Kategorie produktów

Smaki z zamrażarki

Czwartek, 16 lutego 2017 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 02/132. Luty 2017
Nie ma lepszej pory na sprzedaż mrożonych produktów niż chłodne miesiące roku. A klientów na taki asortyment nie brakuje, bo każdy konsument może w nim znaleźć coś dla siebie. Pełny, szybki obiad, albo tylko smaczny dodatek, które wystarczy jedynie podgrzać – producenci oferują w tej kategorii coraz więcej.
Mrożonki to szybki, zdrowy i stosunkowo tani sposób na pyszny posiłek. Wiele z dostępnych na rynku pozycji wystarczy podgrzać, by nadawały się wprost do spożycia, a taka metoda ich przechowywania zapewnia zachowanie nie tylko wyglądu i koloru potraw, ale też witamin i minerałów w nich występujących. Do tego pozwalają cieszyć się smakiem sezonowych owoców i warzyw w przystępnej cenie, bez konieczności przepłacania za świeże, które w zimowych miesiącach kosztują bardzo dużo.

Zdrowa metoda

Mrożenie jest jednym z najpopularniejszych sposobów na długoterminowe przechowywanie żywności. Nie wymagają przy tym użycia konserwantów, bo niska temperatura zabezpiecza przed zepsuciem się jedzenia. Do tego możemy być pewni, że produkt, mimo tego, że nie spożyjemy go na świeżo, zachowa sole mineralne, cukry proste czy kwasy organiczne. Nawet straty witamin są niewielkie. W przypadku witaminy C wynoszą zaledwie 10-20%. O wiele więcej traci się przez suszenie i marynowanie. Dla porównania: w dżemach, gdzie owoce muszą być przetworzone w wysokiej temperaturze zawartość tego składnika spada o 35%, a w przypadku syropów aż o 75%. Jednak, aby być pewnym, że mrożony produkt nam nie zaszkodzi po rozmrożeniu, nie możemy go ponownie wkładać do zamrażarki.

Najlepiej jest mrozić produkty świeże. Kiedy nie jest to możliwe najlepiej sprawdzi się uprzednie gotowanie w wodzie albo na parze. Na jakość mrożonek wpływa też ich szczelne opakowanie. Nie tylko pozwala w łatwy sposób przechowywać żywność, ale ją zabezpiecza. Ważne jest zachowanie odpowiedniej temperatury. W przypadku produktów głęboko mrożonych powinno być to co najmniej -18 stopni Celsjusza. Samo ich przetrzymywanie wymaga odpowiednich warunków, najlepiej, gdy są one trzymane w stałej temperaturze. Mimo, iż produkty przeznaczone do przechowywania w zamrażarkach w swoim założeniu mają zachować świeżość przez długi czas – to nie można ich przechowywać w nieskończoność. Jest zasada, że owoce i warzywa powinny być wykorzystane w ciągu 12 miesięcy. Jednak tylko pół roku powinny być mrożone mięso i ryby. Krótsze terminy z kolei dotyczą mięsa mielonego, chleba i kiełbasy. Powinno być to odpowiednio 4, 2 i 1 miesiąc.

Na opakowaniach swoich mrożonek producenci często zamieszczają informację o sugerowanym sposobie i czasie rozmrażania. Warzywa na przykład nie wymagają „odstania” przed ich obróbką, tylko z reguły mogą być od razu po wyjęciu z zamrażarki wrzucone do gotującej wody czy na patelnię. Podobnie jest w przypadku filetów czy paluszków rybnych. Rozmrażanie w temperaturze pokojowej przydaje się natomiast w przypadku owoców. Potrzebują one ok. 3 godzin poza zamrażarką, aby zatrzymały swoje właściwości i kolor.

Mrożonki na rynku

Sezonowość kategorii mrożonek zauważa się już w liczbie dostępnych średnio na sklep wariantów produktów z tego segmentu. Centrum Monitorowania Rynku podaje, że od czerwca do sierpnia w statystycznym sklepie spożywczym do 300 mkw. można było znaleźć w ubiegłym roku 17-18 pozycji. Z kolei od września do grudnia były to już 19-23 rodzaje mrożonek. Największe wahania widać w owocach i warzywach, których latem w zamrażarkach sklepowych jest dużo mniej niż jesienią i zimą.

Warzywa, owoce, zupy...

Wśród warzyw i owoców, w połączeniu z mrożonymi zupami, najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży w całym 2016 roku w małym formacie sklepów spożywczych miał Hortex. Jego udział procentowy oscylował na poziomie ponad 63%. Kilkuprocentowe wyniki mieli: Hortino, Iglotex, Nordis, Pinguin Foods, Agram, Unifreeze, Oerlemans i Ren. Biorąc pod uwagę marki, na prowadzeniu jest Hortex. Za nim uplasowało się Poltino, Proste Historie, Nordis, d’aucy, Wiosenny Przysmak, Agram, Unifreeze i Oerlemans.

Centrum Monitorowania Rynku ułożyło też listę produktów, które najwięcej zarobiły w ubiegłym roku. Zwycięzcą z najwyższymi udziałami wartościowymi była Włoszczyzna paski Hortex 450 g. Dalej znalazła się Zupa Grzybowa Hortex w torebce 450 g. Trzecie miejsce zajęła Zupa Kalafiorowa z Koperkiem Hortex 450 g.

Pizza z zamrażarki

Liczba wariantów pizzy dostępnych średnio na jedną placówkę handlową jest stosunkowo stała – według danych CMR. Wynosi ok. 4-5 rodzajów. W zestawieniu przygotowanym przez instytut, najwyższą sprzedażą w ciągu 12 minionych miesięcy odznacza się Dr. Oetker. Jego udziały w sklepach do 300 mkw. są znaczące i sięgają 87%. Swoje miejsce w tej kategorii mają jednak także Iglotex, Freiberger, Maxtop, Vitru czy Nordis. Wykaz najlepiej zarabiających marek, sporządzony na podstawie danych Centrum Monitorowania Rynku zdominowały brandy Dr. Oetkera. Pierwsza jest Guseppe, druga Rigga, a podium zamyka Ristorante. W dalszej kolejności znajdują się Iglotex, Freiberger oraz Iglotex Bistro.

Najlepiej zarabiającym produktem z oferty pizzy mrożonej okazała się być Guseppe Pizza z szynką i pieczarkami w pudełku 425 g – pokazują dane CMR. Drugie miejsce zajęła ta sama marka ze smakiem Cztery sery o wielkości 335 g. Trzecia była Guseppe Pizza Smaki Świata Turkish Style Kebab 420 g.

Frytki z domowego piekarnika

Mrożone frytki są częstym wyborem polskich konsumentów, ponieważ świetnie uzupełniają obiad i są szybkie w przygotowaniu. Również w tej kategorii Centrum Monitorowania Rynku sprawdziło ubiegłoroczną sprzedaż i liderów rynku. Na prowadzeniu było Aviko. Udziały tego producenta w 2016 r., po zsumowaniu danych z 12 miesięcy ze sklepów do 300 mkw. wyniosły niemal 60%. Dalej znaleźli się m.in. Iglotex, Farm Frutes, Mc Cain, Lutosa, Nordis czy Oerlemas. Najpopularniejsze były duże pojemności, torebki od 450 do 740 g. Marką liderującą na paragonach placówek handlowych małego formatu była Aviko. Później uplasowały się Proste Historie, a dalej – Mc Cain.

Obiady z zamrażarki

Mrożone dania mączne to m.in. pyzy, uszka czy pierogi. Produkty typowo polskie, a więc popularne wśród naszych rodzimych konsumentów. Na podstawie paragonów ze sklepów do 300 mkw.  CMR podaje, że najwięcej zarobiła firma Jawo z udziałami na poziomie prawie 25%. Za nią, z wynikiem nieco ponad 16% znalazł się Iglotex. Prawie 12% miał Nordis. W zestawieniu CMR swoje udziały zaznaczyli także Swiss Pol, An.Ka, Alexpol, Mateo, Chłodnia Białystok i Anita.

Uszka z mięsem w pudełku 500 g Swiss Pol otwierają zestawienie z produktami top, ułożone przez Centrum Monitorowania Rynku. Pyzy z mięsem od Nordis 450 g to miejsce drugie. Podium zamykają Proste Historie Uszka z Kapustą i Grzybami 300 g.

Posiłek na szybko

Pod hasłem – mrożone dania gotowe – może się kryć bardzo wiele. Centrum Monitorowania Rynku, analizując tę kategorię wyróżnia w niej m.in. posiłki warzywne rybne i mięsne. Liderem, jeśli chodzi o sprzedaż w małoformatowych sklepach do 300 mkw., są dwaj gracze – Frosta i Hortex. Udziały wartościowe obu firm w podsumowaniu ubiegłego roku sięgnęły po ponad 39%. Mniej znaczący, niemniej uczestniczący w sprzedaży byli Iglotex, Hortino, Abel, Ergis, Mateo, Nordis i Vici.

Rynek zdominowały marki czołowych producentów. Stawkę rozpoczynają więc Frosta i Hortex. Ofertę sklepów uzupełniały marki pozostałych firm. Swoje udziały miały zatem produkty pod logo Poltino, Abel, Proste Historie, Kuchnia Podlaska, Mateo, Iglotex i Nordis.

Dwaj najwięksi producenci z tego segmentu znacząco wpłynęli też na listę produktów z najwyższymi udziałami w sprzedaży. Faworytem w ubiegłym roku okazały się Złote Paluszki Rybne z fileta w pudełku 300 g. Warzywa na patelnię Hortex 450 g to kolejna pozycja, a Warzywa na patelnię z przyprawą włoską Hortex 450 g zajęły następne miejsce.

Wzrosty na rynku dań chłodzonych*

Instytut GfK podaje z kolei dane na temat rynku dań chłodzonych. Obejmuje on wszystkie dania gotowe, takie jak np. pizza, kotlety, hamburgery, flaki oraz produkty mączne i ziemniaczane, np. pierogi, naleśniki, krokiety, kopytka, przechowywane w sklepach w lodówkach, które zaraz po podgrzaniu są gotowe do spożycia. Analizowana kategoria obejmuje zarówno produkty pakowane fabrycznie, jak i kupowane na wagę.

Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, że rynek dań chłodzonych w Polsce jest wart rocznie 1 mld zł. Na podstawie analizy danych z 8 tys. polskich gospodarstw domowych zebranych wynika również, że odnotowuje on wyraźne wzrosty w porównaniu do ubiegłych lat. Porównując wspomnianą kwotę wydaną w ciągu 12 miesięcy, między sierpniem 2015 a sierpniem 2016, do poprzedniego analogicznego okresu, to jest ona wyższa o niemal 15%. Zwiększenie zainteresowania tym segmentem widać zarówno po liczbie nabywców jak też ilości kupowanych produktów w tej kategorii. W ciągu roku, na przełomie lat 2015-2016, 83% badanych polskich rodzin sięgnęło po produkty z tej kategorii.

GfK podaje, że polskie gospodarstwa domowe kupują gotowe dania chłodzone przeciętnie 11 razy w roku i średnio przeznaczają na ten cel 8,3 zł w jednej transakcji. W przeliczeniu na rok daje to 93 zł, co jest wzrostem o 12% w porównaniu do ubiegłych lat. Jednorazowo Polacy kupują ok. 0,7 l/kg produktu ze wspomnianego segmentu.

Najbardziej popularnym chłodzonym daniem gotowym, zgodnie z analizami GfK, są pierogi. Decyduje się na nie blisko połowa polskich gospodarstw, które udzieliły odpowiedzi instytutowi. Jest to równoznaczne ze wzrostem o ponad 53 % w porównaniu do przełomu lat 2014-2015. W porównaniu do ilości wszystkich produktów jakie trafiły do polskich gospodarstw w omawianej kategorii pierogi stanowiły niemal 30% zakupionego wolumenu. W dalszej kolejności konsumenci sięgali po: kotlety (6,4%), pizzę (5,9%), krokiety (5,4%) oraz pampuchy – kluski na parze (5,1%).

Najpopularniejszym, a tym samym  najważniejszym kanałem, w którym gospodarstwa zaopatrują się w kategorię gotowych dań chłodzonych – są dyskonty. Wartość zakupu tego segmentu w tych miejscach stanowi obecnie 44,6% ogólnej sumy uzyskiwanej na tej kategorii. W dalszej kolejności dystrybucja opiera się na handlu tradycyjnym. Tutaj wynosi ona 22,1% wartości zakupów. W dalszej kolejności są supermarkety (13,9 %) oraz hipermarkety (10,8%). Instytut GfK podkreśla, że wzrost zakupów produktów chłodzonych obserwowany jest we wszystkich kanałach dystrybucji.

Na sklepowej półce

Mrożonki są ważnym asortymentem w ofercie Delikatesów Centrum położonych przy ul. Kochanowskiego w Garbatce Letnisko. Oferta jest szeroka. W pojemnikach zamrażarek można tu znaleźć mieszanki warzywne, zupy, owoce, pyzy, kopytka, frytki, pizze, pierogi, kartacze, kluski śląskie i uszka.

„U nas najlepiej sprzedają się Warzywa na patelnię Hortex. Później są mieszanki: chińska, meksykańska i bukiet warzyw kwiatowy. Dobrze sprzedaje się też szpinak. Bardzo popularne są też frytki i pizze” – zaznacza Justyna Sosnowska, kierowniczka w Delikatesach Centrum w Garbatce Letnisko. Z warzyw, oprócz wspomnianego szpinaku klienci mogą kupić kalafior, brukselkę, brokuły, marchewkę mini i w kostce, groszek, marchewkę z groszkiem czy włoszczyznę w paskach. Kierowniczka placówki wyjaśnia, że mimo, iż Hortex jest najpopularniejszą marką, to w ofercie są też dostępne produkty innych producentów. Są to m.in. Iglotex, d’aucy, Agram i Jawo.

Pani Justyna opowiada, że owoce są rzadziej wybierane niż mrożone warzywa, jednak ich popularność wzrasta na święta. Zarówno Wielkanocne jak i Bożego Narodzenia, kiedy nie ma świeżych produktów. Wtedy też wybierane są klasyczne owoce – maliny i truskawki. Inna sytuacja jest w przypadku, gdy dany produkt jest w promocji – wtedy sprzedaje się bez względu na rodzaj.

Najlepszym okresem dla mrożonek jest zima. Kierowniczka Delikatesów z Garbatki podkreśla, że letni zastój jest spowodowany popularnością świeżych jarzyn i owoców. Natomiast zamrażarki zapełniają się lodami, które są dużo częstszym wyborem.

Nowości w kategorii mrożonek są chwytliwym towarem. „Najlepiej sprzedają się wtedy, gdy są mocno  wyeksponowane, a dodatkowo umieszczone w gazetce” – wyjaśnia pani Justyna.

W Garbatce mrożone produkty kupują zarówno młodsi jak i starsi klienci. Ci pierwsi jednak częściej sięgają po pizze czy frytki. Starsi częściej decydują się na pyzy, kopytka czy pierogi. Co więcej, ogólnie jest to często wybierana kategoria przez klientów po 60-tce.

„Cena ma mniejsze znaczenie w przypadku tego segmentu. Muszę jednak przyznać, że jeśli trwa promocja na warzywa na patelnię, to sprzedają się one bardzo dobrze” – podsumowuje pani Justyna.

Mrożonki w sprzedaży

Chłodna aura sprzyja też sprzedaży mrożonych produktów w Dobieszynie. Zamrażarka tutejszego sklepu Rob-Dob oferuje klientom wybór spośród produktów, m.in. Hortex, Iglotex, Javo, Agram, Aviko, Mc Cain i Dr. Oetker.

„Zdecydowanie najlepiej rotują frytki, one sprzedają się przez cały rok. Dopiero potem są pyzy i pierogi. Bardzo dobrze sprzedają się też warzywa na patelnię i mieszanki” – wymienia Bartosz Strzelczyk, syn właścicielki dobieszyńskiego sklepu. „Najbardziej rozpoznawalną i najchętniej wybieraną marką wśród naszych klientów jest Hortex. Wśród osób robiących u nas zakupy jest uznawana za najsmaczniejszą z dostępnych na rynku” – dodaje. Tłumaczy, że ceny w tej kategorii są dość zbliżone, więc klient woli zakupić produkt marki, do której jest przyzwyczajony, niż wziąć taką samą potrawę, ale od innego producenta.

W Rob-Dob okresy rotacji mrożonek zależą w dużej mierze od rodzaju potrawy. Zupy sprzedają się zimą. Natomiast warzywa na patelnię i mieszanki sprzedają się podobnie przez cały rok, szczególnie szpinak. Ogólnie jednak, w trakcie jesieni i zimy asortyment dań mrożonych się zwiększa. Oferta mrożonych owoców jest znikoma, ponieważ tutejsi mieszkańcy bardzo często mrożą te, które sami wyhodują we własnych ogródkach, a zapasy starczają im do kolejnego sezonu.

Nie ma tu przy tym znaczenia wiek, ponieważ produkty z zamrażarki kupują wszyscy. Bardzo często jest tak, że jeśli komuś smakuje dany produkt to będzie go stale kupować. Ale konsumenci nie boją się sięgać po nowości. Dodatkowym atutem jest tu wygoda przygotowania i chęć spróbowania nowych smaków może być od razu zaspokojona. Pan Bartosz opowiada, że do jednorazowego zakupu nowego produktu jest skłonna bardzo duża część klientów. Jednak, gdy okaże się mniej smaczny od kupowanych dotychczas – klient na ponowny zakup się nie zdecyduje.

Mrożonki są bardzo popularną ofertą jesienią i zimą, ale też wyśmienitym sposobem na przyciągnięcie do sklepu zabieganego klienta, który potrzebuje pomysłu na szybki, łatwy i smaczny obiad. Kompleksowa oferta i różnorodność mogą znacznie poprawić rotację produktów z tego segmentu.

Joanna Kowalska

tagi: mrożonki , produkty , sprzedaż , konsument ,