Raporty

Musi być słodko!

Czwartek, 15 października 2015 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 10/116. Październik 2015
Zbliżające się święta to jeden z najlepszych sezonów w roku dla producentów słodyczy. Oferta premium, eleganckie opakowanie, świąteczne owijki i tradycyjne smaki – tego będą poszukiwać klienci.
Czwarty kwartał jest dla branży słodyczowej najlepszym w roku. Należy jednak pamiętać, że polski rynek jest bardzo konkurencyjny. Mamy na nim zarówno światowych producentów, obecnych tutaj nie tylko z produktami, ale i z fabrykami, a także małe i średnie firmy, które również dobrze sobie radzą. Dlatego też półki ze słodkościami są jednym z najbardziej różnorodnych w sklepie. Warto zadbać o szeroką ofertę świąteczną.

Polski rynek słodyczy

Rynek słodyczy w Polsce wart jest obecnie ok. 13 mld zł. Jak przyznaje Marek Przeździak, Prezes Zarządu Polbisco – w najbliższych latach należy spodziewać się systematycznych, ale stosunkowo niewielkich przyrostów wartości sprzedaży. Wg prognozy Euromonitora szacuje się, że w roku 2018 wartość rynku zwiększy się o ok. 9% i osiągnie ok. 14 mld zł.

Polski konsument lubi i chętnie, na miarę swoich potrzeb i możliwości kupuje słodycze – co potwierdzają badania. Wynika z nich, że sięga po nie 91% Polaków, co napawa optymizmem odnośnie perspektyw dla tego sektora spożywczego. Zwłaszcza, że konsumpcja w Polsce nadal jest niemal 3-krotnie niższa niż w krajach Europy Zachodniej.

50% całkowitej wartości sprzedaży przypada na wyroby czekoladowe i to właśnie one w okresie świątecznym są najchętniej wybieraną przez konsumentów kategorią słodyczy.

Oprócz typowo świątecznej oferty, największą popularnością wśród polskich konsumentów cieszą się czekolady mleczne, nadziewane oraz praliny. Widać jednak znaczny wzrost zainteresowania czekoladą gorzką (ciemną) o wysokiej zawartości kakao, co spowodowane jest coraz większą świadomością konsumentów na temat jej walorów zdrowotnych. W ostatnich latach wiele uznanych ośrodków naukowych potwierdziło dobroczynny wpływ czekolady na zdrowie. Zawiera ona ważne dla zdrowia mikroelementy, jak potas, magnez, wapń, fosfor, żelazo, cynk i miedź oraz witaminy z grupy B. Lekarze jednak najczęściej zwracają uwagę na zbawienny dla naszego zdrowia wpływ flawonoidów, naturalnych roślinnych przeciwutleniaczy z rodziny polifenoli, których najbogatszym źródłem jest właśnie czekolada, w szczególności ta z wysoką zawartością masy kakaowej. Wyżej wymienione składniki zawarte w czekoladzie mają działanie antynowotworowe, usprawniają pracę naczyń krwionośnych, opóźniają zmiany miażdżycowe, zapobiegając chorobie niedokrwiennej serca. Zbadano, że już kilka kostek czekolady dziennie sprawia, że płytki krwi wykazują mniejszą tendencję do zlepiania się, co zapobiega zakrzepom. Dlatego też zachęcam, aby po czekoladę i wyroby czekoladowe sięgać nie tylko „od święta”, ale przez cały rok.

„W okresie świątecznym dużym zainteresowaniem konsumentów cieszą się też wyroby ciastkarskie, zwłaszcza pierniki i ciastka z dodatkiem przypraw korzennych czy czekolady, a także słodycze nieczekoladowe wzbogacone w witaminy i składniki mineralne z dodatkiem soków owocowych.
Na sklepowej półce, nie tylko w okresie świątecznym nie powinno zabraknąć żadnej kategorii słodyczy” – dodaje Marek Przeździak.

Jak kupuje Polak?

Polski konsument wydaje na słodycze średnio 81 zł miesięcznie, dla gospodarstwa domowego jest to przeciętnie 116 zł na miesiąc – wynika z badania KPMG „Rynek słodyczy w Polsce. Edycja 2014". Badanie pokazało, że słodycze kupuje w Polsce 91% konsumentów, a co dziesiąty Polak (11% respondentów) je słodycze nawet kilka razy dziennie.

Przy wyborze słodyczy Polacy zwracają uwagę przede wszystkim na jakość i smak – 78% osób objętych badaniem deklarowało, że ten czynnik jest dla nich bardzo ważny, natomiast 20% uważało go za raczej ważne. Istotną rolę odgrywa także cena (bardzo ważna dla 41% badanych, raczej ważna dla 42%), naturalność składników (50% osób stwierdziło, że jest to bardzo ważne, a 27% – ważne).

Na kraj pochodzenia zwraca uwagę 68% badanych (dla takiego odsetka osób był to czynnik ważny lub bardzo ważny), przy czym preferowane są produkty krajowe. Jak zwracają uwagę autorzy raportu, konsumenci do produktów krajowych mogą zaliczać także tradycyjne polskie marki, należące obecnie do zagranicznych koncernów – tak wyglądają codzienne zakupy.

Słodkie prezenty

Zwyczajowo na święta oraz inne okazje (Dzień Matki, Dzień Ojca, Walentynki) nabywamy prezenty, by sprawić swoim bliskim przyjemność. Najczęściej konsumenci decydują się wówczas na podarowanie słodyczy – pralin, bombonierek lub czekolad.

Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku, w tym roku (styczeń – sierpień 2015) praliny i czekolady wygenerowały 1% wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Dla tych kategorii szczyty sprzedaży przypadają właśnie na tygodnie z najczęściej celebrowanymi okazjami: Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Ojca, Mikołajki i tydzień przed świętami Bożego Narodzenia. Porównując tygodnie z występującymi okazjami i bez nich – zauważalna jest różnica w szerokości asortymentu pralin i czekolad. W tygodniach zwyczajnych na półce występuje ok. 15-16 wariantów tych słodyczy, natomiast w tygodniach świątecznych średnia liczba dostępnych wariantów rośnie powyżej 20 produktów. Jak przyznaje Sylwia Neska, z CMR – przekłada się to również na wzrost sprzedaży – w grudniu 2014 kupiono o ok. 1/3 więcej opakowań czekolad i pralin niż w listopadzie 2014. Konsumenci w okresie świąt Bożego Narodzenia wydają też więcej na praliny i czekolady – średnia wartość transakcji z tymi słodyczami wzrasta o ok. 30% w grudniu (w porównaniu z miesiącem poprzednim).

W rankingu rotacji dla pralin i czekolad w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia (15-21.12.2014) najwyższe miejsca zajmowały praliny: Wedel Ptasie Mleczko waniliowe 380 g, czekoladki Merci 250 g, Ferrero Raffaello 150 g, Ferrero Rocher 200 g oraz czekolady: Alpen Gold Nussbeisser 100 g i Wedel Czekolada Gorzka 100 g” – dodaje Sylwia Neska.

Coraz zamożniejsi klienci

Wraz z podnoszeniem się standardu życia i dochodów, rośnie zainteresowanie segmentem premium, przede wszystkim pralin i czekolad o wyszukanym smaku, stworzonych z najwyższej jakości składników.

Rośnie również oferta nowych produktów, ponieważ tego właśnie oczekują konsumenci. Są oni też coraz bardziej otwarci na nowe smaki oraz niespotykane do tej pory połączenia składników. Kolejnym bardzo ważnym trendem, który w Polsce jest jeszcze nieco mniej widoczny niż w Europie Zachodniej i USA, jest dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie. Coraz więcej Polaków deklaruje chęć prowadzenia zdrowego trybu życia, dlatego też wzrasta w Polsce popularność ciemnej czekolady. Producenci, w ślad za oczekiwaniami konsumentów, produkują tzw. zdrowe słodycze, na przykład z dodatkami ziaren zbóż.

Każda okazja jest wyjątkowa

Słodkości to przyjemność, często nagroda, którą przyznajemy sami sobie, na przykład na koniec trudnego dnia lub gdy uda nam się osiągnąć zamierzony cel. Okazją do zakupu słodyczy są także imieniny, urodziny oraz powszechnie znane święta – te mniejsze i te większe.

Święta Bożego Narodzenia to dla wielu Polaków jedna z ważniejszych okazji kiedy słodkości dajemy w prezencie, wieszamy na choince czy spożywamy w gronie rodzinnym. Pozwalamy sobie na więcej, nie przejmujemy się dietą, odchudzaniem. Mamy luz i korzystamy z niego głównie w formie jedzenia. Niczego sobie nie odmawiamy. W okresie przedświątecznym wybierając słodycze klienci na pierwszym miejscu stawiają znaną markę, jakość i eleganckie opakowanie.

Słodycze wpisały się w tradycję świąt Bożego Narodzenia. Mają swoje stałe miejsce na świątecznym stole, pod choinką, a także na choince. Warto o tym pamiętać, uzupełniając słodką ofertę sklepową.

Monika Dawiec

tagi: musi być słodko , raport , słodycze , Święta Bożego Narodzenia , Wedel , Ferrero ,