Producenci tradycyjnych mrożonych wyrobów mącznych coraz częściej stawiają na niestandardowe smaki. Przyczyną jest nasze rosnące zamiłowanie do kuchni świata - zauważają przedstawiciele rynku.
Metamorfoza smakowa pierogów
Pierogi z kapustą i grzybami, mięsem czy ruskie to najchętniej kupowane mrożone wyroby mączne w Polsce. Wybiera je aż 83 proc. konsumentów - wynika z analiz Gkf Poland. Produkt, który przez lata uchodził za tradycyjny, teraz jednak przechodzi metamorfozę.
Coraz częściej firmy specjalizujące się w produkcji mrożonych pierogów, decydują się wprowadzać na rynek nowe smaki. Powodem jest rosnąca popularność kuchni świata, a także nasze zmieniające się gusta, zwłaszcza młodszej grupy konsumentów.
- Nie jesteśmy już zamknięci w tradycyjnych smakach, stajemy się liberalni kulinarnie. Coraz częściej jemy w restauracjach, pierogarniach, podróżujemy i sami gotujemy. Ta kulinarna edukacja wpływa także na nasze oczekiwania odnośnie gotowych produktów. Chcemy dziś produktów lepszych jakościowo, ale także zaskakujących smakiem, modnych - mówi Grzegorz Mordalski, właściciel firmy "Anita", która jest jednym z liderów w produkcji mrożonych pierogów i pyz w Polsce.
Firmy produkujące gotowe dania mrożone stoją więc przed wyzwaniem sprostania tym wymaganiom. W sklepowych lodówkach coraz częściej można znaleźć tradycyjne potrawy w nowych odsłonach smakowych. Pojawiają się one zarówno sezonowo (najczęściej jako dania słodkie z owocami), jak również w postaci stałych linii produktowych.
- Do tradycyjnych pierogów podchodzimy dziś odważniej, niż jeszcze 5 lat temu, ale także konsument jest inny, ma inne oczekiwania. Większa otwartość smakowa Polaków daje nam dziś możliwość znacznie większego różnicowania produktu i tworzenia nowych smaków, zaadoptowanych chociażby z popularnych kuchni świata - mówi Mordalski.
Nowe smaki w Tesco
Przykładem takich działań jest jeden z produktów Tesco. Latem sieć wprowadziła do sprzedaży aż 3 nowe smaki tradycyjnych pierogów, które zamiast kapustą, grzybami czy mięsem, wypełniono farszem w stylu śródziemnomorskim, meksykańskim i greckim. Producentem mrożonego dania jest właśnie "Anita".
- Rynek staje się coraz chłonniejszy na innowacje w obrębie tradycyjnych dań. Jest popyt zarówno na pierogi z kapustą i grzybami, mięsem czy ruskie, jak również na nowe smaki, dotąd mało kojarzone z tradycyjnym polskim daniem. Te ostatnie wybierają przede wszystkim młodsi konsumenci. To właśnie z myślą o nich szuka się nowych smaków - mówi Mordalski.
Zdaniem ekspertów, nowe produkty mają szansę przełamania sceptycyzmu wielu konsumentów dotyczącego produktów mrożonych. - Rynek produktów mrożonych, zwłaszcza wyrobów mącznych, czyli pierogów i pyz ma wciąż wiele do nadrobienia. Przez lata skupiał się on bowiem na produkcie tradycyjnym i podnoszeniu jego jakości. Teraz otwiera się na innowacje smakowe, która mają szansę być bodźcem dla rynku, ale także zachętą dla konsumentów, zwłaszcza dla grupy poszukującej alternatywy dla tradycyjnych dań mrożonych - zauważa.