Kategorie produktów

Przerwy w dostawie prądu? Należy się rekompensata

Piątek, 18 września 2015 HURT & DETAL Nr 09/115. Wrzesień 2015
Upały, wichury, ulewy, awarie – jest wiele przyczyn przerw w dostawie prądu. Niestety negatywne skutki takich wydarzeń odbijają się na odbiorcach. Przepisy dają jednak szansę na rekompensatę za straty, które powstaną w wyniku braku napięcia w gniazdkach.
Za przerwy w dostawie prądu przysługuje bonifikata od przedsiębiorstwa energetycznego. Możliwe jest także odszkodowanie. Aby otrzymać zwrot pieniędzy należy jednak spełnić kilka warunków.

Bonifikata

Bonifikata to forma rekompensaty, którą można otrzymać w razie ponadprogramowych przerw w dostawie prądu. Co ważne, można ją dostać niezależnie od przyczyn awarii, nawet w przypadku zaistnienia siły wyższej. Chodzi tu o przypadki, gdy przedsiębiorstwo energetyczne nie miało wpływu na awarię.

Ile mogą trwać przerwy?

Przepisy przewidują maksymalne jednorazowe i roczne możliwe przerwy. Dają one przedsiębiorstwom możliwość wyłączania prądu w razie konieczności, np. rozbudowy sieci, a także dają czas na naprawę łącza w sytuacji awarii, bez ewentualnych roszczeń ze strony klientów.
Jednorazowa przerwa może trwać:
  • do 16 godz. w przypadku przerwy planowanej (np. w trakcie modernizacji sieci),
  • do 24 godz. w przypadku przerwy nieplanowanej (np. w trakcie awarii).
W ciągu roku:    
  • Nie więcej niż 35 godz. przy przerwach planowanych,
  • Nie więcej niż 48 godz. przy przerwach nieplanowanych.
Bonifikata należy się więc wyłącznie za przerwy w dostawie wykraczające poza wskazane limity.

Co zrobić, aby dostać bonifikatę?

Klient, niezależnie od tego czy jest osobą prywatną czy prowadzącą biznes, aby otrzymać pieniądze musi samodzielnie złożyć pisemny wniosek w biurze obsługi swojego dostawcy prądu. Może więc zrobić to osobiście, przesłać tradycyjną pocztą lub wysłać e-mailem. Przedsiębiorstwo energetyczne ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku odbiorcy o bonifikatę.
Ile wynosi bonifikata?
Zgodnie z przepisami za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy przysługuje zwrot w wysokości 5-krotności ceny energii obliczanej na podstawie średniej stawki z ofert dostępnych na rynku.

Odszkodowanie

Oprócz bonifikaty sklepikarze mają szansę na odszkodowanie. Mogą się o nie ubiegać w sytuacji, gdy w wyniku awarii ponieśli straty, a rekompensata za przerwy w dostawie nie pokrywa w pełni kosztów szkód.

Kiedy nie przysługuje odszkodowanie?
  • gdy przerwa jest wynikiem siły wyższej,
  • gdy odbiorca został prawidłowo zawiadomiony o przerwach w dostawie, a straty są spowodowane nieprawidłowym zabezpieczeniem towaru,
  • gdy wartość odszkodowania nie przekraczałaby 100 zł,
  • gdy w ciągu 180 dni od ustania awarii poszkodowany nie zażądał wypłaty odszkodowania.

Joanna Kowalska

tagi: energia , prąd , prawo , odszkodowanie , rekompensata , bonifikata ,