Kategorie produktów

Półka chemiczno-kosmetyczna

Czwartek, 17 września 2015 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 09/115. Wrzesień 2015
Jak detaliści wybierają towary kategorii kosmetyczno-chemicznej? Jak odpowiednio dopasować asortyment do specyfiki sklepu, zwiększyć rotację oraz ułatwić konkurowanie na lokalnych rynkach z innymi formatami handlowymi – radzą eksperci od detalu.
Oferta osiedlowego sklepu spożywczo-przemysłowego wbrew pozorom musi być szeroka i różnorodna. Detaliści nawet w niewielkich placówkach handlowych, na małej powierzchni sprzedażowej posiadają asortyment spożywczy, alkoholowy oraz chemiczny i kosmetyczny.
Klienci często podczas zakupów spożywczych w sklepie osiedlowym uzupełniają braki w kategoriach chemiczno-gospodarczych i kosmetycznych. Zatem asortyment z segmentu środków piorących, czyszczących oraz podstawowych kosmetyków, jak żel pod prysznic czy produkty do higieny intymnej to obowiązek każdego detalisty. Oczywiście asortyment musi być dopasowany do niewielkiej półki. Posiadając większą powierzchnię handlową warto oczywiście poszerzyć segment kosmetyczno-chemiczny.

Informacja z paragonu

W tradycyjnych sklepach spożywczych domowe środki czystości i artykuły higieniczne stanowią jedynie uzupełnienie asortymentu i ich znaczenie dla obrotu nie jest duże, jak przyznaje Mieszko Miazga z Centrum Monitorowania Rynku – w sumie odpowiadają za około 1 % wartości sprzedaży. Zakup tych artykułów raportowany jest w 3% paragonów. Najwięcej transakcji i jednocześnie największy obrót w ujęciu wartościowym generują papier toaletowy, proszki i płyny do prania, podpaski/wkładki/tampony i płyny do mycia naczyń.
Około 80% niezależnych sklepów spożywczych prowadzi sprzedaż chusteczek higienicznych, 75% badanych sklepów sprzedaje podpaski, a 70% – proszki do prania oraz płyny do płukania. Mydła i żele do kąpieli odnaleźć można w 65%, za to papier toaletowy w 60% małoformatowych sklepów spożywczych o powierzchni do 300 mkw. Najniższy poziom dystrybucji raportowany jest dla kategorii zdominowanych przez kobiece środki do pielęgnacji czyli balsamy i mleczka do ciała (12% sklepów) oraz środki koloryzujące do włosów (15% sklepów).
Proszki do prania najczęściej są współkupowane (pomijając dominujące w koszyku kategorie spożywcze) z innymi proszkami, płynami do mycia naczyń, płynami do płukania tkanin, wybielaczami i odplamiaczami.
Natomiast w przypadku chusteczek higienicznych w koszyku często znajdziemy współkupowane z nimi papierosy i gumy do żucia, na co wpływ ma duża liczba transakcji dokonywana w godzinach rannych.
Płyny do płukania tkanin relatywnie często współkupowane są z innymi środkami czystości: najczęściej z proszkami do prania (co piąta transakcja) oraz płynami do mycia naczyń (w wypadku co dziesiątej transakcji zakupu płynów do płukania). Te kategorie produktowe często umieszczane są na półce obok siebie” – dodaje ekspert z CMR.

Osiedlowa oferta

Sklep prowadzony przez Edytę Stępień w Warszawie ma charakter typowo osiedlowy. Otoczony jest blokami mieszkalnymi, których mieszkańcy to główna klientela sklepu „Ósemka”. Jak przyznaje pani Edyta, asortyment chemiczny jest tu tak samo ważny jak i spożywczy. „Klienci bardzo często przychodzą po proszki do prania, środki do czyszczenia, ściereczki czy worki na śmieci. Zwłaszcza przed weekendem zauważa się wzmożone zapotrzebowanie na tego typu artykuły” – dodaje właścicielka.
Proszki do prania dostępne w sklepie „Ósemka” to marki Dosia, Persil oraz Vizir, głównie są to mniejsze pojemności. „Klienci doceniają bliskość od domu i często, gdy są w potrzebie, zaopatrują się u nas, jednak większe opakowania proszków do prania kupują w marketach” – przyznaje pani Edyta.
W kategorii produktów do sprzątania klienci mają możliwość nabycia: środków do czyszczenia, płynów do podłóg, do mycia szyb, do naczyń. W ofercie dostępne są również różnego rodzaju ściereczki , gąbki, rękawiczki oraz worki na śmieci. A marki oferowane to: Cif, Clean, Ajax, Ludwik, Persil, Jan Niezbędny, Anna Zaradna, produkty Gold Drop oraz Stella. „Najlepiej rotującymi z półki kosmetyczno-chemicznej niewątpliwie są ręczniki papierowe oraz papier toaletowy” – informuje detalistka. I tutaj marka Foxy pozostaje bezkonkurencyjna.
Półka kosmetyczna dla kobiet to kolejny istotny element tego działu, królują tu takie marki jak Naturella, Always, Bella oraz o.b. Podpaski, wkładki i tampony to artykuły rotujące na bieżąco. Klientki podczas zakupów produktów higienicznych, często pytają także o żele do higieny intymnej. Nie może więc ich zabraknąć w ofercie sklepu. Na półce w sklepie „Ósemka” dostępne są marki Biały Jeleń, Ziaja oraz Laktacyd.
„W okresie wakacyjnym mniej osób odwiedza sklep, natomiast po powrocie z wakacji ponownie odczuwamy napływ klientów i wtedy też zwiększamy zaopatrzenie. Dotyczy to również półki kosmetyczno-chemicznej w moim sklepie, gdzie już zamówiliśmy dodatkowo płyny do prania, więcej wariantów środków do czyszczenia, jak również płyny do naczyń i do podłóg. Powoli przygotowujemy się do okresu przedświątecznego sprzątania” – podsumowuje Edyta Stępień.

Znane marki i promocje
– to działa!


Inaczej przedstawia się półka chemiczno-kosmetyczna w warszawskiej Stokrotce. Duża powierzchnia handlowa pozwala zapewnić szeroki wybór. Czego szukają klienci?
Zarówno kobiety jak i mężczyźni robiąc zakupy kosmetyczne coraz częściej zwracają uwagę na etykietę. Szukają produktów jak najbardziej naturalnych i jednocześnie spełniających wymagania konkretnego typu cery, skóry czy włosów. Jak podkreśla Ewa Ozdobińska, Zastępca Kierownika Stokrotki w Warszawie, wśród najbardziej popularnych marek jest Biały Jeleń. „Jeżeli chodzi o żele pod prysznic czy mydła, klientki zarówno dla siebie, jak i swoich pociech wybierają produkty hipoalergiczne i przyjazne dla wrażliwej skóry. Takie wymogi spełnia marka Biały Jeleń czy Joanna Natura. Chętnie wybierane są także żele czy olejki do kąpieli Palmolive oraz Nivea. Na półkach mamy także markę Soraya oraz Apart. Wśród produktów dedykowanych męskiej części klientów najczęściej wybierane są żele Nivea i Palmolive, lepiej rotuje także Old Spice oraz Fa. Dalszą pozycję zajmuje Dove. Panowie bardzo chętnie wybierają produkty łączone 2 lub 3 w 1” – mówi pani Ewa.
Wśród kosmetyków pielęgnujących skórę najchętniej wybierane są klasyczne balsamy do ciała, przeznaczone dla konkretnego typu skóry bądź przeciwdziałające cellulitowi czy rozstępom. W warszawskiej Stokrotce najlepiej rotują balsamy nawilżające i regenerujące skórę, zwłaszcza w okresie powakacyjnym. „Najchętniej kupowanymi produktami są balsamy Neutrogena, Nivea, Ziaja oraz Garnier. Jeżeli chodzi o kremy do twarzy – największy wybór mamy wśród Soraya, a także Ziaja czy Garnier oraz Nivea. W kategorii kremów do rąk najczęściej kupowanymi markami są Nivea, Neutrogena oraz Ziaja.
W kategorii szamponów i odżywek do włosów prym wiedzie Nivea, Head and Shoulders, Biały Jeleń oraz Pantene Pro-V. W dalszej kolejności wybierane są marki Gliss Kur, Fructis, Timotei, Dove, Elseve, Syoss” – dodaje pani Ozdobińska.
W kategorii produktów związanych ze sprzątaniem w warszawskiej Stokrotce znajdziemy szeroki wybór wśród asortymentu do czyszczenia armatury łazienkowej czy kuchennej, mycia okien, podłóg, mebli oraz całą gamę produktów ułatwiających sprzątanie – jak rękawiczki, ściereczki, gąbki, mopy. Wśród marek królują potentaci rynkowi, ale powodzeniem cieszą się także produkty marki własnej. „Klienci naszej Stokrotki zakupów w kategoriach chemii gospodarczej dokonują zazwyczaj przy okazji spożywczych. Głównie z tego względu, że w Galerii Pod Dębami w pobliżu Stokrotki znajduje się drogeria Rossmann. Dlatego też numerem jeden w sprzedaży są marki będące liderami na rynku, zwłaszcza, gdy pojawiają się w promocyjnych cenach” – podsumowuje Ewa Ozdobińska.
Półka dopasowana do powierzchni sklepu, otoczenia i wymagań klientów to półka idealna. Ważnym aspektem jest także jej zmienność – uzupełnianie braków oraz reagowanie na zmieniający się rynek i wprowadzane nowości. Warto pamiętać także, że asortyment chemiczno-kosmetyczny charakteryzuje się sezonowością, która kształtuje potrzeby klientów.

Monika Dawiec



tagi: chemia , kosmetyki , handel , Gliss Kur , Fructis , Timotei , Dove , Elseve , Syoss , Neutrogena , Nivea , Ziaja , Garnier , Biały Jeleń , Joanna Natura ,