Kategorie produktów

Świat konfitur

Środa, 11 maja 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 05/123. Maj 2016
Moda na domowe przetwory wciąż trwa. Truskawki, wiśnie, morele, maliny, śliwki i inne owoce, a do tego cukier żelujący to prosty sposób na pyszne domowe konfitury, które pozwolą zatrzymać smaki lata na dłużej.
Sezon na przetwory zaczyna się jak tylko pojawiają się warzywa i owoce. Trwa więc praktycznie od czerwca do października. Okazuje się, że przetwory domowe są robione już w prawie co drugim gospodarstwie domowym. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Provident Polska1, ok. 45% mieszkańców dużych miast i 60% mieszkańców wsi przygotowuje przetwory na zimę. Wykonanie samodzielnie konfitur to przede wszystkim możliwość oszczędności i zdrowego odżywiania.

Przetwory w polskich domach

Wykonywanie konfitur w domu tak naprawdę nie wymaga wielkiego wysiłku jeśli mamy już owoce oraz odpowiednio dobrany cukier żelujący. Badania Provident wskazują na pochodzenie surowców do wykonywania przetworów domowych. Wynika, że większy odsetek osób robiących przetwory z terenów wiejskich wiąże się przede wszystkim z większą dostępnością do surowców. 60% owoców i warzyw pochodzi z własnej działki, pola czy sadu. 30% osób robiących przetwory na zimę surowce dostaje od rodziny i znajomych.

Natomiast ci, którzy przetworów nie robią, wskazują, że główną przyczyną jest brak czasu i możliwość znalezienia tańszych odpowiedników w sklepie. 48% osób nie wykonuje przetworów z braku czasu, 36% wymienia brak umiejętności, natomiast 16% brak miejsca na przechowywanie.

Na motyw oszczędności wskazuje co piąty badany, natomiast zdania są podzielone. 42% osób twierdzi, że jest to nieopłacalne. Również więcej gospodarstw domowych o lepszym statusie ekonomicznym skłania się do robienia przetworów, niż osoby, które uważają, że w sklepie są tańsze zamienniki.

Niemniej jednak dzięki dostępnym produktom żelującym wykonanie własnych konfitur w domu nie jest takie trudne. Wystarczy odpowiednia ilość owoców i cukier żelujący bądź fix. I gotowe!

Cukry i fiksy żelujące na półkach sklepowych

Cukry żelujące i wszelkiego rodzaju fiksy ułatwiające przygotowanie domowych przetworów sprzedają się właściwie tylko przez kilka letnich miesięcy. Początek, a jednocześnie szczyt sprzedaży tego typu produktów przypada na czerwiec, kiedy zaczynają dojrzewać truskawki. Klienci często kupują środki żelujące również w kolejnych miesiącach (aż do października), kiedy w sprzedaży pojawiają się inne owoce sezonowe.

Jak informuje Elżbieta Szarejko z Centrum Monitorowania Rynku, latem większość sklepów małoformatowych do 300 mkw. ma w ofercie przynajmniej jeden wariant cukru lub fiksu żelującego (w lipcu 2015 r. można je było kupić w 65% wszystkich takich placówek), ale zimą i wczesną wiosną ta kategoria pojawia się na półkach bardzo rzadko (w marcu 2016 r. była dostępna tylko w 5% sklepów). Wybór mieszanek żelujących do przetworów owocowych w sklepach małoformatowych nie jest zbyt szeroki – nawet w szczycie sezonu na półce można znaleźć średnio tylko 2 warianty takich produktów.

„Klienci sklepów małoformatowych najczęściej kupują od razu większą ilość środków żelujących. W okresie od maja do września 2015 r. tylko na 35% paragonów, na których pojawiała się ta kategoria, można było znaleźć jedno opakowanie cukru lub fiksu żelującego. Prawie co drugi klient sięgał od razu po 2 lub 3 takie produkty, a około 16% kupujących wkładało do koszyka co najmniej 4 opakowania. Jednorazowy wydatek na cukry i fiksy żelujące w sklepach małoformatowych wynosi średnio 7-8 zł” – wyjaśnia Elżbieta Szarejko.

Do koszyków klientów najczęściej trafiają różnego rodzaju fiksy żelujące w małych opakowaniach, które dodaje się do owoców i cukru. Znacznie mniejszą popularnością cieszą się gotowe cukry żelujące – w sklepach małoformatowych tylko co piąty kupowany produkt z tej kategorii to mieszanka cukru i środka żelującego.

Około 60% udziałów w wartości sprzedaży cukrów i fiksów żelujących w sklepach osiedlowych ma firma Dr. Oetker. Inni producenci to Bakalland z marką Delecta, Pfeifer & Langen z marką Diamant, Cykoria, FoodCare z marką Gellwe.

Moda na robienie własnych konfitur w domu trwa i kusi coraz więcej osób. Bo przecież nie ma to jak wspomnienie upalnego i pięknego lata w zimowe dni.

Monika Kociubińska


tagi: konfitury , przetwory , rynek , konsument ,