż

Kluczem do sukcesu, by zdobyć przychylność klientów jest również odpowiedni sposób ułożenia. Przedstawiciel handlowy Grycan zaznacza, że chaos i mało widoczne produkty zniechęcają klientów do sięgania po nie.

„W większych chłodziarkach typu „szafa” na lody można przeznaczyć dwie części tak, by lody w opakowaniach 900/1 100 ml były ułożone w jednej kolumnie, a mniejsze 500 ml w drugiej obok. Takie ułożenie występuje w sklepie Carrefour w Warszawie. Patrząc na część bonety z lodami 500 ml zaczynamy od najwyższej półki – od lodów dla koneserów, poprzez jogurtowe, bestsellery, kończąc na sorbetach – na najniższym poziomie. Nasz planogram kieruje się przede wszystkim sprzedażą lodów. Smaki najlepiej rotujące muszą być w najbardziej widocznej dla klienta części bonety, w przypadku stojącej – na wysokości wzroku, w przypadku leżącej – w centralnej części” – informuje pan Robert.

Układając lody w bonetach „leżących” najlepiej jest zacząć od wariantów jogurtowych, które mają jaśniejsze opakowania, kolejny rząd przeznaczamy na lody dla koneserów, dalej tradycyjne lody litrowe, następnie pojemności 500 ml i na końcu sorbety. Dzięki temu zachowana jest spójna kolorystyka, a klient ma przejrzysty asortyment i ułatwiony wybór.

W opinii detalistki

Asortyment lodowy w sklepie M&L Delikatesy w Sulejówku zbudowany jest z kilku głównych marek. „Grycan to zdecydowanie jedna z najlepiej rotujących, w związku z tym jest licznie reprezentowana w bonecie lodowej. Lody pod tą marką, w odróżnieniu od innych, sprzedają się przez cały rok. Bez względu na porę, czy jest ciepło czy zimno. Sprzedaż pozostałych marek nieco spowalnia w sezonie zimowym. Po lody Grycan najczęściej sięgają osoby dorosłe, chociaż dzieci też nieraz namawiają rodziców na zakup właśnie tej marki.

Jeśli chodzi o asortyment firmy Grycan – Lody od pokoleń posiadamy wiele smaków w różnych pojemnościach: 125, 500, 900 oraz 1 100 ml. Przy czym najczęściej sięgają po opakowania 500 ml. Mamy bardzo dużo smaków w tej pojemności, są to m.in.: truskawkowe, owoce leśne, stracciatella, śmietankowe, waniliowe, malaga, pistacjowe, bakaliowe oraz chałwowe. Klienci mogą również wybierać spośród sorbetów: mango, z czarnych porzeczek, z wiśni, z cytryny czy z lodów jogurtowych: jogurtowe z truskawkami oraz jogurtowe z mango. W pojemności 900 ml w sklepie dostępne są lody o smaku tiramisu. W opakowaniach 1 100 ml posiadamy lody o smakach m.in.: bakaliowe, śmietankowe, pistacjowe, caffe latte, czekoladowe, stracciatella, owoce leśne czy truskawkowe. Jeśli chodzi o sorbety, to te od Grycana sprzedają się lepiej niż innych marek dostępnych w sklepie. Smak mango króluje. Z portfolio firmy Grycan zamawiany wszystkie smaki, jakie tylko są dla nas dostępne.

Bestsellery wskazane przez producenta to również najczęściej wybierane smaki u nas w sklepie. Dlatego muszą być dostępne na bieżąco – klienci tego od nas oczekują.

A czym kierują się przy wyborze lodów? Kusi ich przede wszystkim duży wybór smaków, mogą wybrać swój ulubiony, bądź próbować nowości. W przypadku firmy Grycan – Lody od pokoleń, znana marka i wysoka jakość to dodatkowe atuty przemawiające do klientów. Sama chętnie sięgam po lody tej marki” – informuje Maria Służewska.

Bestsellery to również cenna wskazówka dla detalisty, który nie może sobie pozwolić na dostępność wszystkich smaków. Mając bestsellery w bonecie może mieć pewność, że ten asortyment na pewno się sprzeda.

Monika Kociubińska


tagi: Grycan , Lody od pokoleń ,