Takie przedsięwzięcie wymaga zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na koncentrację podmiotów branżowych jakimi są Peklimar i Polonus. Aktualnie oczekujemy na stosowną decyzję Urzędu. Aktem formalnym, na tym etapie, jest podpisany w dniu 30 kwietnia 2015 roku przez obie strony kontraktu, list intencyjny określający zamiary, cele, a także harmonogram działań. Należy to mocno podkreślić, że na tym etapie są to zamierzenia, a nie fakty dokonane. Swoista „mapa drogowa” przedsięwzięcia.
Motywem, który skłania dwie prywatne firmy mięsne dotychczas konkurujące ze sobą, o porównywalnej wielkości i obie w dobrej kondycji finansowej, jest świadomość nieuchronnych i coraz dynamiczniej przebiegających procesów globalizacyjnych. Jako zarządzający poważnymi podmiotami przede wszystkim musimy dbać o pełną zdolność konkurencyjną naszych przedsiębiorstw. Uznajemy, że konsolidacja, a więc nowy, większy potencjał i efekt synergii dostarcza nowych argumentów rynkowych. Nie bez znaczenia dla nas jest fakt, że to pierwsza prawdziwie „polska” integracja kapitału w przetwórstwie mięsa. O takich procesach mówiono już od kilku lat, ale dopiero dzisiaj stają się one faktem. To zapewne jedna z najefektywniejszych dróg do zapewnienia przyszłości polskim rodzinnym biznesom średniej wielkości.
Mamy odwagę stwierdzić, że Peklimar, za którym stoi dwudziestopięcioletnia tradycja – właśnie obchodzimy rocznicę - zyskuje nową, niepowtarzalną szansę uczestnictwa w niezwykle ambitnym, ale także realnym projekcie z ogromnymi szansami na sukces.
Partnerstwo z Polonusem jest dla nas prawdziwie nobilitujące, prestiżowe i co bardzo ważne stanowi silne wsparcie w każdym aspekcie działań. Kierownictwa i Załogi partnerów kultywują podobne wartości – jakość produktów i szacunek dla konsumentów, kontrahentów, dostawców, a także, co podkreślamy dla naszych wypróbowanych pracowników.
Zasadniczym celem naszego aliansu jest budowa silnych fundamentów pod rozwój nowej firmy powstałej w wyniku połączenia Peklimaru i Polonusa. W zamierzeniach znajduje się również podwalina pod budowę silnej polskiej grupy mięsnej na miarę liderów branżowych, a zatem kolejne działania konsolidacyjne.
Niezwykle ważnym aspektem – dodatkową korzyścią jest założenie, że oczekiwany wzrost konkurencyjności jest również szansą na stabilizację zawodową, a nawet rozwój dla załóg obydwu zakładów.
Uznając relacje z naszymi kontrahentami i konsumentami za najważniejsze, chcemy,
aby konsolidacja posłużyła zbudowaniu ciekawszej oferty produktowej i jeszcze bardziejdostosowanej do potrzeb finalnego odbiorcy. Ważnym aspektem jest dalsza poprawa serwisu i dostępności naszych towarów. Marka Peklimar miała zawsze potencjał do tego, aby być marką ogólnopolską. Teraz pojawia się szansa na uwolnienie tego potencjału i zrealizowanie marzeń. Podobnie jest z marką Polonus. Zamierzamy to osiągnąć poprzez ogromną dynamikę i adekwatne do potrzeb zaangażowanie. Liczymy, że w takim towarzystwie będzie zdecydowanie łatwiej.
Aspekty organizacyjne:- W wyniku konsolidacji Peklimaru i Polonusa docelowo powstanie jeden podmiot ZM Peklimar (Zakłady Mięsne Peklimar) z dotychczasowym NIP-em i REGON-em Peklimar Sp. z o.o.
- Zarządzającym obydwoma zakładami produkcyjnymi będzie jeden Zarząd i jedna Rada Nadzorcza.
- Obowiązywała będzie jedna polityka handlowa i marketingowa.
- Jedna będzie również strategia rozwoju dla całej firmy.
- W wyniku odrębnych negocjacji i ustaleń nastąpią zmiany w strukturze właścicielskiej.
Założenia strategiczne – perspektywa 1-5 lat:- Uczestnictwo w budowie silnej polskiej grupy - dalsze powiększanie potencjału w ciągu najbliższych lat poprzez połączenia z innymi podmiotami.
- Na bazie doświadczeń z przebiegu konsolidacji Peklimar-Polonus wypracowanie możliwie najskuteczniejszego modelu działań dla koncentracji z kolejnymi partnerami.
- Budowa silnej marki o znaczeniu ogólnopolskim.
- Rozwój eksportu.
- Centrum logistyczne dla całej grupy.
- Modernizacje zakładów i dostosowywanie do specjalizacji.