Kategorie produktów

Jaki kolor ma Twój ulubiony smak?

Środa, 10 sierpnia 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 08/126. Sierpień 2016
W miesiącach letnich dużą popularnością cieszą się lekkie, smakowe alkohole. Lato stoi pod znakiem kolorowych drinków, wódek i piw smakowych, radlerów, cydrów oraz win. Coraz częściej klienci sięgają po wina musujące, które odnotowują wzrost sprzedaży na całym świecie.
Najczęściej w ofercie sklepów z kategorii alkoholi znajduje się piwo, w maju 2016 roku było dostępne w 90% sklepów małoformatowych, również wódki smakowe to kategoria występująca w większości tej kategorii sklepów (80%). W 75% z nich było dostępne wino stołowe, wino musujące i szampan w 66%, wino wermut 55%, a wino deserowe w 48% sklepów małoformatowych (dane: CMR).

Wódki smakowe

Według danych Centrum Monitorowania Rynku w osiedlowych sklepach spożywczych w maju 2016 r. były przeważnie dostępne 43 warianty wódek smakowych. W tej kategorii najwyższe udziały wartościowe posiadają producenci Stock oraz CEDC. W dalszej kolejności zestawienia znaleźli się tacy producenci jak: Sobieski, Dębowa Polska, Brown-Forman, Wyborowa, Pernod Ricard, Polmos Bielsko Biała, United Beverages i MV Poland. Najchętniej kupowane warianty wódek w tym segmencie to Cytrynówka Lubelska 100 i 200 ml, Żołądkowa Gorzka z Miętą 100 i 200 ml, Wiśniówka Lubelska 100 ml, Soplica Wiśniowa 500 ml oraz Soplica Orzech Laskowy 200 ml (dane za okres 05.2015-05.2016 r).

W okresie od stycznia do maja 2016 roku liczba paragonów, na których znalazły się wódki smakowe była wyższa o 12,73% w porównaniu do tego samego okresu w roku 2015.

Iwona Zapał, właścicielka sklepu Aga potwierdza popularność wódek smakowych w okresie letnim. „Z trunków kolorowych najlepiej rotują w moim sklepie marki takie jak Soplica, Saska oraz Krupnik. Dużą rotacją odznacza się również marka Sobieski, mamy bardzo dobre ceny, a o dostępność pomaga nam dbać przedstawiciel handlowy. Bardzo dużą popularnością cieszą się butelki o pojemności 0,5 l. Również ostatnio na popularności zyskały smakowe warianty Absolwenta, które klienci kupują chętniej niż wódki czyste” – opowiada właścicielka sklepu w Kwiecewie. Ze smaków w sklepie AGA dominuje wiśnia, żurawina i mandarynka. Absolwent bardzo dobrze rotuje w pojemności 100 ml.

Klienci sklepu wielobranżowego abc w Tczewie latem również chętniej sięgają po wódkę smakową, z mniejszą zawartością alkoholu. „Cytryna i grejpfrut to ulubione smaki moich klientów. W tym sezonie na prowadzenie wybił się Absolwent. Marka została rozszerzona o bardzo dużo smaków a klienci lubią próbować nowości w tej kategorii. Uważam, że na tę porę roku był to strzał w dziesiątkę. A najczęściej kupowane są małe pojemności 100 i 200 ml. Oprócz tego wiele smaków oferują marki Lubelska oraz Soplica, które również bardzo chętnie są kupowana przez klientów” – informuje właścicielka sklepu.

Cydry

Kolejną obiecującą kategorią są cydry, które z roku na rok zwiększają swoją sprzedaż oraz rośnie liczba producentów oferujących ten orzeźwiający trunek. Jak szacują eksperci konsumpcja cydru w tym roku może wzrosnąć nawet do 15 mln litrów podczas gdy w roku 2014 było to około 9-10 mln litrów. Według Centrum Monitorowania Rynku średnia liczba wariantów na sklep małoformatowy w maju 2016 roku wynosiła 2,69. Do producentów osiągających największe udziały wartościowe w sprzedaży należą: Ambra, Grupa Żywiec, Jantoń oraz Kompania Piwowarska.

Wśród popularnych już na rynku cydrów takich jak: Cydr Lubelski, Strongbow, Dobroński Cydr czy Gree Mill Cider na uwagę zasługują nowe warianty. Marka Warka Cider w tym sezonie letnim została zastąpiona nową marką jaką jest Dobry Cydr. Producent oferuje 3 smaki cydrów w dwóch pojemnościach. Nowa marka według oczekiwań producenta w niedługim czasie dołączy do liderów tej kategorii.

Cydr to kategoria coraz częściej kupowana również w sklepie pani Iwony Zapał. Jak przyznaje detalistka ten rodzaj alkoholu szczególnie zyskuje na popularności w ciepłe dni. „Jest lekki i orzeźwiający, kupują go zwłaszcza kobiety, jednak wśród męskiej płci również nie brakuje zwolenników tego trunku” – wyjaśnia pani Iwona.

Wina

W maju wśród kategorii win najczęściej w sklepach występowały wina stołowe oraz wina musujące i szampany. Z pierwszych z nich w maju 2016 roku można było znaleźć ok. 17 wariantów na sklep małoformatowy natomiast wina musujące i szampany były reprezentowane przez ok. 4 warianty. Do czołowych producentów w kategorii win należą: CEDC, Ambra, Bartex, Jantoń, Bacardi Martini, Vinex, Henkell & Co. Na tym rynku klienci najchętniej nabywali produkty marek: Carlo Rossi, Fresco, Martini, Mogen David, Kadarka Prestige, Cin&Cin, Cote, Kadarka, El Sol i Jacob’s Creek – warianty te osiągały najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży w ciągu ostatniego roku (05.2015-05.2016). Z win musujących klienci najchętniej sięgają po: Dorato, Sowietskoje Igristoje, Martini oraz Cin&Cin.

W okresie od stycznia do maja 2016 roku liczba paragonów, na których znalazło się wino stołowe była wyższa o 15,42% w porównaniu do tego samego okresu w roku 2015 (styczeń–maj 2015). Natomiast kategoria wino musujące i szampan zwiększyła swoją ilość na paragonach o 10,05%.

W sklepie pani Sylwii alkohole najlepiej sprzedają się pod koniec roku, ale latem szczególnie wyróżniają się kategorie takie jak piwo, wódki smakowe oraz wina. „W kategorii wina i wermuty bardzo dobrze rotują marki takie jak: Kadarka, Totino oraz Carlo Rossi. Wybory klientów są podyktowane portfelem jakim dysponują. Latem coraz częściej klienci sięgają również po wina musujące. Prosecco to najczęściej wybierany trunek w tej kategorii” – wyjaśnia pani Sylwia.

Piwa smakowe i radlery

Latem w kategorii piw szczególnie rośnie popularność wariantów smakowych oraz radlerów. Podobnie jak w roku ubiegłym eksperci przewidują wzrost wartości tej kategorii na rynku piwnym w sezonie letnim 2016 r. W roku 2015 piwa smakowe oraz radlery wzrosły o 17%.

Piwa smakowe w swojej ofercie mają m.in. marki takie jak: Somersby, Karmi, Amber, Łomża, Redd’s, Desperados czy Lech. Tyskie, Warka, Łomża, Perła oraz Okocim to marki oferujące radlery w wielu smakach, m. in. cytryny, limonki, czarnej porzeczki, jabłkowym czy grejprutowym.

Piwo w tczewskim sklepie sprzedaje się bardzo dobrze – zwłaszcza latem. „U nas numerem jeden jest Specjal, ale mamy wiele innych marek, po które klienci chętnie sięgają. I większość z nich musimy oferować klientom prosto z lodówki. Żubr, Warka, Tyskie, Harnaś, Carlsberg rotują na bieżąco, oprócz tego dużą popularnością latem cieszą się piwa smakowe i radlery pod markami: Redd’s, Desperados, Somersby, Warka Radler, Tyskie Radler oraz Okocim Radler” – mówi pani Sylwia.

Lato w pełni, a klienci poszukują kolorowych alkoholi, które są idealne na ciepłe dni. Zarówno małe pojemności jak i te większe robią furorę. Warto postawić również na rozchwytywane w tym okresie nowości.

Monika Kociubińska


tagi: napoje , alkohole , konsument , producenci ,